דאבל דייב - מבחן לאופני Turner 5 Spot

7.jpgדייב טרנר, הבעלים של אופני Turner, נחשב בעיני רבים לגאון אופניים ולממציא אופני השבילים המודרניים כפי שאנו מכירים אותם. בשנת 2003 השיק טרנר את דגם ה5spot-  אשר זכה מייד להצלחה אדירה והפך לאחד ממבשרי ז'אנר רכיבת השבילים אותה אנו מכירים היום. 

הגיאומטריה של ה-Spot הייתה מהפכנית וכללה זווית ראש  של 69 מעלות (קיצונית מאוד לאופני שבילים באותה תקופה), זווית אוכף של 73 מעלות וציר מרכזי נמוך יחסית. אם הגיאומטריה הזאת נשמעת לכם מוכרת,זה פשוט כי היא פחות או יותר הועתקה לרוב אופני ה-5 אינץ' של כל יצרן בשנים שעברו מאז. מדהים לחשוב כי למרות כל השינויים והפיתוחים אשר עבר הענף בשבע השנים שעברו מאז, ה-Spot המקוריים שכאמור הוצגו ב-2003 עדיין עדכניים. כמה מידידי המערכת עדיין רוכבים על Spot בני יותר מחמש ולא מראים כל סימני נחיתות מול כל יצירות הטכנולוגיה העדכניות .


ה- 5spot הראשונים היו בעלי מתלה FSR המוגן תחת רישומי פטנטים של ספשלייזד ואלסוורת'. ב- 2006 לאחר סכסוך עסקי עם בעלי הפטנט, החליט דייב טרנר לזנוח את הFSR- ועבר לאינטרפרטציה אישית  למתלה סינגל-פיווט מרובה צירים (בדומה לאופני קונה) אשר זכה לשם  TNT. מתלה זה, כפי שהסתבר מאוחר יותר, היה רק פתרון זמני אשר נועד למלא את החלל עד שהמתלה החדש של אופני Turner יסיים את תהליך הפיתוח. 

בשלב זה נכנס לאגדת ה- Turner דייב נוסף, דייב ויגל, גאון מתלים וממציא מתלה ה -DW link עתיר השבחים. מתלה בעל שתי חוליות קצרות (בדומה לVPP  ולמאסטרו של Giant), עליו קראתם לא מכבר במבחן אופני  Pivot, אשר זכה לפרסומו הגדול עקב ההצלחה האדירה של דגם ה-Sunday  מבית Iron Horse. אופני DH בעלי מתלה זהה, אשר גרפו שישה ניצחונות  בסבב ה-DH העולמי ואליפות עולם אחת בשנים 2005-2007 כאשר הם נהוגים ע"י אוסטרלי קטן בשם סם היל.


בשנת 2009 לאחר אין ספור ספקולציות  ותהליך פיתוח ארוך, הושקו סוף סוף ה-  5spotבתצורת DW link . שילוב הכוחות של שני סלבריטאי צמרת אלו הרים את הציפיות מהאופניים החדשים לשמיים. הגיאומטריה של טרנר עם המתלה של ויגל ... זה חייב להיות משהו מיוחד...
 

קשה היה שלא להבחין בתכונה ובהתרגשות כאשר קיבלנו מ"פדלים", היבואן המקומי, את אופני המבחן הנחשקות. עם ציפיות מאוד גבוהות (ואולי גבוהות מדי) יצאנו לשבילים לגלות האם הגיאומטריה של טרנר והמתלה של ויגל (להלן דאבל-דייב) הם אכן זיווג משמיים? 
 

 

שילדה:

השלדות של Turner מפורסמות בצינורות העגולים המסורתיים שלהם במשולש הקדמי ומשולש אחורי בעל צינורות בפרופיל מרובע. למרות אופנת ההידרופורמינג ששולטת כרגע כמעט לחלוטין בתחום יצור השלדות, דייב טרנר לא התפתה לשנות מתכון מנצח וגם הגרסה העדכנית של ה-Spot לא שונה במובן הזה מהגרסאות המוקדמות יותר.


המשולש הקדמי של ה-Turner נראה כמעט ללא שינוי מה-Spot המקוריים, למעט כמובן אזור החיבור למתלה והציר המרכזי ששונה על מנת להתאים לשתי החוליות הקצרות של המתלה. אזור זה עוצב באופן אסימטרי במיוחד על מנת לפנות מקום למעביר הקידמי. המשולש האחורי אף הוא אסימטרי מאוד ועל פי הרגלו של טרנר בקודש, עשוי מצינורות בעלי פרופיל מרובע.


מתלה ה-Spot החדש מייצר 140 מ"מ של מהלך אחורי אשר נשלט ע"י Fox RP23 בעל תא אוויר גדול. הגימור של השלדה ואיכות הריתוכים גבוהה מאוד כפי שאפשר לצפות מאופני בוטיק אמיתיים המיוצרים בארה"ב, אך הצבע האפור "עכבר" של אופני המבחן לא "הטיב" עם האופניים אשר נראים משמעותית יפים יותר במציאות מאשר בתמונות. 


הזוויות של ה-Spot החדשים גם הן לא שונות בהרבה מהמקוריים, זווית הראש "הושטחה" במעט ל-68.6 מעלות ובמקביל גם זווית מוט האוכף שונתה ל-72.6 מעלות . דייב את דייב גם דאגו לשמור על אורך תומכות שרשרת קצר במיוחד של 16.9 אינץ', דבר שאמור לתרום לזריזות ויכולת סיבובים משופרת.

נקודה חשובה מאד לציון אשר אופיינית לכל הדגמים של היצרן היא, כי במקום מסבים כדוריים סגורים ומסורתיים בצירי השלדה, טרנר משתמש במסב החלקה (bushing) באיכות גבוהה במיוחד אשר מאפשר  גירוז ע"י  פטמות גירוז. למסבי ההחלקה יתרון על מסב כדורי, כיוון שהם עומדים טוב יותר בתנועה בטווח מוגבל וקבוע, ממש כפי שמייצרים מתלים של אופניים. אנו מכירים אישית רוכבים שעם גירוז נכון רוכבים על אותם בושינגים כבר שנים רבות ללא כל  בעיות. 

8.jpg
חלקים:

"פדלים" הנציג של Turner בישראל, לא חסך בבניית אופני המבחן וסיפק לנו אופניים מורכבים במפרט מצוין.

מלפנים מזלגFOX TALAS 32 RLC  עם 150 מ"מ של שיכוך איכותי במיוחד, גלגלים על בסיס חישוקי Mavic 819  אשר חוברו לנאבות יוקרתיות, איכותיות ומצרצרות מבית Hadley שנעטפו בצמיגי טיובלס ייעודיים מבית WTB ו Maxxis. 


על עבודת הבלימה היו אחראים ה-Magura Louise BAT שהינם, ללא ספק, בין הברקסים הטובים ביותר שזכינו לרכוב עליהם. מערכת ההינע הייתה מורכבת כולה מחלקי שימאנו, עם שיפטרים XTR, מעבירי XT וקראנקSLX  עם 3 פלטות (זהו החלק היחידי שהיינו משנים במפרט, לטובת שתי פלטות ובש גארד). חלקי השליטה הורכבו מחלקי Race Face עם אוכף SDG bel-air שהיה נוח מאוד.
 

 

רכיבה:

"פדלים" הואילו בטובם לאפשר לנו לרכוב על האופניים זמן ארוך יחסית, כך שהתאפשר לבוחנים לרכוב על האופניים במגוון שבילים ותנאים, מסינגל IMBA והפיראט בהרי ירושלים בתנאי הידוק חורפיים, ועד משגב שבצפון בתנאים של תחילת הדרדרת.

הרושם הראשוני שהתקבל הוא של אופניים קלים למדי לקטגוריה (13.3 ק"ג ללא פדלים). הספוט מגיבים היטב לכל פידול ומאיצים היטב. תנוחת הרכיבה טבעית מאוד, מאוזנת ומרווחת אך לא במידה אשר תפריע לרכיבה טכנית.
 

Turner הקפידו מאוד על מרווח העמידה בשלדה והוא נמוך ב- 3עד 4 סנטימטר משלדות מקבילות שבחנו, מרווח עמידה הוא קריטי לכל רוכב טכני ובמיוחד לאלו מהרוכבים שלא נתברכו בעודף סנטימטרים ברגליים.
 

 

עליות:

את התנהגות הספוט בעליות אפשר לסכם במילה אחת: מעולה! אם בכל זאת תרצו פרוט, אז אפשר לציין את העובדה שהגלגל האחורי פשוט מסרב לעזוב את הקרקע בעליות טכניות משובשות, גם כאשר המתלה כמעט ואינו נע עקב פידול (אופייני למתלה DW Link ), גם בעמידה וגם בדיווש "מרובע". בעליות תלולות ה-Turner נזקקו למעט עזרה מבולם הטאלאס הקדמי על מנת לא להזדקר. כאשר הנמכנו את המהלך ל -130 מ"מ, לא הייתה עלייה שלא יכולנו לה, אך לאורך כל המבחן לא הורדנו את הטאלאס ל-110 מ"מ, פשוט לא היה צורך בכך.


המשקל הקל של ה-Spot בשילוב עם עבודת המתלה המצוינת גרמה לתחושה של ריחוף מעל קטעים משובשים במישור או עלייה מתונה, הרגשנו שהאופניים שומרים על מומנטום ביעילות יוצאת דופן דווקא בקטעים ה"מכוערים" ביותר.

 


ירידות:

ה-Spot מרגישים כאילו תוכננו לשבילים מהירים הדורשים היגוי מדויק וזריז, בשבילים אלו המזלג והמתלה הרגישו מאוזנים להפליא ויחד עם הצמיגים המצוינים גרמו לבוחנים לאתגר יכולת ההשכבה שלהם בכל סיבוב. כל עוד השבילים מתונים יחסית ולא דורשים התמודדות עם  קפיצות משמעותיות, הטרנר הם פרטנר מהנה במיוחד.


כאשר השביל הפך להיות תלול, טכני מאוד וכלל דרופים גבוהים הגיעה האכזבה היחידה שלנו בכל המבחן הזה. מסתבר שיכולת המעולה של הספוט בעליות ושבילים מתונים באה על חשבון היכולת ברכיבה אגרסיבית יותר. במקרים אלו זווית הראש הרגישה תלולה מדי והמתלה נסגר בקלות רבה מדי בנחיתות מדרופים. זה לא "שחלילה" נמנעו מאלמנט טכני כל שהוא, קו או קפיצה עם ה-Turner, אלא שהם גרמו לנו לעשות זאת בזהירות יתרה ולהשתמש יותר בברקסים הנפלאים של Magura. בקטעים "אלימים " אלו  נרשמו גם נפילות שרשרת רבות מדי, חלק נרחב מנפילות השרשרת היה נמנע בתצורה של שתי פלטות בקראנק ומעביר אחורי קצר יותר.


היה מעניין לבחון את ה-Spot עם בולם קדמי אגרסיבי יותר מסדרת ה-36 של פוקס אשר היה משפיע לטובה על זווית הראש. ככל הנראה גם  בולם אחורי חדיש יותר בעל Boost valve היה "משדרג" את עבודת המתלה ומונע חלק גדול מסגירות המהלך בנחיתות מגבוה.

מה ניתן לשפר:

הסט-אפ של "פדלים" היה מצוין, היינו מחליפים לקראנק בעל שתי פלטות בתצורת 24-36 שיניים עם באש-גארד ובמקביל מחליפים את המעביר האחורי לכזה בעל כלוב בינוני.

 

סיכום:

ה-Turner 5 Spot   הם אופני All Around אמיתיים, אופניים בעלי טווח יכולות רחב ומגוון, המיוצרים  עם תשוקה אמיתית לרכיבה ע"י שתי אושיות עם רגישות יתרה לצרכי הרוכב. בסט-אפ אשר נבחן, אילו אופני שבילים ואול מאונטיין לייט משובחים באמת. עם זאת, זווית הראש של הספוט מעט תלולה מדי לטעמנו ויתכן ששימוש בבולם 160 מ"מ כפי שמאפשרת השלדה היה משפר באופן משמעותי את תפקוד האופניים בשבילי "כאסח".

התמורה לכסף של טרנר היא בינונית במקרה הטוב, אך אינה שונה מהותית מיצרני בוטיק כמו אינטנס, ונטנה ואחרים. בזמן כתיבת מילים אלו "פדלים" יצאו במבצע על שלדות 2009 במחיר של 9990 ש"ח, שהוא שיפור משמעותי בתמורה לשקלים שלכם.
 

 

יותר:

תפקוד בעליות ועליות טכניות בפרט, שימור מומנטום ויעילות על קטעים משובשים. היגוי מדויק וחד בסיבובים.  

 

פחות:

סגירת מהלך תכופה מדי בדרופים, זווית ראש מעט תלולה מדי.
 

לקוח אידיאלי:

רוכב מנוסה, אשר מחפש אופניים יעילים ועמידים לאורך שנים, אינו מחפש את האופנה הצעקנית האחרונה, ומוכן לשלם עבור מוצר בשל ואיכותי במיוחד. רוכב אשר נהנה מכל סגנונות הרכיבה וכולל ברכיבותיו אתגרים טכניים בעלייה ובירידה לצד קילומטרים רבים בסינגלים זורמים.
 

 

גיאומטריה:

זווית ראש: 68.6

זווית כסא: 72.6

אורך צינור עליון אפקטיבי: 23 אינץ' 

גובה ציר מרכזי: 13.7 אינץ'

אורך תומכות שרשרת: 16.9 אינץ'

מפרט:

מחיר שלדה עם בולם Fox RP2312,500  ש"ח

מחיר האופניים במבחן:23,500 ש"ח

יבואן: פדלים

www.pedalim.com

02-6729904

גדלים:

XS, SM, MD, LG, XL, 2XL

 

גודל אופניים במבחן:

MD

 

משקל:

13.3 קילו (ללא פדלים)

 

מזלג:

FOX TALAS 32 RLC

 

מהלך מזלג:110-130-150 מ"מ 

 

בולם אחורי:Fox RP23 

 

מהלך מתלה:140 מ"מ

 

חישוקים:Mavic 819 UST

 

צירי גלגלים:Hadley 

 

צמיגים:
 קדמי – WTB Prowler 2.3 UST

אחורי – Maxxis Ignitor 2.35 UST

 

ידיות הילוכים:Shimano XTR

 

מעביר קדמי:Shimano XT

 

מעביר אחורי: Shimano XT

 

מעצורים:Magura Louise BAT

 אוכף:SDG Bel Air

 מוט כסא:Gravity 

כידון:RaceFace Atlas AM

 

סטם:RaceFace Evolve AM

 

קראנק Shimano SLX