אמסטרדם ,הברבור והאופניים

avaz_lavan.jpg

הסינדרום ההולנדי(2)

מאת" אבי גנאור – כתבה שניה בסדרה

אני לא מגלה את אמריקה כאשר אני מכריז על כך  שאמסטרדם היא עיר של רוכבי אופניים אבל אי אפשר להתעלם מההבדל הקטן  בחשיבה על ההבדלים בין מה שקורה  אצלנו בפועל ובין מה שמתרחש בהולנד.

מימין הברבור הלבן, האופניים ומשטרת אמסטרדם 
היום קיבלתי לביתי את המגזין הצבעוני "זמן איכות" שמחולק בחינם לתושבי כפר סבא וממנו למדתי שעיריית כפר סבא עומדת לסלול שבילי אופניים בעיר באורך של קילומטר אחד. נדהמתי!  ולזה קורא ראש העיר כפר 
סבא הירוקה?  נכון כפר סבא עיר ותיקה שנבנתה ללא מחשבה או תכנון של שבילי אופניים ואמסטרדם ותיקה בהרבה אבל הנשיא אובמה כבר אמר "יס ווי כן"  אז אולי גם כפר סבא יכולה?
נעזוב את כפר סבא, באמסטרדם לבדה סלולים ומרומזרים חמש מאות קילומטרים של שבילי אופניים  אך ממשלת הולנד  אינה מסתפקת בכך ומתקצבת מיליארד( כן שמעתם טוב)  אירו  בשנה לשיפוץ ולבניית תשתיות חדשות בתחום האופניים.בשבוע שעבר ביקרתי במחלקת התנועה של עיריית אמסטרדם כאורח משרד החוץ ההולנדי, כדי להתרשם  מהאינטגרציה שנעשית בהולנד בין השימוש באופניים ככלי תחבורה לגיטימי לבין שאר כלי התחבורה הציבוריים והפרטיים וכיצד בכוונתם לפתור את מצוקת התחבורה בעיר.

__________________________2.jpg"יש באמסטרדם יותר אופניים מתושבים" אומרת ריה הילהורסט, יועצת בכירה לתנועה ותחבורה בעיריית אמסטרדם, ממנה גם שמענו שהעיר שבה מתגוררים 811,000 תושבים היא השנייה בעולם אחרי קופנהגן, בשיעור השימוש באופניים כבכלי תחבורה יום יומי  והראשונה בעולם בשיעור השימוש באופניים חשמליים (כולל סקוטרים חשמליים).  בעיר מפוזרים כ-2000 נקודות  טעינה לרכב חשמלי כולל דו גלגלי וגם בתעלות  המפורסמות של אמסטרדם משייטות להם כיום סירות חשמליות רבות וכל זה כדי להפחית את זיהום האוויר בכרך הרבתי (אמסטרדם והפרוורים) שבו מתגוררים בסך הכל 2.3 מיליון נפשות.

למאמר הראשון על הסינדרום ההולנדי -אופנים כמו גרבים הקלק כאן 

אבא הנה ברבור
כשיצאתי ממסעדת "האמאות" באמסטרדם הבחנתי בהמולה על הכביש ממול ותוך כמה דקות גם הגיעה למקום ניידת משטרה וחסמה את שבילי האופניים. מייד  הסקתי  שאירעה  שם תאונה עם נפגעים ואטו טו טו יגיע גם אמבולנס, אבל להפתעתי כי רבה, כשהתקרבתי למקום הבחנתי שעל שביל האופניים התיישב לו ברבור לבן גדול שסירב לזוז ובתגובה כל  תנועת האופניים נעצרה ונוצר פקק. תתארו לכם את התגובה שהיינו מקבלים ממוקדנית המשטרה בתל אביב אם היינו מתקשרים 100 ומדווחים על ברבור שהתיישב לו על מסלול האופניים וחוסם את התנועה. אולי היו שולחים ניידת אבל ...רק כדי לעצור את "הטרדן"  שדיווח. באמסטרדם כנראה זה אחרת. אין שם עדיין מחבלים ואין מטענים חשודים. רק ברבורים עקשניים.

מעל, רמזור מיוחד למסלול האופניים- שימו לב לשעון השניות

_____________________.jpg

עשירים ומפדלים
כלי התחבורה הנפוץ ביותר באמסטרדם הוא כמובן האופניים ו-32% מכלל התחבורה בעיר מתבצע בעזרתם לעומת 18% בתחבורה ציבורית ו-27% בהליכה ברגל! במכוניות משתמשים 22% בלבד. במרכז העיר אגב, המספרים שונים ושיעור המשתמשים באופניים כבכלי תחבורה מגיע לכדי 48%  לעומת 14% במכוניות וזה לא פלא כאשר בעלי המכוניות נדרשים לשלם עבור חניה 5-6 אירו לשעה!  מרבית הרוכבים אגב הם בגיל שבין 25 ל-55 וכל אחד מהם רוכב בממוצע כ-8 קילומטרים ביום לעבודה וממנה או לבית הספר וכו... וכו בהולנד מרצדס וב.מ.וו. הם לא מותגים של עשירים וסמל סטטוס שצריך להציגו בכל נסיעה לעיר.

מימין,  אמסטרדם. גם כשמדובר בילדים...קסדות יוק!
 שכן , וזה בניגוד למה שמקובל אצלנו...רוכב האופניים ההולנדי הממוצע הוא בעל הכנסה 
והשכלה גבוהים מהממוצע. יחד עם זאת, שיעור תאונות האופניים בעיר נמצע בעליה מתמדת ואת זה מייחסים בעיקר לגידול המשמעותי במספר האופניים החשמליים בעיר ולגיל הרוכבים. שיעור ניכר מההרוגים בתאונות אופניים באמסטרדם הם או ילדים מתחת לגיל 14  או רוכבים מעל גיל  60 - ובהולנד אף רוכב בעיר ואני מתכוון אף רוכב! אינו חובש קסדה וזה לכשעצמו "חומר טוב" למחשבה

_________________________.jpg
הילהורסט מתגאה ביתרונות הרכיבה באופניים. לטענתה הרכיבה  מפחיתה מאוד את זיהום האוויר בעיר , מקטינה את עוצמת הרעש הסביבתי ואת התחלואה של תושביה. גם תוחלת החיים מושפעת מכך: רוכבי האופניים בהולנד וזה חשוב! חיים בממוצע 2-3 שנים יותר משאר האוכלוסייה, תחשבו על זה.
מבחינת המשתמשים אין ספק שהרכיבה על האופניים מנגישה עבורם את העיר טוב יתר מכל כלי רכב אחר ובמיוחד שיש בעיר רחובות לא מעטים שהם צרים לתנועת רכב, שאין בהם חניה ושאסור לנסוע בהם במהירות שעולה על 30 קמ"ש. אגב האופניים הוא גם כלי התחבורה המהיר ביותר בעיר - 7 קמ"ש בממוצע.

                                 משמאל, חניון תת קרקעי לאופניים 
"תשעים אחוזים מהרחובות באמסטרדם ידידותיים לרוכבי אופניים" מדגישה הילהורסט, הם כוללים  שבילי אופניים שמופרדים מהכבישים, הם מרומזרים במיוחד עבור רוכבי האופניים ובצמתים רבים הוצבו מראות שיקלו על נהגי האוטובוסים והמשאיות להבחין ברוכבי האופניים שמפדלים מימינם. אבל כשמדובר ברכיבה על אופניים בעיר התעלות לא ניתן להתעלם גם מלא מעט בעיות. כך למשל משיעור התאונות העצום שבין רוכבי האופניים לבין עצמם ובין רוכבי האופניים לבין כלי רכב. בהולנד כולה נרשמו בשנת 2013 כ- 600 מקרי מוות כתוצאה מתאונות דרכים ומתוכם 190 הרוגים כתוצאה מתאונות בהם היו מעורבים רוכבי אופניים. ההולנדים כאמור מסרבים לחבוש קסדה ו32% מהם גם רוכבים ללא אמצעי תאורה. בימים אלה ממש נהלות הרשויות בהולנד קמפיינים מוחצנים לעידוד השימוש בפנסים ומקיימים מערכי הסברה וחינוך לבטיחות ברכיבה בבתי הספר שעליה נרחיב בכתבה הבאה. בעיה נוספת היא האופניים החשמליים שבהם עושה שימוש בעיקר האוכלוסייה המבוגרת  (לא נתקלתי באף ילד או נער שרכב על אופניים חשמליים). הרוכבים הוותיקים בגילאי 60+  לא תמיד משתלטים בקלות על האופניים החשמליים בתנאי עצירה ופניה קיצוניים ולעיתים מתנגשים ברוכבים אחרים או במכוניות.

_________________________1.jpgאמצעי נוסף לשיפור רמת הבטיחות של רוכבי האופניים באמסטרדם הוא צביעת שבילי האופניים בבצע אדום שמבדיל אותם מהכבישים השחורים . באחרונה גם הולשמה בניתו של גשר ענק שאורכו 700 מטרים שמחבר את שני צדי העיר מעל המפרץ בין מה שמכונה העיר הישנה לעיר החדשה והשימוש בו מותר להולכי רגל ולרוכבי אופניים בלבד! אמסטרדם היא גם מקום מושבם של שני ארגונים חשובים בתחום האופניים: הארגון הראשון הוא שגרירות האופניים ההולנדית. שהשם לא יטעה אתכם , לא מדובר בגוף דיפלומטי שקשור למשרד החוץ ההולנדי אבל בהחל בגוף שמייצג את כל מה שקורה בענף האופניים ההולנדי מול מדינות, ערים וכלפי שאר ארגוני האופניים בעולם. "שגרירות האופניים ההולנדית" הוא גןף פרטי שהוקם בשיתוף עם עיריית אמסטרדם וגורמים עסקיים פרטיים ובהן חברות ייעוץ שעוסקות בהנדסה, תכנון  ותחבורה ומשתפים ידע עם גורמים שונים מחוץ להולנד, בשנה שעברה, למשל התארחה הנהלת ה"שגרירות"  במוזיאון חולון שם התקיימה תערוכת האופניים ואף נפגשה עם גורמים רבים בענף האופנים בישראל להם הגישה דו"חות על התרשמותה ממצב תשתית האופניים בתל אביב.
מימין, שימו לב לרמזור שמיועד למכוניות ...המראה נועדה לסיייע להם להבחין ברוכבי האופניים
הגוף השני שממוקם באמסטרדם הוא ANWB  שפועל כבר למעלה ממאה שנים לשיפור הבטיחות של רוכבי האופניים בהולנד  ומפעיל שירות חילוץ ותיקונים לאופניים למנויים. (מעין מ.מ.סי של פעם אצלנו אבל לאופניים). כיום מנויים בארגון זה כ4 מיליון רוכבי אופניים הולנדיים שגם נהנים ממבצעים והנחות ברשת חנויות האופניים והאביזרים שבבעלות הארגון בכל רחבי הולנד.  הארגון שפועל באמצעות 7000 מתנדבים מפנה חלק מהכנסותיו לחינוך ילדים בנושא בטיחות בדרכים ופועל ב-930 בתי ספר ברחבי הולנד  ומדריך  כ-200,000 תלמידים בשנה.

____________.jpg

 

הולנדי גנב ויש לו גם שותף
באמסטרדם יש תופעה שאנשים שנתקעים בלי כסף או שיכורים מידי לנהוג גונבים זוג אופניים ומשליכים אותם לאחר שימוש חד פעמי לתעלות המים שחוצות את העיר, נוהג זה מייצר עבודה לבעלי סירות ששולים אותם מהקרקעית ומוכרים את השלדות למחזור מתכות, יאבל ש מכה אחרת גדולה יותר שמפחיתה את מספר הרוכבים באמסטרדם והיא מכת גניבות האופניים המאורגנת. במאמר שפורסם באחרונה במגזין תעשיית האופניים האירופי סופר על כנופיות מאורגנות  של גנבי אופניים שפועלים בהולנד  וגונבים מאות אלפי זוגות אופניים בשנה ומייצאים אותם באופן מסודר במכולות ובמשאיות למדינות במזרח אירופה וגם לספרד.  כל רוכב אופניים בעיר נאלץ בממוצע לרכוש אופניים חדשים מידי  שנה בעקבות הגניבות. מכת הגניבות גורמת לכך שתושבי אמסטרדם רוכשים בעיקר אופניים זולים מיד שניה שלא תמיד הם תקינים ורמת הבטיחות שלה נמוכה.  
                                                                                                                               כך יוצאים מהחניה המקורה ...על פסים מיוחדים שהותאמו לצמיגי האופניים

אמצעי חניה מוגנים יכולים לשפר את המצב בתחום זה ולכן עד שנת 2020 מבטיחים בעירית אמסטרדם ייבנו בעיר חניונים שמורים ומקורים רבים נוספים  שיציעו במקרה של החניון הגדול ביותר באירופה, כ-40,000 מקומות חניה תת קרקעית לאופניים.  בכל חניון שכזה נשהוא גם מפוקח ושמור ניתן יהיה לחנות את האופניים ליום שלם בחינם. עבור חניה של יומיים ישלמו הרוכבים חצי אירו ליום ומעל 4 ימים רצוף 2 אירו ליום. מהחניונים החשופים הפזורים בעיר שבהם חונים מידי יום עשרות אלפי זוגות אופניים נוספים אוספת העיריה מידי חודש כ-5,500 זוגות אופניים שחנו שלא כחוק וחלק ניכר מהם  שלא נפדה (קנס של 14 אירו ) מוחרם ומופנה למחזור. תל אביב כבר אמרנו?