מבחן לגלגל 42 שיניים של ONEUP COMPONENT לקסטת 10 הילוכים.

כתב אורח : ארז גולן

האם 10 זה ה-11 החדש?

נתונים טכניים:


משקל:71 גר'

תוספת משקל לקסטה בהתקנת גלג"ש: 51 גר'(הורדת משקל ממוצעת במעבר ממערכת 3X10 ל-1X10 – 367 גר')

חומר:אלומיניום  7075-T6

10 הילוכים:11-13-15-19-21-24-28-32-36-42

תאימות:מערכות 10X2 או 10X1 -  קסטות 10 הילוכים 11-36 לפי הפירוט הבא

סראם: PG1030 (X5), PG1050 (X7), PG1070 (X9)

שימנו: XT, XTR

האם 10 זה ה-11 החדש?

מידע כללי
ONE UP COMPONENT  היא חברה השוכנת בצפון אמריקה "במקום עם העצים וההרים הגבוהים – אתם כבר יודעים איפה" .החברה הקטנה מעידה על עצמה כאוסף של רוכבים ומהנדסים המודעים היטב ליתרונות הרבים של מערכות 11X1 הילוכים והמגמה המתפתחת להתייעלות יחסי העברת ההילוכים. יחד עם זאת הם אינם מבינים מדוע צריך למשכן כליה כדי לרכוש מערכת כזאת ולכן יצרו "תוסף אנרגיה" בדמות גלג"ש עם 42 שיניים ה"מתממשק" עם מרבית קסטות 10 הילוכים של שימנו וסראם באופן מהיר ופשוט להפליא .על מנת ליישם זאת על הקסטה הקיימת יש להיפטר מגלגל"ש ה 17 שיניים וספייסר ממרכז הקסטה ובמקומו התקנת הגלגל החדש יחד עם ספייסר (מסופק באריזה) בצידה האחורי של הקסטה. מרגע זה מאפשרת הקסטה המשודרגת יחסי העברה דומים מאוד לאלו הקיימים בקסטה בת 11 הילוכים, מגדילה ב-17% את יחסי העברת ההילוכים של הקסטה הנוכחית ומאפשרת את אותו הילוך נמוך ונחשק שהיה חסר בעליות תלולות. האמנם?

OneUp_Components_.jpg

בשימוש:
 הספקנו לרכוש את הרכיב הנכסף תוך שימוש בקופון  היכרות של 15%. מתוקף הביקוש הרב נאלצנו להמתין כחודש ימים לייצור ומשלוח. התקנת גלגל השיניים על גבי קסטת סראם 1070 נעשתה על פי ההוראות והייתה פשוטה וזריזה. לאור בדיקה מוקדמת של יחסי העברה הרצויים ביחס לקיימים הוחלט להחליף לגלג"ש 34 שיניים קדמי (אינדיבידואלי לחלוטין). מתוקף שינוי זה בלבד נמצאה השרשרת מעט קצרה והוחלפה לשרשרת חדשה. כיוון ההילוכים היה פשוט מאוד ודרש בסה"כ מתיחת התנגדות (B  tension) של המעביר האחורי (סראם 9Xעם כלוב בינוני). כבר על סטנד הטיפולים ניכר שהעברת ההילוכים חלקה מאוד ושהעולה החדש "מגיש בבית". מכאן יצאנו לשטח...

בחרנו תא שטח מוכר עם עליות תלולות קצרות וטכניות כמו גם ממושכות ופחות טכניות כדי לבחון את שדרוג יחסי ההעברה. מראש נאמר שאנו כבר רגילים לרכיבה עם מערכת 10X1 ביחסי העברה של 32 קדמי ו36 אחורי (0.9) וחיפשנו הילוך מעט קל יותר לאותם רגעים תלולים וטכניים. חיפשנו ומצאנו! השינוי הקל שעשינו ביחס העברה של 34 קדמי ו-42 אחורי (0.8) נתן אותותיו כבר בעליות הראשונות ואפשר מעבר מכשולים טכניים ומדרגות סלע תוך שמירה על מומנטום בעליה תלולה. אפילו נשאר חמצן בסיום העלייה ואפשר היה להעביר באופן רציף וחלק להילוך קשה ולשאוט בירידה. החוויה הטובה חזרה על עצמה בשלושת העליות הבאות ואפשרה לתקוף מדרגות סלע גם במקרים תלולים שבעבר היינו אולי מנסים למצוא קו קל יותר או מתאמצים יותר. הסיבה הנוספת לבחירה בעליות תלולות וטכניות הייתה לבחון את העומס על מערכת ההילוכים והשרשרת במאמץ וגם כאן יש לציין שהכול עבד חלק לגמרי. נקודה אחת שדרשה הסתגלות הייתה גישה למדרגות סלע שלא בעליה תלולה. מתוך התלהבות קלה בחרנו שוב בגלגל 42 אך התברר במקרים מסוימים כקל מידי ולמעשה ניתן היה להישאר על 36 או פחות מזה. במצב של עלייה מתונה וממושכת לא ניכר הבדל מהותי בשימוש ביחסי ההעברה החדשים אך נחמד היה לגלות שיש אפשרות להקלה אם נדרשים לכך.

לסיכום:
מדובר במוצר משלים נפלא המאפשר יחסי העברה כמעט זהים למערכות מתקדמות ויקרות במחיר שפוי לחלוטין ותמורה מידית שמורגשת מהרגע הראשון. אלו מכם שירצו להקל על עצמם עוד יותר יכולים להשתמש בגלג"ש קדמי של 32 שיניים ולקבל יחס העברה של 0.74 שיהיה קל לאין שיעור מהיחס שמאפשרת במקרה זה הקסטה המקורית 11-36. יתרון נוסף וכלכלי הוא השימוש בנאבה רגילה ללא צורך בשדרוג הלב עם מתאם (לא תמיד מתאפשר) או החלפתה לסטנדרט XDבמערכות 11X1 של סראם. לסיכום 10 יכול ללא ספק להיות ה-11 החדש וירוק יכול להיות השחור החדש – מגיע בשני צבעים. בשלב זה רק לרכישה באינטרנט.

מחיר: 100$ דרך אתר היצרן – www.oneupcomponent.com

ציון: 5 מתוך 5