חגיגה ברמה

track to ramaכתב: יורם חן ; תמונות: אורית ברנע
כשמזמינים אותך למסיבת יומולדת אתה מדמיין איזה אחה"צ של ברביקיו על הדשא, אלכוהול ודיבורים על אופניים ואיזה טיול קשה שעשינו. כשישראל מיליק מזמין אותך ליומולדת שלו, אתה מבין שמדובר רק בטיול קשה. מי שנשאר לסוף, יקבל גם כיבוד. אז ככה ביום הולדתו ה-40 מזמין אותנו מיליק לחגוג בטיול החודשי שלנו. אני מבסוט שבמסגרת התכנון מבקש ממני זאביק גוטליב המקורב לחתן השמחה לתכנן מסלול ואני כבר חושב על מסלול ארוך, בירידה, בסינגל, אולי עם הקפצה.
מיליק קוטע את הפנטזיה ומודיע שהשמועות על מותו היו מוקדמות והמסלול באחריותו. באסה, שוב פעם מלא עליות. טיול החודש מתארח הפעם במסלול מקסים וקשה ברמת הגולן, פרי מוחו של ישראל מיליק שרקח טיול שיש בו מהכל, עליות ארוכות, עליות תלולות, עליות טכניות, תצפיות לכנרת, רכיבה ארוכה על רמה מישורית, ירידות עצבניות ושוב עליות (כבר אמרנו?), ביקור בבריכת כנף המשופצת ופריסת שטח טעימה.

נקודות העניין במסלול
מסלול הטיול מתחיל ומסתיים בסמוך למושב רמות, אשר הוקם בשנת 1969 כ-200 מ' מעל פני הכנרת. את שמו קיבל עקב מיקומו על שתי רמות במדרגה התחתונה במדרון המערבי של רמת הגולן. הגולן, הוא רמה בזלתית שטוחה בעיקרה, רובה בשטח הסורי.  אנחנו מטפסים לרמת הגולן דרך נחל סמך ויוצאים ליד קיבוץ גשור, בגובה של 350 מ' מעל פני הים, הקיבוץ נקרא על שם ארץ גשור שמקובל לחשוב כי שכנה בדרום רמת הגולן. בהמשך מטפסים וחוצים את מושב אלי-עד שנקרא ע"ש איש המודיעין אלי כהן שהוצא להורג בסוריה בשנת 1965 . המשך הרכיבה מעל גדותיו של נחל אל-על וירידה לאום אל קנאטיר, בית כנסת עתיק ולידו מעיין הנובע מתוך מבנה מהתקופה הרומית. נגלוש לאורך תוואי תעלת ההטיה עד לגשר הסורי שמעל נחל סמך. תעלת ההטיה הייתה חלק ממפעל ההטיה הסורי שהתנהל בשנים 1963 עד 1966 במסגרתו ניסתה סוריה להטות את מקורות החצבני והבניאס בתעלה לאורך הגולן במטרה לייבש את הירדן והכנרת, כל זאת בגיבוי כלל ערבי. הייתה זו אחת מנקודות החיכוך שהובילו למלחמת ששת הימים, אחריה נכבש אזור זה. מתחת לגשר הסורי נמצא מקום טוב להתרעננות ורחצה קטנה במים טובים, טיפוס אכזרי ייקח אותנו אל בריכת כנף (עין דיר עזיז( אשר שופצה לזכרו של אשי )אשר( נוביק ז"ל, בן כנף שנפל במלחמת לבנון השנייה והוא בן 36 . נוביק ז"ל, לוחם ביחידת צנחנים מיוחדת, נהרג יחד עם 8 מחבריו בכפר דבל בדרום לבנון. הבריכה מתמלאת ע"י שאיבה והמקום מזמין למנוחה מוצלת ורחצה מרעננת.

סיפור הטיול
05:00 , חושך עדיין ואנחנו מתעוררים על המחצלת בבריכת כנף. כוח חלוץ בן 4 'לוחמים' שהגיע לישון כאן לילה קודם. ישראל, חתן היומולדת נראה נמרץ בצורה מדאיגה ואנחנו פותחים את היום בקפה וקערת גרנולה. משאירים רכב בחניית הבריכה ובו צידנית עמוסה הפתעות, לפריסה שתהיה בהמשך וישראל וזאביק מתחילים את הבוקר ברכיבת כביש לנקודת המפגש עם שאר החבורה. 06:00 , החבורה הממושמעת של ישראל נאספת בתחנת הדלק שבצומת רמות, על כביש 92 . התארגנות זריזה, ספירה של 16 המוזמנים לחגיגה ויוצאים לדרך.
יוצאים מתחנת הדלק דרומה על כביש 92 , ופותחים טור לאורך השול הצר. לאחר 3 ק"מ אנחנו פונים שמאלה בדרך עפר הגולשת לערוץ נחל סמך. הדרך פונה דרומה ולאחר 500 מ' מתעקלת מזרחה מקביל לגדה הצפונית של נחל סמך. רוכבים בשביל המרכזי, משמאלנו קיר אנכי סימן לבליה של הערוץ ובק"מ ה- 7.5 חוצים את ערוצו הזורם של נחל כנף. הריח לא משהוא ומרמז על מקור המים שעברו כפי הנראה איזה מטבוליזם.
כאן, ובבת אחת נגמר החימום של הבוקר ומתחיל טיפוס קשה ותלול. הטיפוס נמשך לאורך 2.1 ק"מ עד למפגש עם כביש 789 בק"מ ה- 9.6. חלקו הראשון של הטיפוס קשה והמשכו בתוואי מתון בין מטעים. בכביש 789 אנחנו פונים שמאלה ומגמת הטיפוס נמשכת. בק"מ ה- 9.8 אנו יורדים מהכביש שמאלה בדרך עפר ההולכת צפון מזרח, רובה במגמת עלייה מתונה, אולם סופה מזמן לנו טיפוס קטלני וטכני ביותר עד למתחם הלולים המבוקרים של גשור.

track ramaהקטע האחרון סוחט את כולם, חלק חושבים בהגיון ודוחפים לצד האופניים וחלק מתעקשים ומפוצצים דופק במתלול המשובש. בק"מ ה- 15.9 אנחנו נושקים למתחם הלולים בגשור, חוצים שער בקר וממשיכים עוד ק"מ 1 בתוואי מתון עד לכביש 7899 (גשור-אליעד), שם אנו פונים מזרחה בק"מ ה- 17 ונכנסים למושב אלי-עד. חוצים את אלי-עד עד ליציאה הצפונית המוליכה אל כביש 98 , חולפים בכניסה ליקב שאטו גולן ופונים ימינה בכביש הראשי היוצא מהישוב.
בק"מ 19.6 חולפים סמ"ש אדום המסמן את המסלול הרגלי היורד לנחל אל-על ובק"מ ה- 19.9 פונים צפונה בדרך עפר רחבה העוברת על המצוק המזרחי של נחל אל-על, לכיוון אבני איתן. בק"מ ה- 24 אנו חולפים בסמוך למאהל האירוח שם ובהמשך חוצים סמ"ש אדום היורד אל המפל השחור בנחל אל-על. השביל עובר לאורך המצוק המרשים שמעל נחל אל-על מזמן לנו תצפית מדהימה על הערוץ העמוק שמתחתינו. מתעכבים לתצפית ומחזיקים לישראל אצבעות כשהוא מדלג על סלע תלוי לצילום 'ההר בידינו' טיפוסי, עם אופניים 'בטול' כמובן. עוד 1.4 ק"מ צפון מזרח על הדרך ואנחנו פונים שמאלה וחוצים את נחל אל-על בחלקו העליון. רוכבים מעל הגדה המערבית של הנחל, ובק"מ ה 28.4- פוגשים סמ"ש כחול (מס' 1541) העובר לאורך המצוק ומתעקל צפונה עד שהוא מביא אותנו אל אום אל קנטיר (נ.צ. 219359-250553).
מנוחה קצרה ליד הנביעה היוצאת אל מבנה רומי עתיק, למרגלות בית הכנסת העתיק שבמקום ואנו ממשיכים במגמת ירידה לאורך תעלה ההטיה, בסמ"ש שחור (מס' 1541) עד לגשר הסורי שמעל נחל סמך. גולשים מתחת לגשר ועוצרים למנוחה ארוכה ורחצה במי הנחל הקפואים. מכאן מתחילה עליה רצחנית וטכנית המוציאה אותנו מנחל סמך. טיפוס קשה לאורך 1.3 ק"מ ואם טיפסתם את כולו – כל הכבוד.

ממשיכים על השחור עוד 700 מ' וחולפים ע פני סמ"ש כחול, קו פרשת המים בין נחל סמך ונחל כנף. ממשיכים בשחור ומגיעים לירידה ארוכה וטכנית, ההופכת לעליה מתונה עד לחניה העליונה של בריכת כנף, היא עין דיר עזיז (נ.צ. 216957-252110 ), אליה מוביל רצף מדרגות עץ עשויות אדני רכבת.
אנחנו גולשים לבריכה בזמן שזאביק שולף את הצידנית העמוסה כל טוב, שתייה קרה, חומוס אסלי ונקניקים. מתרעננים בבריכה, זוללים ומקשיבים לזאביק שופך את ליבו בפני מיליק בחמשיר יומולדת שנון. תחושה של שיא הטיול וסיפוק, אלא שעדיין יש לנו 10 ק"מ לסיום.

יוצאים לשביל השחור וחוצים דרכו את הישוב כנף. השביל הופך לירידה עצבנית בה ישראל ואני ראש בראש על המיקום בשביל. במפגש השחור עם סמ"ש כחול, אנו פונים שמאלה ומייד ימינה בקטע אספלט מהיר ויורדים עימו מערבה לאורך 1 ק"מ עד לגבול מטע שם פונים דרומה, בין מטעים, חוצים את נחל כנף ומטפסים לרמות, עד למפגש עם כביש הגישה למושב מעל בית ההארחה רמות. פונים ימינה בכביש הגישה וגולשים בטיסה לתחנת הדלק, שם בק"מ ה-53 , מחכה לנו צידנית הבירות שהביא יוני שור, באמונה מלאה שזהו משקה ההתאוששות האולטימטיבי. שיהיה לבריאות והרבה מזל טוב. חגיגה כלבבי.

אורך המסלול: 53 ק"מ
קושי פיזי: קשה, 970 מ' טיפוס מצטבר
קושי טכני: בינוני
מעגלי: כן

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: