top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

הסינדרום ההולנדי (3) - ברוכים הבאים להאוטון -עיר ללא מכוניות

Women_with_children_on_bikes.jpg
מאת: אבי גנאור, כתבה שלישית בסדרה
כשמדברים על הסינדרום ההולנדי לא ניתן להתעלם מהאוטון , עיר קטנה במושגים הולנדיים בת 45,000 תושבים שיש בה 100,000 זוגות אופניים ו - 35  קילומטרים של שבילי אופניים סלולים. נפגשנו בעיר , משלחת של כתבים מישראל, עם המהנדס אנדרה בוטרמנס תושב העיר ומי שאחראי על התכנון העירוני של העיירה (הצמודה לעיר אוטרכט)  שמאז מלחמת העולם השניה צמחה לעיר קטנה שנועדה לספק  מקומות מגורים לתושבי מרכז הולנד הצפופה שהלכה והתפתחה בשנים שלאחר המלחמה.
מימין, אמאות וילדהן רוכבות בבטחה ברחובות האוטון
בעיר התגוררו בשנת 1979 6,000 משפחות שתוך עשר  שנים גדולו ל8,000 משפחות שנזקקו מעבר לכל השירותים העירוניים הרגילים 
של מים חשמל חינוך וניקיון גם למערכת כבישים מסועפת, אבל  במקום להשקיע בפיתוח מערכת הכבישים החליטו תושביה להשקיע באזורים "נקיים ממכוניות" וסללו סביב העיר כביש טבעתי שמאפשר לדיירי העיר להגיע עם מכוניותיהם לאזור מגוריהם (העיר חולקה לרובעים שבכל אחד מהם 600 בתים) אבל הכביש אינו  מאפשר להם לנוע ממקום למקום בתוך העיר עם מכוניותיהם אלא רק באמצעות אופניים שעבורם נסללו ברחבי העיירה שבילים רבים ומסועפים. האופניים נחשבים בהאוטון ככלי תחבורה מועדף ובעל זכות קדימה על פני המכוניות. בעיר אין תחנות דלק וגם איזורי התעשייה מוקמו מחוץ לאיזורי המגורים.
hauten_bike_map.gif
למרות זאת, התנועה בעיר מהירה בהרבה מכל עיר אחרת ששבה ביקרנו, כ8 דקות בלבד מצד לצד -תגידו שזה לא חוכמה כיוון שמדובר בעיר קטנה וזה נכון אבל את תקחו  בחשבון שמהירות ממוצעת של מכונית במרכזה של עיר הגדולה וסואנת היא 15 -20 קמ"ש בלבד לא יהיה לכם צורך לעשות חשבון.
מפת העיר האוטון -שימו לב לכל  שבילי האופניים  שבאדום התממונה ברורה והיתרון של הרכב הדו-גלגלי ברור וכל זאת עוד לפני שנדבר על תאונות דרכים, זיהום אויר וספורט.
האייפון של האופניים
ובחזרה אמסטרדם שם נפגשנו עם האחים VANMOOF , מעצביי מוצר ומהנדסים צעירים שפיתחו אופניים חדשים שמיועדים במיוחד לעיר והפכו לחלוצי הדור החדש בעולם האופניים ההולנדי. כפי שכבר צייינתי בעבר מרבית האופנייים שנראים ברחובות ההערים  הגדולות בהולנד הם אופניים ישנים ולא מתוחזקים שנעשה בהם שימוש מסיווי משום שלהונדי הממוצע לא שווה להשיקע באופניים טובים שנגנבים ממנו בממוצע בערך כל שנה. יחד עם זאת, השימוש באופניים המונחים שבדרך כלל כרוך גם ברכיבה ללא תאורה ואפילו ללא מעצורים (וללא קסדות) הוא בעייתי ולכן החליטו האחים ונ-מוף לתכנן ולייצר את האייפון של האופניים ההולנדיות. דגם חדש בעל עיצוב נקי, מתכתי ומודרני שיהיה מצויד בתאורה ,בילד אין" בתוך השלדה ובמקרים מסויימים גם בשרשראות לנעילת האופניים כדי שהאופניים יהיו "חוליגאן פרוף" עמידים בפני וונדליזים. 
DSCF2514.JPG
אגב, גם האחים ונ-מוף אינם צדיקים גדולים, אני פגשתי אופניים אלה לראשונה לפני כחמש שנים אז הגיעו האחים עם כ-20 זוגות חדשים שייצרו וקשרו אותם באופן הפגנתי במעין  אקט שיווקי  בסגנון "גרילה"  בחזית בנין תערוכת האופנייים הגדולה "יורו-ביייק" וכל זאת כמובן מבלי לשלם אפילו אירו אחד עבור  דוכן ושלט. הם ספגו על כך הרבה ביקורת אבל אלפים נחשפו לאופניים שלהם ומאז  כל השאר רק היסטוריה.
מימין- VANMOOF -הדגם הראשון שנותר תלוי על הקיר במשרדי החברה
מאז זרמו הרבה מיים בהולנד  והחברה של האחים ואנמוף מציגה כיום ליין גדול של דגמי אופניים איכותיים לעיר במחיר ממוצע של 1000 דולר ליחידה. עבור ההולנדים זה הרב הכסף אבל החברה ממשיכה לצמוח ובימים אלה ממש חשפה דגם חדש של אופניים מתוצרתה והפעם חשמליים. אנחנו נכחנו בהשקה מיוחדת שבוצעה עבורנו וסרטון הוידאו שלפניכם מספר את כל הסיפור אם כי לא נראה לי שבגלל מחירם (כאלפיים אירו) אתם ואני נחזה באופניים הללו ברחובותיה של מדינת ישראל. 
 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg