top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

אין כמו בירה טובה לאחר רכיבה על אופנייים

negev22.jpg

בבירה פחות קלוריות מאשר במשקאות אחרים ויותר נוגדי חמצון עוצמתיים שמעניקים לשותים סגולות בריאותיות. נאווה ענבר, מנפצת עבורנו כמה מיתוסים וממליצה לרוכבי האופניים: שתו בירה אבל במידה

מאת: נאוה עינבר*
תמונה מימין: אבי גנאור 


נתחיל מהבהרה קטנה, צריכה מופרזת של בירה לבנה או כל משקה אלכוהולי אחר, היא מסוכנת בטווח הקצר ואף מזיקה לבריאות בטווח הארוך. טור זה עוסק ביתרונות הבריאותיים של שתיית בירה באופן מתון על בסיס קבוע ויכלול גם המלצות לכמויות לנשים ולגברים תוך ניפוץ התדמית הלא נכונה של כרס הבירה. בבירה פחות קלוריות מאשר במשקאות אחרים ויותר פוליפנולים שהם נוגדי חמצון עוצמתיים המעניקים לשותים סגולות בריאותיות. באשר לכמויות ההמלצה היא עד שני בקבוקים (660 מ"ל) לגברים ביום ועד בקבוק אחד ביום (330 מ"ל) לנשים.

נתחיל מהנשים. למרות העובדה שלבירה יש תדמית גברית מסוימת חשוב לדעת כי חלק מהמחקרים המדעיים אשר עסקו בצד הבריאותי של בירה נערכו בקרב נשים. אחד הבולטים בהם הוא מחקר ספרדי שפורסם בכתב העת המדעי לתזונה ומטבוליזם קבע כי שתייה מתונה של בירה מחזקת את המערכת החיסונית במיוחד בקרב נשים. המחקר נערך במחלקה למטבוליזם ותזונה במכון הגבוה לחקר המדעים באוניברסיטת מדריד. במחקר נמצא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מחזקת את המערכת החיסונית ומפחיתה את הסיכונים לחלות במחלות שונות הקשורות בהיחלשות המערכת. המשתתפות והמשתתפים במחקר התבקשו לשתות בירה לבנה על בסיס יומי במשך 30 יום אשר בסופם התגלתה עלייה במדדים שונים במערכת החיסון אשר בלטו במיוחד בקרב הנשים והצביעו על חיזוק המערכת החיסונית.
המחקרים תומכים
מחקר ארוך טווח מסוגו שניתח הרגלי חיים במשך כ – 13 שנים ונערך במרכז הרפואי לנשים בבוסטון, קבע כי שתייה מתונה של בירה לבנה מפחיתה את הסיכון להשמנה ב – 61% במיוחד בקרב נשים. המחקר עקב במשך 13 שנים אחרי 19,220 נשים אמריקאיות בריאות בגיל ממוצע של 39, אשר התחילו את המחקר במשקל גוף תקין ולא סבלו ממחלות לב או סוכרת. לאורך שנות המחקר הסתבר כי אלו שהקפידו על צריכה מתונה של בירה לבנה, הפחיתו ב- 61% את הסיכון להשמנה וב- 30% את הסיכון לעודף משקל לאורך זמן בהשוואה לנשים שנמנעו משתייה. המחקר הראה כי על אף שכל הנשים החלו את המחקר במשקל תקין, 41.3% מהן עלו במשקל במשך הזמן לדרגת עודף משקל והשמנה, (מעלBMI   25). כאשר בדקו את נתוני צריכת האלכוהול של כלל הנשים שהשתתפו במחקר, הסתבר כי הנשים שדיווחו על צריכה קבועה ומתונה של בקבוק אחד או שניים של לבנה ליום, הפחיתו את הסיכון להשמנה ב-61% ואת הסיכון לעודף משקל ב-30% בהשוואה לנשים שלא שתו כלל. כלומר הדבר המשותף ל – 58.7 מהנשים שלא עלו במשקל היה צריכה קבועה ומתונה של בירה לבנה. החוקרים מהמרכז הרפואי לנשים בבוסטון, אשר ערכו את המחקר סבורים כי צריכה מתונה של אלכוהול אצל נשים מעלה באופן משמעותי את חילוף החומרים לאחר השתייה לעומת גברים שאצלם ההשפעה על חילוף החומרים קטנה ביותר.
beer_drinkers.jpg

לא לשכוח לשתות בירה
מחקר מרתק אחר  מבטיח   מניעת דמנציה שהיא נגזרת של אלצהיימר. המחקר גילה כי בירה לבנה מעניקה הגנה קוגניטיבית מסוימת לטווח ארוך ומפחיתה את הסיכון ללקות בדמנציה (שיטיון) אצל  אנשים מבוגרים. המחקר נערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת וויק פורסט בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות  וושינגטון ופיסטבורג בארצות הברית. במהלך המחקר הסתבר כי המשתתפים שהחלו את המחקר ללא בעיית זיכרון או חשיבה ושתו 8 עד 14 יחידות אלכוהול בשבוע הפחיתו בממוצע 37% מהסיכון לפתח דמנציה, יחסית למשתתפים האחרים. המחקר פורסם בכתב העת המדעי לאלצהיימר ודמנציה.

גם עם העור כך מסתבר יש ביכולתה של הבירה להיטיב. מחקר שפורסם בכתב העת המדעי הבינלאומי, לרפואת עור מגלה כי בירה לבנה מגינה על העור מקרינת השמש. המחקר שנערך  במחלקת עור במרכז הרפואי האוניברסיטאי בקליבלנד אוהיו בארצות הברית בדק מהם הגורמים הסביבתיים המשפיעים על הזקנות העור הנגרמת כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש. מתוצאות המחקר עלה כי לצריכה של מאכלים ומשקאות מסוימים ישנה השפעה מטיבה על האטת תהליכי הזדקנות העור. נזקי קרינת השמש מתאפיינים בקמטים על פני העור, פיגמנטציה ואף קשורים בזירוז התפתחויות נגעים ממאירים שונים של העור עד כדי סרטן העור ומלנומה. המחקר מצא כי שתייה מתונה של בקבוק אחד של בירה לבנה או כוס יין כל יום במשך תקופה רצופה של לפחות חודש מפחיתה במחצית את המדד לנזקי קרינה בעור בהשוואה לאלו שלא שתו כלל.

 beers_5.jpg מחקר מדעי אחר קבע כי גם שתייה חד פעמית של בירה לבנה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. המחקר בחן את ההשפעה של שתיית משקאות אלכוהוליים שונים על גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ומתוצאותיו הסיקו החוקרים כי צריכת בירה הפחיתה ב- 20% את אחד המדדים הדלקתיים העיקריים וכן מדדים הקשורים בקרישת הדם בכ- 9%, כבר לאחר ארבע שעות ממועד צריכתה. מסקנת החוקרים היא כי ההשפעה המיטבית והמידית של הבירה על תפקוד דופן כלי הדם, הינה הודות לרכיבים הייחודיים הקיימים בהם, שאינם קיימים במשקאות אלכוהוליים אחרים. המחקר פורסם בכתב העת המדעי לתזונה קלינית, היוצא באנגליה.

 משקה התאוששות
ולקראת סיום :בשורה מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית  שבשיתוף חוקרים חובבי בירה משבדיה גילה כי יש ביכולתה של הבירה גם לסייע במניעת סרטן הכליה. המחקר נערך במכון לרפואה סביבתית שבסטוקהולם שבדיה ובשיתוף בית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון ארצות הברית ומכון קרולינסקה בסטוקהולם שבדיה. החוקרים בחנו את הקשר שבין צריכה מתונה של אלכוהול לשכיחות סרטן הכיליה בקרב אוכלוסיית מחקר רחבה בשבדיה. מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו נמצא שצריכת בירה הורידה משמעותית את הסיכון ללקות בסרטן הכליה וכי הסיכון ללקות במחלה באוכלוסיית המחקר ירד עם העלייה בצריכת הבירה. שתייה של כ - 8 כוסות בירה בחודש הורידה את הסיכון ב – 40% לעומת הימנעות מוחלטת משתיית בירה. החוקרים משערים כי השפעה זו של הבירה על הסיכון ללקות בסרטן כליה קשורה בהשפעת נוגדי חמצון עוצמתיים המצויים בה, כמו כן בהשפעת האלכוהול בבירה על שיפור ברגישות לאינסולין שהינו גורם סיכון ידוע המגביר חלוקת תאים סרטניים. המחקר פורסם בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן.

רוכבי אופניים רבים מודעים לכך שבירה קרה לאחר רכיבה ארוכה מעולה להתאוששות ובאשר לכרס הבירה המפורסמת מסתבר כי בירה לבנה אינה כה עתירה בקלוריות. ב-100 מ"ל בירה לבנה ישנן 43 קלוריות לעומת יין אדום ויין לבן יבש בו ישנן 84 קלוריות. יתרה מכך, ב -  100 מ"ל של  וודקה וויסקי יש ערך קלורי הגדול פי חמש מזה של הבירה. זכרו כי שתייה מתונה וקבועה של בירה נחשבת בקרב גברים בכמות של עד שני בקבוקים (660 מ"ל) ביום ובקרב נשים עד בקבוק אחד ביום (330 מ"ל). בכל מקרה כששותים לא נוהגים ובטח שלא רוכבים.

*הכותבת הינה יועצת תקשורת המתמחה במדיה חברתית ויחסי ציבור בתחום הבריאות

Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

galil_ole_small.jpg

3PERY.jpg