רוכבים הרבה על אופניים? - אל תנסו את זה בבית!

איך מתאמנים המקצוענים? – חלק ראשון, מאת יובל גולן.  בריאיון טלוויזיוני שנערך השבוע נשאל אריק זאבי איך הוא יכול כל כך הרבה שנים להתאמן ולהתחרות. זאבי, בצניעות האופיינית לו אמר ש"יש ספורטאים בענפים אחרים שמתאמנים הרבה יותר ממני, רוכבי אופניים, רצי מרתון..." אז זהו, שהצצנו בתוכניות של מקצוענים ברמה מקבילה באופניים (רוכבים אולימפיים / אלופי עולם וכו') וקיבלנו חום. גבוה.


איפשהו בשנות השמונים הקרינו בטלוויזיה, בערוץ הראשון סרט על חייו של אדי מרקס. מדהים איך בתוך השממה התקשורתית שהייתה אז סביב ענף האופניים הגיח פתאום הסרט הזה. כשאני אומר "שממה" אני מתכוון שהיינו מסובבים את האנטנה על הגג כדי לקלוט ירדן ולצפות בתחרויות אופניים מטושטשות. בעלי האמצעים שבינינו הקליטו את הסרט בווידיאו והקלטת הלוהטת עברה בין רוכבי הקבוצה. היינו קובעים להיפגש אצל אחד מהחברים לצפייה חוזרת שוב ושוב עד שהכרנו את הטקסט יותר טוב מ"גבעת חלפון" ו"חסמבה".

מרקס היה אולי הרוכב הראשון שחשף את צורת האימון שלו. בסרט רואים אותו רוכב אחרי האופנוע של מאמנו (לימים חמו), מזנק לספרינט ומתאמן במוסך שלו עם מסכת חמצן דליל לקראת שבירת שיא העולם ברכיבת שעה בולודרום של מקסיקו סיטי.

ברנר אינו, עוד מנצח סדרתי בטור דה פראנס, נכנס לעידן מתוקשר יותר, טיפים שלו ודוגמאות לתוכניות אימון פורסמו בעיתונים צרפתיים כמו מירוואר דה סיקליזם.

היה זה גרג למונד שחשף לראשונה בספרו איך מתאמן מקצוען אמיתי. למונד היה הרוכב שדיבר לראשונה על עקרונות תורת האימון שהייתה עד אז נחלתם של מאמנים בלבד. הוא דיבר על פריודיזציה, אינטרוולים, דופק וכו'. למונד גם מפרט בספרו The complete book of cyclingבדיוק כיצד הוא התאמן וכיצד יכול כל רוכב ליישם את העקרונות שבספרו, החל ברוכב צעיר בן 15 ועד מקצוען שרוכב 24-30 שעות בשבוע.

לאנס ארמסטרונג הופיע בעידן האינטרנט וללא ספק נחשב לרוכב האופניים המפורסם בעולם. תוכניות האימון שלו מפורסמות באינטרנט כבר משנת 1999 עד רמת האינטרוול והדופק על ידי חברת האימון הבינלאומית של מאמנו האישי, קריס קרמייקל.

הדבר הבולט בתוכניות האימון של המקצוענים זה נפח האימונים העצום. בשנת 1993, אחרי שניצח שלב בטור דה פראנס לפני גיל 21 רכב ארמסטרונג כ – 5,000 ק"מ בחודש כדי להתכונן לאליפות העולם באותה שנה באוסלו שאותה כזכור ניצח. עד לאותה תקופה הוא רכב בערך חצי מזה!

טוני רומינגר, מי שניסה לנצח לא פעם את אינדוראין העיד על עצמו שהיה רוכב 35 שעות בשבוע. 
בריאיון שערכתי עם רוכב בשם ולרי גרינקובסקי במהלך המכבייה בה השתתף הוא סיפר שגם הוא רוכב כ - 30 שעות בשבוע. גרינקובסקי הציץ במסלולי הטור דה ישראל ולא הבין מה אני עושה עניין מ- 768 ק"מ בחמישה ימים. שאיפתו של הרוכב בן ה- 18 היא להתקבל לקבוצת "קטיושה".