בין הרים ובין סלעים - טיול בעמק שורק ויער ישעי

emek shoreshמועדון הטיולים של מגזין "אופניים" בשיתוף עם חברת מדרפט יצא בערב שבועות לטיול של סוף אביב בעמק שורק ויער ישעי. מסלול טיול מקסים החוצה שדות ירוקים, חיטה שטרם נקצרה, שדה חמניות מרשים, מטעי זית וכרמים לרוב. התוואי הרגוע מתחלף בטיפוס לא קל אל מנזר דיר ראפאת ומשם תצפית מרשימה על העמק אותו חצינו. בהמשך הופך המסלול לטכני יותר בגבעות שממזרח לכפר אוריה, גולש במהירות ובכיף גדול לאורך נחל הראל וחוצה את נחל שורק בגשר בטון קשתי ויפה. הקינוח מגיע ביער ישעי, שלוחת בננה מאורכת, מרושתת בסינגלים זורמים ומוצלים. תענוג!

ידיעת הארץ, על קצה המזלג
מסלול הטיול שלנו מעגלי, מתחיל ומסתיים בכניסה למושב טל שחר, הממוקם לצד כביש 3. המושב הוקם בשנת 1948 ונקרא ע"ש היהודי הנרי מורגנטאו (הטל של הבוקר בתרגום לעברית)  שהיה שר האוצר של ארה"ב. המסלול חוצה את עמק שורק שלאורכו זורם נחל שורק. אורכו של נחל שורק כ -70 ק"מ מדרום לרמאללה ועד לים התיכון ובדרכו הוא מתחתר ומתפתל בעמקים רחבים ובקטעים מצוקיים,  עד שנפתח לעמק שורק הרחב והשטוח מרופד שדות ומטעים.

emek shoreshמהעמק אנו מטפסים בין כרמים ליין, אל מנזר דיר ראפאת, מנזר החמלה שהוקם לפני יותר מ-100 שנה ומוחזק ע"י מסדר של נזירות מאיטליה. בשטח המנזר פועל יקב מוני, שבחצרו תצפית מדהימה על עמק שורק.
המשך המסלול עובר לאורך חומתו של מוסד גבעת שמש, בו פועלת מסגרת לגמילה מסמים. מגבעת שמש גולש המסלול וחוצה את נחל פלאי,
טפס אל הכיפות שמצפון לערוץ בסינגל נחמד העובר בשתי כיפות עם שרידי התיישבות, בורות מים רבים ותצפית יפה מערבה.
מצפון לנו כפר אוריה, והתוואי עובר בקטע מדליק וארוך לאורך נחל אוריה. מדרום לנחל שורק מטפס המסלול לשלוחת יער ישעי, הנטוע עצי ברוש ואורן. היער קיבל את שמו ממושב ישעי הסמוך.

סיפור הטיול
סופ"ש האחרון של מאי, ערב חג השבועות, 07:00 בבוקר וחבורת המועדון מתאספת בתחנת הדלק דור בכניסה לטל שחר, לטיול החודשי שלנו. פותחים עם קפה שחור ועוגיות ומתארגנים ליציאה. מטפסים אל תוך מושב טל שחר, חוצים דרומה וגולשים בירידה מתונה בשביל רחב, אל עמק שורק שנפרש לפנינו. פוגשים את נחל שורק  ופונים מזרחה לאורך הגדה הצפונית,  הקבוצה רוכבת צמוד ואנחנו בקצב טוב, עדיין במגמת חימום. חולפים לאורכו של שדה חמניות פורח, כולן זקופות וצופות לשמש שעלתה ממזרח ואנחנו מתעכבים לצילום על רקע החמניות. ממשיכים לאורך השדה, משמאלנו מטע של נשירים, בקצהו אנחנו פונים צפון מז' ומייד דרום מזרח בין השדות, עד לחציית ערוצו של נחל פלאי .

emek shoreshמכאן מתחילים בטיפוס מתגבר, לכיוון מנזר דיר ראפאת הבולט מזרחית אלינו. מטפסים אל מטעי הזית הנטועים במדרון שמתחת למנזר ועוצרים למנוחה בצל סככה נטושה,  מנצלים את ההפוגה לשיחות על יין ויקבים, כאשר עמיקם תורם מניסיונו כבעל יקב בוטיק קטן. ממשיכים ברכיבה מז' צפון מזרח בשביל הראשי המטפס לדיר ראפאת.

הקטע האחרון תלול ואתגרי יותר והשביל מגיע אל רחבת היקב שבצמוד למנזר. פונים לתוך החצר הפנימית, שם סודרה פינת מרגוע למבקרים ביקב. אנחנו פורקים את הציוד למנוחה ארוכה בצל, מנשנשים פירות יבשים. חוצים את הרחבה צפונה, חולפים בתחומי המנזר שבחזיתו פסל מרשים של מריה הקדושה ויוצאים מהמתחם אל כביש הגישה.

מקיפים את מתחם מוסד גבעת שמש מצפון וגולשים בסינגל עד לחציית נחל פלאי . מולנו מטפס סינגל תלול, מעט לא ברור, עולה לשלוחה שמצפון לנחל פלאי. הטיפוס אתגרי וחלק מהחבר'ה דוחפים את האופניים. הסינגל מושך מערבה, ומעט צפון מערב ומטפס אל כיפה גבוהה עליה מסומנת חירבה . מהשרידים רואים רק בורות מים והתצפית מערבה מדהימה.

emek shoresh

ממשיכים מערבה בסינגל היורד מדרום לכפר אוריה, חלקו האחרון הוא שביל רחב ותלול מאוד ובדירוג אנחנו גולשים בקטע התלול, שמחים לצלוח מתלול טכני מדליק.

מכאן חוברים לקטע מהיר מקביל לערוץ הנשפך לנחל הראל ועימו דרומה, פוגשים את נחל שורק, בקטע שמעליו נבנה גשר בטון קשתי ויפה . ממרומי הגשר ישנה תצפית על הערוץ העכור משהו ומתחתינו רואים גוזל של בז מתרגל תעופה ראשונה בהשגחת אימו. יורדים מהגשר דרומה, לגדה הדרומית של נחל שורק ומשם מערבה לאורך הגדה, עד למעבר פסי הרכבת המוסדר עם בוטקה של תצפיתן.

מעבר לפסי הרכבת, פוגשים את פינתו הצפונית של יער ישעי. משמאל מזהים סינגל היורד אלינו מהיער, איתו נצא בסיום הרכיבה. פונים ימינה ומייד שמאלה לעליה תלולה וארוכה בתוך היער,  עד למפגש של דרך עם גדר מערכת של בסיס צבאי. אנחנו עוצרים להפסקת חטיף וממשיכים במגמת הטיפוס לאורך גדר המערכת שמימיננו.

בהמשך מתעקל השביל שמאלה ומייד כאשר מתחילה בו מגמת הירידה אנחנו נכנסים שמאלה לסינגל בתוך היער. הסינגל מושך ברצף של עיקולים ופניות בתוך היער המוצל, חלקו במגמת עליה, רובו בירידה, רצוף מדרגות סלע וקפיצות קטנות, כיף גדול.  מידי פעם נפתח לנו הנוף לעמק שורק ואנחנו מנצלים את נקודות התצפית להפוגה שתאפשר סגירת פערים בקבוצה.

emek shoresh

מתעכבים להתמודד עם קטע טכני מעט משמעותי יותר בסינגל, וממשיכים בזרימה עד שעמיקם עוצר אותי עם תקלה  יחודית – קריעה ועיקום של הפלטה הקטנה. 5 דק' של טיפול דנטאלי, וגלגל השיניים הקטן מסולק ממערכת ההינע.
ממשיכים בזרימה והסינגל גולש עד פינתו הצפונית של היער. יוצאים אל מעבר הרכבת  חוצים צפונה ובדהרת סוסים לאורוותם, חוזרים דרך מושב טל שחר לנקודת ההתחלה בתחנת הדלק. עייפים ומלאי אנרגיה. מוכנים לקבל את החג.

להתראות בטיול הבא!

כתב: יורם חן

ofanaim_magazin199.jpgז

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: