top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

הקשב ל"דופק" ולא למד הדופק

מאת: ד"ר שמי שגיב*

הקדמה הטכנולוגית לא פסחה על עולם הספורט וכל יום אנו מתבשרים על איזה גאג’ט חדש המודד ומעביר לנו נתונים on line  על מצב הגוף ושאר נתונים אחרים בזמן האימון. כשאנו יוצאים לרכוב או לרוץ אנו נראים כאילו יצאנו מחדר מיון, מחוברים למד דופק, מד קלוריות, מד ריצה, מד גובה ו- gprs, שלא נלך לאיבוד. עזרים אלו אכן מיעלים את האימונים ושומרים אותנו "בתלם" תוכנית האימונים  אך כתוצאה מכך, אנו יותר ערניים לשעונים ולמחוגים ופחות לכל התהליכים המתרחשים בגופנו. תהליך זה פוגם בעוצמת האימונים ומחליש את יכולתנו להיות מודעים לגופנו. ירידה ברמת המודעות לגופנו עלולה ליצור תהליך של נתק, שבו תהליכים מתרחשים ואנו לא חשים בהם. כעוסקים בפעילות גופנית, זה נראה לנו מובן מאליו שספורטאים ניחנים במודעות גופנית, אך ניסיוני מראה שמרבית הספורטאים מנותקים מגופם לא פחות ולפעמים אף יותר מאלה שכלל לא עוסקים בפעילות. 

spining2.jpg

כמה ק"מ רצתי? כמה קלוריות שרפתי? מה הדופק שלי? כמה ק"ג ירדתי? הינם אמצעים שדרכם אנו מעריכים את עוצמת הפעילות הגופנית ואת רמת השיפור המתרחשת באימונים. כל אלה הנם אמצעים, החשובים במידה מסוימת, אך גורעים מאתנו את הדבר האמיתי והוא – הגברת המודעות הגופנית. מודעות גופנית הינו מצב שבו אנו ערים, מודעים, מבינים ופועלים בהתאם לרחשי גופנו. מודעות גופנית  זה לא מצב מחשבתי, נהפוך הוא, מחשבה פוגעת ביכולתנו לחוש את גופנו. כולנו ניחנים ביכולת זו, היכולת ל"דעת" שאתה רעב, צמא, לחוש כאב, אלו תחושות השרדותיות, בסיסיות. היכולת לחוש את עומק הנשימות, את קצב פעימות הלב, את פעילות השרירים דורש הקשבה חדה יותר. היכולת לחוש שגופך לא מתפקד כשורה, שהשרירים תפוסים ולא פועלים כראוי, זה להיות מודע לגופך. מודעות לגופך זה הברומטר, המצפן המדויק, המאפשר לך להיות קשוב לגופך. בימים שבהם גופך משדר לך לנוח, עשה כך! אם אתה חש בכאב, זה סימן לכך שגופך מאותת לך על בעיה, המנע מלרוץ למשככי הכאבים כי בכך אתה מתעלם מהמסרים מגופך ומעצים את הנתק. מחקרים מראים שעוצמת ואפקטיביות האימון נפגעת כשאנשים, לדוגמה, שומעים מוזיקה תוך כדי פעילות גופנית. כשאיננו מודעים לגוף, עוצמת האימון נפגעת.

  ככל שנפתח את המודעות הגופנית, כך בריאותנו תשתפר. מחקרים בתחום הנוירולוגיה המתקדמת מצביעים על כך שהבסיס למרבית המחלות והפציעות הוא תוצאה של חוסר מודעות גופנית. וההיפך, אנשים בעלי מודעות גופנית גבוהה ניחנים  ביכולת להיות ערניים לכל תהליך המתפתח בגופם ובכך לבצע  את השינויים המתבקשים – שינוי באורח החיים, בתוכנית האימונים ובתזונה, על מנת לעצור את התהליכים מלהתפתח לפציעה או מחלה. כשהפציעה מתרחשת, לרוב אנו מופתעים, איך זה קרה לי? איך לא הרגשתי? ואם פציעה היא כתוצאה מתהליכים שחיקתיים מצטברים, אז כנראה שהיית רדום בשמירה. לא מעט ספורטאים מתבייתים יותר על התוצאה, דקדקנים בכל הקשור לתוכנית האימונים ופחות לגופם ולפעמים, אפילו על חשבון הגוף. 

דופק הלב אינו מושפע רק ממאמצים פיזיים, אלא מושפע גם ממצבנו הרגשי\נפשי. כולנו מכירים את ההרגשה לפני מבחן, ראיון עבודה או כל אירוע מרגש כיצד ללא כל מאמץ פיזי הדופק מרקיע. בניסוי שנעשה על מנצח האופרה של ברלין, נתבקש המאסטרו לרוץ על מסילה ולהגיע למאמץ מקסימאלי. במהלך הבדיקה תועדו כל הפרמטרים של המאמץ הגופני. לאחר מכן, נתבקש המאסטרו לעמוד ולנצח את האופרה האהובה עליו וגם פה תועדו כל הפרמטרים של המאמץ הגופני. ברגעי השיא של האופרה הדופק וכל הפרמטרים הנוספים שמדדו את המאמץ הגופני עלו בהרבה לעומת המאמץ בזמן ריצה במאמץ מקסימאלי, והמאסטרו רק הפעיל את ידיו... הלב הוא הרבה יותר ממשאבה.

suunto_box.jpgאם אתה מתאמן לפי מד דופק, מצוין, המשך כך, אך השתמש בזה בעיקר לאימונים הקשים, אינטרבלים, רכיבות טמפו. באימונים הקלים התאמן להקשיב לגופך, רוץ\רכב עם מד דופק ונסה לנחש את הדופק שלך. לאט לאט תוכל לדעת, ל"הרגיש", את הדופק מבלי להסתכל על השעון. עשה לך מנהג לפחות פעמיים בשבוע, באימונים הקלים, צא לאימון מבלי כל שעון ומכשיר, ללא לחץ, ופשוט תהנה מהאימון. שים לב לגופך, כיצד הרגליים נעות, מה מצב הידיים ועמוד השדרה, כיצד אתה נושם, במה אתה מרוכז. לדוגמה, ברגע שתתחיל  לשים לב לנשימתך תגלה דבר מעניין, נשימתך תהיה יותר איטית, עמוקה ובכך גם יעילה יותר.

 מאמנים, השתדלו להימנע משמוש במד דופק עם ילדים וספורטאים צעירים. ילדים פועלים מתוך משחק ושימוש במד דופק יכול לפגוע בחדוות הפעילות. מה גם שילדים מאוד קיצוניים ברגשות שלהם ומביעים אותם, ומד הדופק יכול לבטא את סערת רגשותיהם.  מחקרים מצביעים שספורטאים המתאמנים רק עם מד דופק אינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם. 

פעילות גופנית הינה אמצעי מצוין שדרכה אנו יכולים לשפר את רמת המודעות הגופנית, אך זה דורש מאיתנו להיות ערניים לרחשי הגוף. היו קשובים יותר לרחשי הגוף והיו פחות נוקשים עם תוכנית האימונים ומדי הדופק.  תוכנית האימונים חשובה, אך היא צריכה להוות מסגרת. אפשר לקצב הפנימי שלך, לפעימות הלב שלך להנחות אותך.  התובנות המרתקות ביותר המתרחשות כיום  בעולם הרפואה החדשה מצביעות על כך שבעצם גופך הינו ביטוי של מצב התודעה שלך, וככל שנשפר את המודעות לגופנו נוכל להביא אותו  לפוטנציאל הטמון בו.

* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון 191 של מגזין אופניים

Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

galil_ole_small.jpg

3PERY.jpg