ככה תשמרו על האופניים שלכם

sram_mtb_x01_crank_red_web.jpg
מאת: אבי גנאור*
 דבר אחד ברור והוא: האופניים שלכם לא יחזיקו מעמד לנצח! אין זה משנה כמה ארוכה ואיכותית האחריות שקיבלתם מהיצרן. אם תרכבו על אופניכם כפי שהתכוונו המתכננים שלהם, הם יחזיקו במצבם ההתחלתי לא יותר משנה, לכל היותר שנתיים. רכיבת שטח קשוחה והרסנית לציוד יותר מאשר לגוף האדם, אך למזלנו יש כמה טיפולים אשר ישמרו על מצבם הטוב של אופניכם במשך תקופה ארוכה יחסית. להלן כמה עקרונות מנחים לשימורם:
 
1. השתמשו במדבקות הגנה כנגד שפשוף בכבלים - מדבקות ייעודיות להגנה מפני שפשוף כבלים שומרים מעולה על צבע השלדה שלכם. השתמשו בהן לא רק כדי לשמור על ערכם הכספי של אופניכם בעת מכירתם אלא גם  כדי להקנות להם מראה נקי ורענן ללא פגמים בשלדה אחרי כל שטיפה.

מימין- החלקים שבבעצם מרכיבים עבורכם את האופניים - שמרו עליהם!
 
2. החליפו פעם בשנה את נוזל השיכוך בבולמי הזעזועים - מזלגות ומשככים אחוריים פועלים חלק בזכות נוזל השיכוך שמשמן את המערכת. נוזל זה מתלכלך ומאבד מתכונותיו ככל שגובר השימוש בו במשך הזמן.
כאשר השמן מזדהם, הוא פוגע באטמים ובציפוי הבוכנות ופוגע באופן ניכר באיכות השיכוך עד כדי הרס בלמי הזעזועים. החלפת הנוזל בזמן נתון מראש או לפי הוראות היצרן תשמור על תפקוד תקין של המשככים ועל איכות הרכיבה שלכם.

 
3. החליפו פעם בשנה שרשרת  - אורך חייה של שרשרת הוא עונת רכיבה אחת בתנאים טובים וחצי מכך בתנאי בוץ ואבק קיצוניים. מאחר שכל מרכיבי מערכת ההינע קשורים אלה באלה, הזנחת השרשרת תגרור תקלות בכל המערכת. החלפת השרשרת בזמן תשמר את מערכת ההינע במצב תקין וחלק לאורך זמן.
 
4. התקינו מגן על תומכת שרשרת - כמה מהמתלים האחוריים אינם מאפשרים להשאיר מקום בין השרשרת לבין תומכת השרשרת. זה עשוי להיראות כתקין במצב סטטי, אך כאשר המתלה פועל, יש סיכוי גבוה כי השרשרת תצליף בתומכת השרשרת. כל אחד מהמגנים הייעודיים הנמכרים בחנויות יעשה את עבודת ההגנה על השלדה ונוסף על כך יפחית את הרעשים העולים מהאופניים בעת ירידות משובשות.
bergmont8.jpg
5. שטפו את האופניים שלכם פעם בשבוע או פעם בשבועיים לפי הצורך והיקף השימוש - נכון, אלה אופני הרים והם אמורים להיות מלוכלכים והאמת היא ששטיפה בתדירות גבוהה מדי עלולה לפגוע במסבי השלדה, במסבי ההיגוי ובציר המרכזי; לעומת זאת, שטיפה זהירה מדי פעם תיטיב עמם בהחלט. יתרה מזאת, שטיפה וניקיון יכולים ללמד אתכם מה מצבם האמיתי של האופניים.
 
משמאל- כך צריכה להיראות  הקסטה האחורית שלכם לאחר שטיפה  ניקוי ושימון
 
6. בדקו פעם בחודש את בורגי המתלה - מי מאיתנו לא בזבז רכיבה כי אחד משותפיו גילה לפני ירידה שחסר לו בורג במתלה? אלו חלקים חיוניים ביותר לתפקוד האופניים ולבטיחות הרוכב, בדקו אותם בתדירות גבוהה יחסית והדקו אותם לפי הוראות היצרן. על פי רוב ברגים אלו עשויים מתרכובות קלות ורכות ורגישים מאוד לסגירה הדוקה מדי. ודאו שאתם יודעים מה עוצמת הסגירה הנדרשת לפני פעולת ההידוק.

 
7. "הסליקו" את הפרטים האישיים שלכם בשלדת האופניים - אופניים גנובים הם הסיוט הגדול ביותר של רוכב אופניים. תמונה עדכנית ושמירת המספר הסידורי של האופניים עשויות לעזור במקרה של גנבה. נוסף על כך, כרטיס ביקור או דף ובו הפרטים האישיים שלכם במקום מוסתר בשלדה יכול להקל בעת הוכחת בעלות, אם זו תידרש.
 
8. צחצחו ומרקו את השלדה של האופנייים שלכם -  אחרי ששטפתם את האופניים, השתמשו בתמיסת פוליש ייעודית לאופניים או בכזאת אשר מתאימה לשימוש ברהיטים. היא תחולל פלאים במראה האופניים.
 
9. החנתם בבורג משוחרר? טפלו בו  אבל אל תבריגו בורג בכוח אם בורג אינו מתברג בקלות בשלדה, הימנעו מהפעלת כוח כדי לסגור אותו, כי ייתכן שפעולה זו תהרוס את כריכות ההברגה לעד. אם אתם נתקלים בהתנגדות, הבריגו את הבורג החוצה והתחילו שוב עד שזה יתברג בקלות.
 
red_front_disk_300.jpg
10. רכשו מד מומנט -כלי זה אמור להיות בשימוש הרב ביותר באופניכם. השתדלו להימנע מהברגת ברגים ללא מד מומנט.

 מימין -כך צריך להיראות הדיסק ברקס שלכם לאחר שטיפה
 
11. חטפתם שריטה? עשו תיקוני צבע - טוש קבוע או לק לציפורניים הוא כלי אידיאלי לתיקוני צבע קטנים בשלדה. שניהם משווקים במגוון צבעים נרחב ואפשר תמיד למצוא התאמה כמעט מושלמת לצבע הנדרש.
 
12. פעמיים בשנה בקשו מהמכונאופן שלכם לפרוק את הציר המרכזי ולנקותו - צירים מרכזיים עשויים להרעיש ולהכביד בעת דיווש ואף לאגור מים בשלדה. פירוק הציר המרכזי מדי פעם, ניקויו והחזרתו למקומו ישמרו שחלק רגיש זה יתפקד לאורך זמן.
* הכתבה המלאה פורסמה במגזין MBA בשיתוף מגזין אופניים