מבחן לאופני Merida One-Forty 3B -27.5

Merida_One_FortyA.jpg
Merida One-Forty 3B
בחן: אדי נודל
ערך: אריק פלדמן
יבואן :  רוזן ומינץ
מחיר שוק:10,999.00 ש"ח
 
Merida היא יצרנית אופניים טיוואנית הקיימת כבר קרוב ל 3 עשורים.  החברה מייצרת מגוון רחב של אופנים החל מאופני עיר וכלה באופני שיכוך מלא עם נוכחות מרשימה בגזרת גלגלי ה 29 אינטש ולאחרונה גם ב 27.5 אינטש. Merida מיובאים לארץ ומיוצגים כבר קרוב לעשור על ידי "רוזן ומינץ" אשר מסרו לידינו את ה One Forty 3 B  , אופני AM עם גלגלי 27.5 אינטש.
 
Highlights
מתלה וירטואלי VPK
מהלך מתלה אחורי 140 מ"מ
מהלך בולם קדמי 150 מ"מ
אורך צינור עליון 595 מ"מ 
אורך תומכות שרשרת 449 מ"מ
זוית צינור ראש 67 מעלות
זוית צינור כסא 74 מעלות
ציר אחורי 142 X 12 מ"מ
משקל: 14.29 ק"ג ללא פדלים
 (*) הנתונים הם למידת M (מדיום)
 
 שלדה מתקדמת
שלדת ה One Forty  יוצרה בתהליך הידרופורמינג של צינורות אלומיניום מסגסוגת Prolike 66. במקום צינור ראש  "מסורתי" בקוטר משתנה 1.5-1.125, מרידה בחרו ללכת על גרסא שונה בדמות צינור בקוטר 1.5 עם חתך בצורת X במרכזו. לטענתם, המבנה משפר את הקשיחות ללא איבוד התמיכה במזלגות מסוג Tapered. מרידה נטשו את מתלה ציר היחיד שלהם לטובת מתלה ה VPK שהוא גרסת היצרן למתלה ווירטואלי קצר חוליות בדומה ל-VPP של סנטה/אינטנס או ה- DW link של מר דייב וויגל. המתלה מורכב משתי חוליות חיבור קצרות וחזקות אשר מחברות בין שני המשולשים של האופנים. תנועת שתי החוליות יוצרת נתיב ייחודי לגלגל האחורי המסתמך על מתח השרשרת  על מנת  לייצר יעילות דיווש. בנוסף, מרידה מחווטים את כל הכבלים בחיווט פנימי  בתוך השלדה אשר מקנה  מראה נקי יותר, ולא פחות חשוב, מצמצם את החשיפה של כבלים ושל המוליכים אל מול סלעים ועצים בשטח. נסיים עם ציר אחורי 142X12 כמתבקש בקטגוריה זו להגברת הקשיחות במשולש האחורי.
מהנים בשביל
השם שניתן לדגם האופנים מרמז על אופיים, אופנים עם מהלך אחורי של 140 מ"מ ומהלך קדמי של 150 מ"מ שנועדו לרכיבת שבילים עדינים ואגרסיביים כאחד. לצורך המשימה לקחנו אותם ללא היסוס למארג השבילים האינסופיים של יער בן שמן שם ניתן למצוא שבילים זורמים לצד קטעים הדורשים מיומנות גבוהה גם בעליה וגם בירידה.  
שילוב של גלגלי 27.5 יחד עם מהלך מתלה נדיב יחסית העמידו את ה One Forty כאופנים מהנים מאוד בירידות חדות ובסיבובים.  תוסיפו לכך זווית תקיפה של 67 מעלות בצינור הראש ותקבלו אופנים שמחבבים מאוד שיפועים כלפי מטה.  בקטעי דיווש ובמישורים, זווית כסא של 74 מעלות "עשתה את העבודה" עזרה ונתנה לנו את התנוחה הנכונה לדיווש אפקטיבי לאורך זמן. זה המקום לומר שלטעמנו מהלך 150 מ"מ על רגליים בעובי 32 מ"מ יכולים לייצר גמישות בחלק הקדמי של האופנים אבל מנגד, הרוכב הממוצע ירגיש זאת רק בתנאי שטח קיצוניים במיוחד.
בעיה בכיול המתלה האחורי
למרות נתונים יבשים מצוינים, לאורך כל המבחן הרגשנו נקודות חולשה בעבודת המתלה האחורי. נתחיל עם הגישה למתג הפרופדל על הבולם האחורי. מהנדסי מרידה מיקמו את הבולם נמוך מאוד ביחס לרוכב, עד שלעיתים נדרשנו להתכופף לגמרי, תוך איבוד פוקוס מהשביל, כדי לשנות את פעולת הבולם. לצערנו, הנדסת האנוש היא לא החיסרון היחידי במתלה: כל ניסיון שלנו לכייל את הבולם האחורי לעבודה הרמונית עם המתלה הסתיימה בכישלון. תוצאת כל כיול הייתה או נוקשה מדי או רכה מדי ומלווה בנדנוד מתלה לא רצוי. חוסר יכולת כיול המתלה גרם גם לשינוי מתח שרשרת באופן לא אופטימלי , מה שגרם לנפילות תכופות של השרשרת במקומות קופצניים. ייתכן כי מעביר אחורי עם clutch היה פותר את הבעיה. 
קיט חלקים מצוין
ה One Forty  מוצעים על ידי היצרן ב 4 רמות אבזור שונות. אנחנו קיבלנו לידינו את רמת האבזור השנייה (יש שתי רמות מאובזרות יותר).  בגזרת השיכוך מגיע בולם קדמי Fox Float CTD בעל 150 מ"מ מהלך עם רגליים בקוטר 32 מ"מ ובולם אחורי Fox CTD המייצר כאמור מהלך של   140 מ"מ. שאר אבזור כולל: גלגלים פשוטים עם נאבות של שימנו וחישוקי Alex (המגיעים לרוב כחישוקי OEM) עטופים בצמיגי Schawlbe Nobby Nic קלילים, מערכת הינע על טהרת שימאנו ברמת SLX  מעצורי שימאנו SLX , וצנרת מבית מרידה. נסיים עם מוט אוכף מתכוונן  שאמנם לא נשלט מהכידון, אבל מוצע כחלק מובנה בקיט שבחנו. לטעמינו, מדובר על סט חלקים מצוין המהווה תמורה טובה מאוד למחיר.
 
 
סיכום
ה One Forty  מהווים דוגמא לאבולוציה טובה של אופני AM גם גלגלי 27.5. מהלך מתלה אחורי וקדמי נדיבים, סט חלקים מוצק ואיכותי ומראה רענן שביחד "עושים את העבודה". עבודת המתלה אינה מזהירה והנדסת אנוש לא הכי טובה מעיבים על ביצועיי האופניים, אבל תג המחיר האטרקטיבי  בישראל (לעומת 5,500 דולר בארה"ב) יחד עם הוורסטיוליות הגדולה שהאופנים מציעים יכולים להוות חבילה מענינת למרבית הרוכבים.