אופניים מתקפלים: TERN נגד דה'און אנחנו בדקנו ואתם תחליטו

Tern vs Dahonד"ר דוויד הון, אזרח אמריקאי ממוצא טייוואני, הוא אמנם רופא בהכשרתו אך מוכר בעולם דווקא כיזם וכממציא האופניים המתקפלים DAHON. מאחר שאין עוררין על התפקיד שמילא ד"ר הון בפיתוח ובייצור אופני  דהון, שמוּכרים כיום במדינות  רבות, אתם תוהים ודאי מדוע שונה שם המותג מדהון לד"ר הון. ומעשה שהיה כך היה: גב' הון, אשתו של ד"ר הון, מאסה (כך על פי הרכילות בענף) לכאורה בתעלולים הרומנטיים של בעלה האהוב בצדו המזרחי של העולם, ועם בנם עשתה לבעלה מה שידוע במקומותינו כ"כיפה אדומה". לפני כשנתיים וחצי התעורר ד"ר הון וגילה כי מתחת לאפו  צמחה חברת אופניים חדשה על כל היבטיה: מטה, מחלקת מו"פ ומפעל משוכלל; ממש אימפריה קטנה שהוקמה על ידי רעייתו ובנו האהובים, שהיו מנהלים בכירים בחברה המשותפת שהוקמה על ידו, והכל - ללא ידיעתו.  

החברה החדשה, שנושאת את השם TERN, לקחה עמה חלק גדול מהעובדים, מהמידע ומהפטנטים שפותחו על ידי ד"ר הון ואנשי צוותו בדהון במשך כמה עשורים, וכך כמעט בן רגע פרצה מלחמת עולם שזעזעה רבים בעולם האופניים. לפני כשנתיים הציגה טרן  בתערוכת יורובייק שהתקיימה בגרמניה ליין נרחב של דגמי אופניים מתקפלים, מעוצבים ומשוכללים, וכל מי שראה אותם היה יכול להישבע שמדובר באופני דהון – ולא!  

 

Tern vs Dahonמלחמה מתוקשרת
האב, רעייתו והבן האהוב, שהפכו ממשפחה לדוגמה ליריבים מרים, קיימו כל אחד בנפרד מסיבת עיתונאים שבה טענו שהמותג דהון שייך להם. הגדיל לעשות הבן, שהציג את המותג "החדש טרן" בתצוגת אופנה גדולה שהתקיימה בתערוכת האופניים הגדולה בעולם בפרידריךזאפן   שבגרמניה, ולא הזמין את אביו; זה נאלץ לצפות בכאב ובראש מורכן במאות מפיצים של האופניים מכל העולם שהוזמנו לתצוגה המפוארת ונתבקשו לבחור בין האב לבנו. הסיפור עצוב עוד יותר כי גם שני המותגים דומים כל כך זה לזה, עד  שאפשר להישבע ממש שמדובר באב ובבנו.
 
כך נראים האופניים המתחרים של הבן והרעיה-TERN
 
הנקודה הישראלית 
במסיבת העיתונאים שקיים ד"ר הון בתערוכת יורוביייק (שבה גם אני השתתפתי) נכחו אריה פרזנטי, בעליה של חברת סי.טי.סי הישראלית, והיזם שלומי דויטש, שייבאו ושיווקו את אופני דהון בישראל במשך שנים. באוזניי טענו השניים שמעתה והלאה הם ייבאו לישראל את שני המותגים וישווקו גם את טרן וגם את דהון. הם סברו שאף אחד משני הצדדים לא יסתכן ויוותר על שירותיהם.  אבל ד"ר הון חשב אחרת. בתשובה לשאלותיי באותו אירוע, הכריז קבל כל נציגי התקשורת הבינלאומית שהשתתפו בו שעשרות הדילרים של דהון בכל העולם ייאלצו מעתה לבחור עם מי הם רוצים לעבוד: ד"ר הון (דהון) או עם בנו (טרן).  
הישראלים נדו בראשיהם בזלזול: אז מה אם הוא אמר? אבל תקופה קצרה לאחר ששבנו לישראל נודע שאופני דהון אכן עברו מידיה של סי. טי. סי לידי מצמן את מרוץ, ואילו פרזנטי ובנו נותרו עם אופני טרן. הגיוני, לא? חכו, זה עוד לא נגמר. בעולם המשיכו להתנהל משפטים על זכויות המותג דהון: האב טען שהילד הזה (דהון) הוא שלו, ואילו רעייתו ובנו  טענו שאכן הם ייסדו חברה חדשה בשם טרן, הודו שפרשו מחברת דהון אבל שכשותפים לשעבר בחברת דהון עדיין יש להם חלק וזכויות במותגיו, ובכלל זה בשם המותג דהון. 
איך יוצאים מהפלונטר הזה בלי להסתבך? נמצא הפתרון: מעתה משוּוקים אופני דהון תחת שם המותג ד"ר הון. נגד זה אין מה לעשות: הלוא ד"ר דייוויד הון הוא גם ד"ר וגם הון. וכך ייבאה לישראל חברת מצמן את מרוץ סדרה של דגמי האופניים המתקפלים החדשים של ד"ר הון לשנת 2013, ואנו קיבלנו לידינו למבחן דגם שנקרא VITESSE D8.
 
הכי יפים בעיר
פנינו לאחינעם וישנגרד, עמיתתנו למערכת MBA, שזה כמה חודשים נוסעת מביתה שבכפר סבא לתל אביב וחזרה ברכבת ובאופניים מתקפלים דהון ספיד D-7. ניצלנו את הניסיון שרכשה ונתנו לה במה לחוות דעה על האופניים החדשים של ד"ר הון.
 
"דבר ראשון", אחינעם אומרת, "אלה האופניים הכי יפים בעיר. זה כמובן עניין של טעם אבל  הם באמת יפים, אפילו מאוד. עד כמה יפים? עד כדי כך שכאשר עצרתי לצדו של רוכב אחר ברמזור, הוא בחן אותם ולא אותי. אאוץ'. הצבע השחור מט, הגלגל האחורי הכתום והעיצוב הקלאסי והנקי אכן מושכים את העין.  
אבל אם נשים רגע בצד את המראה החיצוני ונעבור לביצועים, אפשר לגלות הבדלים די גדולים בינם לבין הדהון המיושנים (בני הארבעה חודשים) שעליהם אני רוכבת מדי יום, ובכלל זה רכיבות ארוכות (אפילו את סובב כנרת הם כבר עשו). 
מלבד העובדה שבאופני דהון ספיד D-7 יש רק שבעה הילוכים, הדבר הראשון שקפץ לי   לראש היה תחושת המרחב בין הכידון למושב: בעוד בדהון התחושה היא שהכידון קרוב יותר לאוכף ומאפשר לי לשבת זקופה, בתנוחה שיוצרת תחושה של שליטה טובה יותר באופניים. באופני ד"ר הון התחושה היא שהכידון מרוחק מהמושב בעוד כמה סנטימטרים, תנוחה שפגעה ביכולת השליטה והתמרון שלי באופניים, החשובים כל כך ברכיבה – ובייחוד ברכיבה עירונית. נוסף על כך, הישיבה הלא נוחה שנוצרה ממתיחת הגב לפנים והרכינה לעבר הכידון גרמה לי כאבי גב קלים כבר לאחר רכיבה של כחצי שעה. סביר להניח  שאם הייתי גבוהה יותר, לא הייתה לי בעיה כזאת, אולם ברגעים ההם התגעגעתי לאופני הדהון המוכרים שלי.  
אבל מלבד מראה חיצוני משובב, לאופני ד"ר הון יש עוד כמה נקודות זכות: נוחות האחיזה בכידון עולה על זו של הדהון. כמו כן, נראה שהרכיבה בהם זורמת ורכה יותר ואף חשתי פחות במהמורות הדרך.
מבחינת נוחות הקיפול של האופניים, אין הבדל ממשי בינם לבין הדהון. הם קצת קלים יותר ולכן נוח יותר לקפלם כשממהרים לעלות איתם לרכבת".  
 
Tern vs Dahon
מדהון להון אין כמו הון  
כותב שורת אלה, שגובהו 1.80 מ' (ביום טוב), מעיר כי מבחינתו הייתה הרכיבה באופני ד"ר הון החדשים טובה ונעימה בהרבה מרכיבה באופני דהון, שעליהם רוכבת וישנגרד. הסיבה לכך כבר הוזכרה לעיל והיא המרחק בין בסיס מוט האוכף לבסיס מוט הכידון, שבאופני ד"ר הון החדשים גדול יותר בכשלושה ס"מ מזה שבדהון ספיד 7D-. באופני ד"ר הון שלדת האלומיניום בעלת עובי דופן משתנה לעומסים המופעלים עליה, והם מצוידים במערכת הילוכים חדישה של 8 הילוכים עם חלון הצצה בגריפשיפט שמאפשר לרוכב להבחין באיזה הילוך הוא רוכב. קיפול האופניים קל ומתהדר במנגנון נעילה מגנטי וגם הדוושות מתקפלות - לאחסון קל של האופניים גם במושב האחורי של מכונית. יש לציין שבשני הדגמים אפשר לשנות גם את גובה מוט הכיסא וגם את גובה הכידון, ושכל המפרקים של האופניים הניתנים  לקיפול מצוידים בנצרות שמונעות את פתיחתם הבלתי רצונית ובכך משפרות את הבטיחות והיציבות שלהם. 
 
 
 
Tern vs Dahonמפרט טכני
יבואן: מצמן את מרוץ
מחיר: 1,925 שקלים (לא כולל סבל ופנסים)
שלדה: אלומיניום
משקל: 12.7 ק"ג 
הילוכים אחוריים: Doctor Hon Neos 8 גלגלי שיניים
קסטת גלגלי שיניים: 32-11.
ידית הילוכים: Doctor Hon Neo
קראנק: אלומיניום, 52 שיניים  
גלגלים: חישוקי אלומיניום, אנודייז מחוספס  
צמיגים: "20  Kenda Kommuter
צינור כידון טלסקופי: אלומיניום 
כידון: אלומיניום  T6-6061
מעצורים: כוח V אלומיניום
משקל מרבי לרוכב: 105 ק"ג
אוכף: ארגונומי
רגלית: אלומיניום
הערה: כתבה זו פורסמה על ידי גם במגזין MBA אופניים 
כתב וצילם  אבי גנאור