שלדת האופניים היא אחד מהחלקים החשובים המרכיבים את האופניים, משום שהיא מחברת מכלול של מרכיבים אחרים כגון גלגלים, בולמי זעזועים, מערכות הילוכים, מעגלי שיניים, שרשרת ומערכות מעצורים. לא פעם מתרחשת פגיעה בשלדת האופניים, בעיקר בשימוש מרובה בהן, בעקבות תאונות, נפילות וגורמים נוספים. במקרים שבהם הפגיעה היא בשלדה כגון סדק, התעקמות או שבר יש לתקן את הנזק באמצעות ריתוך. ריתוך השלדה יכול להיעשות במפעלים לייצור אופניים ובעסקים המתמחים הריתוך, אך יש המעדיפים לבצע ריתוך עצמאי, בעיקר כאשר הנזק הוא רק בשלדה וניתן לתקנו בקלות יחסית, וכאשר לא מדובר באופניים יקרות מאוד. חשוב להקפיד על ריתוך מדויק של השלדה ולהתאים את הציוד לסוג השלדה ולחומר ממנו היא עשויה כדי להגיע לתוצאה מושלמת ומקצועית שתחזיר את האופניים לפעילותן התקינה. ריתוך עצמאי בהחלט אפשרי בעזרת ציוד מתאים והדרכה נכונה. להלן השלבים לריתוך שלדת אופניים באופן עצמאי:
הציוד הדרוש לצורך ריתוך השלדה הוא:
רתכת אלקטרונית שהיא המתאימה ביותר לסוגי ריתוך כגון אלו. רתכת אלקטרונית מאפשרת לקבוע את עוצמת הריתוך (אמפרז' גבוה - אמפרז' נמוך).
מסכת ריתוך כלשהי - עדיף אלקטרונית אבל גם רגילה תספיק
אלקטרודות לריתוך מתאימות - פירוט בהמשך
פטיש שלאקות - נועד לנקות את פני הריתוך בכדי לבדוק האם הריתוך תקין
התאמת האלקטרודות היא שלב חשוב מאוד בריתוך. לפני שניגשים לריתוך השלדה חשוב לזהות מאיזה מתכת עשויה השלדה ועל פי זה לקבוע באיזה אלקטרודות ייעשה לצורך הריתוך. רוב האופניים הפשוטות עשויות שלדה מברזל - פלדה, ועבורן יש לרכוש אלקטרודות רגילות לריתוך ברזל. גם בין שלדות הפלדה ניתן למצוא סוגים שונים שמה שמאפיין אותם הוא איכות הפלדה והרכבה. אופני פלדה פחות נמצאות בשימוש ספורטיבי, בעיקר בשל משקלן הכבד, ורוב הרוכבים המקצועיים אינם מחזיקים אופניים ששלדתן עשויה סגסוגות שונות המכילות אלומיניום,
ו/או טיטניום המאפשרות שלדה קלה יותר. יש לקחת בחשבון שככל שהחומר ממנו עשויה השלדה יקר יותר גם מחיר האלקטרודות לריתוך השלדה יהיה גבוה יותר ולכן כדאי לשקול האם משתלם לרתך לבד או במפעל לריתוך. אם בכל זאת רוצים לרתך לבד יש לרכוש אלקטרודות מותאמות לאלומיניום, טיטניום או לסגסוגת - בהתאם לחומר שממנו עשויה השלדה. את האלקטרודות רוכשים בחנויות פרזול ומוצרי ברזל ומומלץ להתייעץ עם צוות החנות מהי האלקטרודה המתאימה לסוג המתכת של השלדה.
לאחר שהציוד המתאים מוכן יש לרתך בעדינות ולהתאים את עוצמת הריתוך כדי לאפשר עבודה מדויקת ומקצועית. לפני תחילת הריתוך יש לכוון את עוצמת הריתוך הדרושה. אם מדובר בתיקון פשוט של השלדה ניתן להסתפק במתח נמוך יחסית, בערך 75-95 אמפר. מתח נמוך מדי לא יאפשר לבצע את העבודה ומתח גבוה מדי עלול לגרום להיווצרות חור.
לאחר שחיברנו את האלקטרודה מומלץ לכופף אותה קמעא לשם הנוחות. הצתת הניצוץ על משטח העבודה המאפשר את תחילת הריתוך דומה להצתת גפרור. יש להקפיד ששני החלקים המרותכים יקבלו יחס פרופורציונלי של מגע כדי שיחוברו היטב. אם אינכם רגילים לרתך מומלץ לתרגל את התנועה לפני הריתוך עצמו עד שתבינו את הטכניקה.
כאשר מרתכים יש להתחיל ממקום מסוים ולהמשיך את הפעולה ממנו והלאה מבלי לחזור אחורנית. נהוג לרתוך 3 סנטימטרים ואז לעצור. במקרה שמתעורר צורך לשוב לאיזור שכבר ריתכנו יש להקפיד קודם לנקות את השלאקה (שאריות הריתוך). קצב הריתוך צריך להיות לא מהיר מדי ולא איטי מדי כדי שלא יהיו חורים. הכי טוב לרתך בצורת זיגזג לאורך המתכות תוך הקפדה על מרחק קבוע בין המתכות.
זמן הריתוך תלוי בעובי המתכת וככל שהשלדה עבה יותר כך יידרש יותר זמן לריתוך.
לאחר שסיימתם לרתך את השלדה המתינו עד שהמתכת תתקרר לחלוטין. ניתן להסיר שאריות מהריתוך לאחר שהמתכת התקררה מעט וצבעה כבר אינו אדום. אם ברצונכם ללטש את השלדה תוכלו לעשות זאת בעזרת משחזת סכין ודיסק ליטוש.
לאחר הריתוך מומלץ לצבוע את השלדה באזור הריתוך בצבע יסוד תחילה ולאחר מכן בצבע המקורי של השלדה מכיוון שהחום הגבוה בעת הריתוך גורם להסרת הצבע מאזור הריתוך.
לסיכום, ריתוך שלדת האופניים לאחר פגיעה או נזק הוא תהליך לא מורכב מאוד שניתן לבצע באופן עצמאי ואף מומלץ כאשר האופניים עשויות שלדת ברזל-פלדה, כאשר יש בנמצא רתכת אלקטרונית והנזק לא חמור מאוד. חשוב להקפיד להשתמש באלקטרודות המתאימות. ואם כבר עוסקים בריתוך האופניים, תמיד אפשר לשפצר אותן באביזרים שונים בעזרת ריתוך. בהצלחה!