top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

Index

אף שהיום נדיר למצוא מישהו שמכין לבד אופניים, תתפלאו לדעת שזה אפשרי ואפילו נחמד לחובבי התחום. מעבר לחיסכון הכספי יש בכך תחושת סיפוק שהנה יצרנו אופניים במו ידינו. אוטו למשל, סביר להניח שלא נוכל לייצר בעצמנו. מה שדרוש כדי לייצר אופניים הוא בעיקר החומרים עצמם המרכיבים את האופניים: שלדה,גלגלים וכד', וכמובן ציוד ריתוך. אפשר גם לקחת אופניים ישנות או חלקי אופניים ולרתך עבורם שלדה מתאימה והנה - יש לנו אופניים חדשות.

חשוב להקפיד על ריתוך מדויק של השלדה, היות שבלעדיו לא ניתן יהיה לחבר אליה את חלקי האופניים. להלן השלבים לריתוך אופניים באופן עצמאי:

 

בחירת החומר לשלדת אופניים

לפני שניגשים לריתוך האופניים, חשוב לבחור את החומר שממנו הן יהיו עשויות ולהזמין מהיצרן את החלקים הדרושים. רוב האופניים עשויות שלדת ברזל-פלדה מכיוון שהיא זולה משמעותית מהחלופות, קלה לעיבוד, זמינה ואפשר לרתך אותה בקלות ולחזות את מנגנוני הכשל שלה. אופניים מקצועיות ויקרות יותר מיוצרות משלדת אלומיניום שהוא קל יותר מיסודות מתכתיים אחרים ומאפשר לבנות צינורות שלדה בקוטר גדול יותר ובמשקל נמוך יותר. מתכת נוספת שבה ניתן להשתמש היא הטיטניום אשר מתאפיין בעיקר בחוזק ובעמידות טובה מפני כשלים, אך הוא יקר מאוד.

 

הכנת ציוד הריתוך

בהנחה שנבחרה שלדת פלדה, יש לדאוג לציוד ריתוך מתאים. לריתוך אופניים מומלץ להשתמש ברתכת אלקטרונית המאפשרת שליטה על עוצמת הריתוך. יש לדאוג גם למסכת ריתוך, אלקטרודות המתאימות לריתוך ברזל פלדה ופטיש שלאקות שמשמש לניקוי פני הריתוך לצורך בדיקת טיב הריתוך שנעשה. אם בכל זאת השלדה שלכם עשויה אלומיניום או טיטניום (או סגסוגת) יש לרכוש אלקטרודות מתאימות (מחירן גבוה יותר).

 

תכנון מדויק של שלדת אופניים וריתוך החלקים

כאמור, חשיבות הדיוק בריתוך שלדת האופניים היא גדולה מאוד, ולכן צריך להכין מבעוד מועד שרטוט של השלדה, כדי להתאים את השלדה לחלקים האחרים של האופניים. לאחר מכן יש לבחור את גדלי הצינורות המתאימים, ואם אין במלאי צריך להזמין מהיצרן את החלקים השונים: רמה, קורה תחתונה, מזלג אחורי, תומכות שרשרת, מוט האוכף קורת ראש וחלקים אחרים. כאשר החלקים המותאמים מצויים בידכם, יש להתחיל במלאכת הליטוש: לשייף את הצינורות, לחתוך לגודל המתאים, לנסר נקבים לצורך הרכבת חלקי האופניים.

 

חיבור שלדת האופניים

לאחר שמסיימים להכין את כל חלקי האופניים לפי הגודל והעובי הדרוש, אפשר להתחיל לחבר את כל החלקים בעזרת ריתוך הצינורות זה לזה וחיבור שאר החלקים הדרושים. בתחילה מחברים את שלושת הצינורות הבסיסיים - הרמה, הקורה התחתונה והמזלג האחורי - למעין משולש. לאחר מכן, ניתן לחבר את שאר החלקים: מוט האוכף, תומכות שרשרת, מזלג אחורי, קורת ראש. לאחר שהשלדה מוכנה יש לצבוע אותה בצבע יסוד ולאחר מכן בצבע הרצוי.

חיבור שאר החלקים לשלדת האופניים

השלדה היא בעצם הבסיס התומך בכל חלקי האופניים. לאחר שמוודאים ששלדת האופניים מוכנה, ניתן להתחיל להרכיב עליה את שאר החלקים: גלגלים וצמיגיהם, דוושות, אוכף, שרשרת, בלמים, כידון. גם במקרה זה חשוב לפעול לפי שרטוט שתוכנן מראש כדי להתאים את גודל חלקי האופניים לשלדה. כעת, האופניים מוכנים ומחכים שירכבו עליהם.

 


כמי שעוסק בריתוך במסגרת עבודתי וגם אוהב לרכב על אופניים היה זה אך טבעי עבורי לשלב בין המקצוע לתחביב ולנצל את הידע שלי בשיפוצים בכלל ובריתוך בפרט כדי לשדרג את האופניים הפזורות בחצרי, לתקן אופניים פגומות וליצור דברים מעניינים עם אופניים שכבר עבר זמנן.

לאחרונה חשבתי לעצמי שבוודאי חובבי אופניים נוספים ישמחו לקבל רעיונות איך לשפצר את האופניים שלהם או של ילדיהם ואיך לתקן לבד אופניים שנפגמו. לכן לצד תובנות שלי והמלצות למסלולי אופניים אשמח לשתף בבלוג האישי מניסיוני רעיונות והסברים לשיפוצי/שדרוגי/תיקוני אופניים.

מי שזה מעניין אותו מוזמן לעקוב אחרי הבלוג. אציין רק שכדי ליישם את הדברים בפועל יש צורך בציוד ריתוך שזה אומר בין השאר רתכת (עדיף אלקטרונית אבל גם רגילה יכולה להספיק), מסכת ריתוך, אלקטרודות מתאימות ופטיש שלאקות. יש עוד ציוד אבל זה הבסיס.

אשב על ההסברים והטיפים בקרוב ואשתדל לצרף גם תמונות 

 



מדריך לריתוך שלדת אופניים

 

שלדת האופניים היא אחד מהחלקים החשובים המרכיבים את האופניים, משום שהיא מחברת מכלול של מרכיבים אחרים כגון גלגלים, בולמי זעזועים, מערכות הילוכים, מעגלי שיניים, שרשרת ומערכות מעצורים. לא פעם מתרחשת פגיעה בשלדת האופניים, בעיקר בשימוש מרובה בהן, בעקבות תאונות, נפילות וגורמים נוספים. במקרים שבהם הפגיעה היא בשלדה כגון סדק, התעקמות או שבר יש לתקן את הנזק באמצעות ריתוך. ריתוך השלדה יכול להיעשות במפעלים לייצור אופניים ובעסקים המתמחים הריתוך, אך יש המעדיפים לבצע ריתוך עצמאי, בעיקר כאשר הנזק הוא רק בשלדה וניתן לתקנו בקלות יחסית, וכאשר לא מדובר באופניים יקרות מאוד. חשוב להקפיד על ריתוך מדויק של השלדה ולהתאים את הציוד לסוג השלדה ולחומר ממנו היא עשויה כדי להגיע לתוצאה מושלמת ומקצועית שתחזיר את האופניים לפעילותן התקינה. ריתוך עצמאי בהחלט אפשרי בעזרת ציוד מתאים והדרכה נכונה. להלן השלבים לריתוך שלדת אופניים באופן עצמאי:

 

רכישת והשגת הציוד המתאים לריתוך

הציוד הדרוש לצורך ריתוך השלדה הוא:

  1. רתכת אלקטרונית שהיא המתאימה ביותר לסוגי ריתוך כגון אלו. רתכת אלקטרונית מאפשרת לקבוע את עוצמת הריתוך (אמפרז' גבוה - אמפרז' נמוך).

  2. מסכת ריתוך כלשהי - עדיף אלקטרונית אבל גם רגילה תספיק

  3. אלקטרודות לריתוך מתאימות - פירוט בהמשך

  4. פטיש שלאקות - נועד לנקות את פני הריתוך בכדי לבדוק האם הריתוך תקין

 

בחירת האלקטרודות שישמשו לריתוך שלדת אופניים

התאמת האלקטרודות היא שלב חשוב מאוד בריתוך. לפני שניגשים לריתוך השלדה חשוב לזהות מאיזה מתכת עשויה השלדה ועל פי זה לקבוע באיזה אלקטרודות ייעשה לצורך הריתוך. רוב האופניים הפשוטות עשויות שלדה מברזל - פלדה, ועבורן יש לרכוש אלקטרודות רגילות לריתוך ברזל. גם בין שלדות הפלדה ניתן למצוא סוגים שונים שמה שמאפיין אותם הוא איכות הפלדה והרכבה. אופני פלדה פחות נמצאות בשימוש ספורטיבי, בעיקר בשל משקלן הכבד, ורוב הרוכבים המקצועיים אינם מחזיקים אופניים ששלדתן עשויה סגסוגות שונות המכילות אלומיניום,

ו/או טיטניום המאפשרות שלדה קלה יותר. יש לקחת בחשבון שככל שהחומר ממנו עשויה השלדה יקר יותר גם מחיר האלקטרודות לריתוך השלדה יהיה גבוה יותר ולכן כדאי לשקול האם משתלם לרתך לבד או במפעל לריתוך. אם בכל זאת רוצים לרתך לבד יש לרכוש אלקטרודות מותאמות לאלומיניום, טיטניום או לסגסוגת - בהתאם לחומר שממנו עשויה השלדה. את האלקטרודות רוכשים בחנויות פרזול ומוצרי ברזל ומומלץ להתייעץ עם צוות החנות מהי האלקטרודה המתאימה לסוג המתכת של השלדה.

 

הריתוך עצמו

לאחר שהציוד המתאים מוכן יש לרתך בעדינות ולהתאים את עוצמת הריתוך כדי לאפשר עבודה מדויקת ומקצועית. לפני תחילת הריתוך יש לכוון את עוצמת הריתוך הדרושה. אם מדובר בתיקון פשוט של השלדה ניתן להסתפק במתח נמוך יחסית, בערך 75-95 אמפר. מתח נמוך מדי לא יאפשר לבצע את העבודה ומתח גבוה מדי עלול לגרום להיווצרות חור.

לאחר שחיברנו את האלקטרודה מומלץ לכופף אותה קמעא לשם הנוחות. הצתת הניצוץ על משטח העבודה המאפשר את תחילת הריתוך דומה להצתת גפרור. יש להקפיד ששני החלקים המרותכים יקבלו יחס פרופורציונלי של מגע כדי שיחוברו היטב. אם אינכם רגילים לרתך מומלץ לתרגל את התנועה לפני הריתוך עצמו עד שתבינו את הטכניקה.

 

כאשר מרתכים יש להתחיל ממקום מסוים ולהמשיך את הפעולה ממנו והלאה מבלי לחזור אחורנית. נהוג לרתוך 3 סנטימטרים ואז לעצור. במקרה שמתעורר צורך לשוב לאיזור שכבר ריתכנו יש להקפיד קודם לנקות את השלאקה (שאריות הריתוך). קצב הריתוך צריך להיות לא מהיר מדי ולא איטי מדי כדי שלא יהיו חורים. הכי טוב לרתך בצורת זיגזג לאורך המתכות תוך הקפדה על מרחק קבוע בין המתכות.

 

זמן הריתוך תלוי בעובי המתכת וככל שהשלדה עבה יותר כך יידרש יותר זמן לריתוך.

 

לאחר הריתוך

לאחר שסיימתם לרתך את השלדה המתינו עד שהמתכת תתקרר לחלוטין. ניתן להסיר שאריות מהריתוך לאחר שהמתכת התקררה מעט וצבעה כבר אינו אדום. אם ברצונכם ללטש את השלדה תוכלו לעשות זאת בעזרת משחזת סכין ודיסק ליטוש.

לאחר הריתוך מומלץ לצבוע את השלדה באזור הריתוך בצבע יסוד תחילה ולאחר מכן בצבע המקורי של השלדה מכיוון שהחום הגבוה בעת הריתוך גורם להסרת הצבע מאזור הריתוך.



לסיכום, ריתוך שלדת האופניים לאחר פגיעה או נזק הוא תהליך לא מורכב מאוד שניתן לבצע באופן עצמאי ואף מומלץ כאשר האופניים עשויות שלדת ברזל-פלדה, כאשר יש בנמצא רתכת אלקטרונית והנזק לא חמור מאוד. חשוב להקפיד להשתמש באלקטרודות המתאימות. ואם כבר עוסקים בריתוך האופניים, תמיד אפשר לשפצר אותן באביזרים שונים בעזרת ריתוך. בהצלחה!


_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg