top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

תיירות אופניים בישראל - מציאות או חלום?

DSCF2477.JPG
מאת : אייל אופק*
מאמצים רבים נעשים בשנים האחרונות על מנת לקדם את תחום "תיירות האופניים"  בישראל, הן לרוכבים ישראלים והן לרוכבים מחו"ל.  לצערי אני נאלץ להסכים עם דברים שאמרה לא מכבר כמי זריהן הלר, האחראית על תחום האופניים בחברה הכלכלית לתיירות, הפועלת בסמך למשרד התיירות. ואני מצטט: "אין תיירות אופניים בישראל"!
 
תיירות האופניים בעולם נמצאת בצמיחה מתמדת. על סמך נתונים שהובאו בכנס של החברות הכלכליות של המועצות האזוריות בצפון, שמנסות לקדם את תחום  תיירות האופניים בישראל, מדובר על הפסד הכנסות של מיליארדי  דולרים מידי שנה שרוכבים מוציאים על טיולי אופניים ברחב העולם (מהנתונים שהוצגו בכנס מדובר על 20 מיליארד דולר שמשאירים תיירני האופניים מידי שנה ברחבי העולם. מדובר ב 19 מיליון תיירני אופניים שרוכבים  ברחבי העולם ומתאכסנים ב- 30,000 מלונות יעודיים. הנתונים מדברים על כך שכיום 3% מהתיירות בעולם הינה תיירות אופניים, ללא ספק אלו סכומי עתק בכל קנה מידה. 
יתרה מזאת, באותו כנס הודגש כי המגמות השולטות כיום בתיירות העולמית מכוונות לתיירות "נושאית פעילה" שאינה רק ישיבה ליד חלון האוטובוס, אלא תיירות שבה התייר חווה ועושה ועל ידי כך מגביר את החוויה. לחוות את ישראל דרך הפדלים, היא חוויה מעשירה ומעצימה שמשאירה ברוכב, ולא משנה אם הוא מקצוען הבא לשבוע רכיבה או חוגג בר מצווה המדווש שלוש שעות בתל אביב או ירושלים, זיכרונות וחוויות הרבה מעבר לכל סוג אחר של תיירות. ללא ספק  לרוכבים באירופה, 
 
מסין ועד כוש
יותר קל לצאת לטיולי אופניים בארצות שכנות אולם, נתונים בדוקים מראים כי כמיליון  גרמנים יוצאים כל שנה מגרמניה עם אופניים על מטוסים לטיולים ברחבי העולם מסין ועד כוש וכך גם מארצות אירופה האחרות, כפי שאלפי ישראלים יוצאים כל שנה לטיולי אופניים בחו"ל.  מזה שלוש שנים אני מנסה לפתח באופן עצמאי חברה להובלת טיולי אופניים בישראל (Go Bike Israel), במיוחד לרוכבים מחו"ל, אך גם לרוכבים מישראל. והמסקנה העצובה היא כי "אנחנו לא על המפה". משיטוט אקראי בעשרות אתרים של חברות המפיקות טיולי אופניים ברחבי העולם (אופני כביש, אופני הרים ואופניים היברדיים),  נגלה מהר מאד כי השם ישראל אינו מופיע כמעט באף אחד מאותם עשרות או מאות האתרים. מדינות איזטוריות שלהן תשתית אופניים הרבה פחות מפותחת מישראל מופיעות שם כיעד מומלץ לרכיבה (בוהטן למשל...) אך ישראל אינה בנמצא כיעד מומלץ כלל. יש לכך סיבות רבות ובראשן כמובן המצב הביטחוני באזור שמדיר את הרוכבים מלהגיע לכאן אך זו לא הסיבה היחידה. רמת המחירים אצלנו גבוהה יחסית למדינות רבות באירופה שמציעות חופשות אופניים שלא לדבר על מדינות באפריקה דרום אמריקה ואסיה ששם המחירים ממש נוחים.  כל אלה מהווים ללא ספק גורם מקשה וכן עדיין יש לנו צורך לשפר רבות את התשתיות התיירותיות הכרוכות 
ב"תיירות אופניים".
_____________2.jpg
מי בכלל נחשב תייר
מניסיון של למעלה מ- 25 שנה של רכיבה בישראל הן בכביש והן באופני הרים אני יכול לקבוע במידה רבה של פסקנות כי יש בארץ תרבות רכיבה נהדרת. יש עשרות אלפי רוכבי כביש והרים הפוקדים את שלל אתרי הטבע והרכיבה שהוכשרו ברחבי הארץ ברבות השנים. לצערי לא קשה לקבוע כי הרוכב הישראלי אינו תייר. קיים  וויכוח מה היא ההגדרה הנכונה לתייר. האם רק מטייל הפוקד מלון ללינת לילה 
או שאדם היוצא לטיול מביתו ומוציא כסף על מסעדה, קניות או כל בילוי אחר. איננכנס לוויכוח הזה. מבחינתי תייר הוא כל מי שיוצא מביתו ופותח ארנקו בעת בילוי. 
מהיכרות טובה עם הרוכבים הישראלים אנו רואים שמרביתם, יוצאים בבוקר עם האופניים ברכיבה או מעמיסים אותם על המכונית ונוסעים לתחילת המסלול, רוכבים (כמעט תמיד ללא הדרכה מקצועית בתשלום), וחוזרים לביתם מבלי להשאיר כסף בדרך מלבד כוס קפה או חומוס על הדרך.
 
ניסיונות רבים ומגוונים שעשיתי לחבר את הרוכב הישראלי לאתרי לינה, בעיקר בקיבוצים בפריפריה, להציע להם טיול של יומיים שלושה הכוללים מלבד הרכיבה גם בילויים באתר תיירות, פינוקים כאלה ואחרים והסעדה לא נחלו הצלחה עד עתה. גם שיחות שקיימתי עם עשרות בתי הארחה ותיירנים ברחבי הארץ הראו תמונה דומה. כמעט שאין ישראלים המשלבים רכיבת אופניים עם נופש ובילוי וזאת יחסית לכמות הרוכבים אותם אנו פוגשים בשטח, בעיקר בסופי שבוע (ואני לא מדבר על רכיבה של שעה שעתיים ליד נהר הירדן).
 
אז כיצד הופכים את הרוכב הישראלי לתייר? אין לי מתכון קסם אך ברור לי לגמרי שנדרש כאן מאמץ משולב של כל הגורמים העוסקים בתחום האופניים והתיירות בארץ. יש לשווק חבילות מוזלות המציעות 
אופניים ולינה. יש לפרסם בכל הערוצים האפשריים את האפשרות של רכיבות משולבות לינה פינוק ורכיבה. יש להרחיב במידה ניכרת את המסלולים מחברי אתרים ישובים המתאימים גם למשפחות ולרוכבים מתחילים, ושפר במידה ניכרת את רמת הסימון והשילוט לשבילים אלו כולל ציון משך הרכיבה ורמת הקושי של המסלול. כמובן לגורמים ממשלתיים ואיזוריים יש כאן תפקיד ראשון במעלה ועליהם לאגום משאבים 
ומאמצים על מנת לפתח את התחום ולשווקו בצורה אגרסיבית ומושכלת.
________________.jpg
 רוכבים מחו"ל 
קיימת תמימות דעים לגבי הדרכים לקידום תיירות האופניים מחו"ל לישראל. יש להגדיל את תקציבי השיווק במאות אחוזים, להגביר את החשיפה  והפרסום בכל 
הערוצים הקיימים. משרד התיירות, בייחוד מאז מינוי של אמיר הלוי כמנכ"ל המשרד, בהחלט מקדיש מחשבה ומשאבים לא מבוטלים בניסיון לקדם את הנושא, למרות היותו תחום יחסית קטן ושולי ביחס לתיירות הכללית הנכנסת לישראל. הושקעו כספים לא מעטים בתשתיות אופניים, דרכים, שבילים ואף שילוט ברמה סבירה. כמובן שבשנים הקרובות יהיה צורך לשפר בעיקר את נושא השילוט והחומרים בשפות 
אחרות אולם איני סבור שזה המחסום בעת הזו מהגעת תיירים לרכיבה בישראל. לעניות דעתי יש עדיין טעויות בתפיסה לגבי סוג הרכיבה והטיול אותם מחפשים תיירים. יש להבין כי מרבית התיירים שיגיעו לישראל לרכיבה יהיו תיירי משפחות, תיירות דתית ותיירות כללית שתרצה לראות את הארץ דרך הפדלים ולא מחלון האוטובוס. תיירים רוכבים אלו אינם מחפשים רכיבת אקסטרים או סינגלים ארוכים, כי 
אם מה שנדרש להם זו תשתית של שבילי אופניים המחברת בין אתרי התיירות האטרקטיביים של ישראל. רוכבים אלו מחפשים ימי רכיבה של 30-40 ק"מ לא יותר, רכיבה נוחה וכיפית שבסופה ניתן לבלות עוד מס' שעות בטיול רגלי באתרים ובערים,  ליהנות מספא טוב ומארוחה טובה ולא להגיע סחוט ועייף למלון לאחר רדת החשיכה. 
הקליקו כאן כדי לגלוש לדף טיולי אופניים בישראל בשפה האנגלית
לצורך זה יש לשנות גישה ותפיסה ולחשוב על פיתוח של מסלולים מחברים אתרים כמו למשל המסלול
"Jesus trail" (http://jesustrail.com/tours/bike-tour-on-the-
jesus-trail)
מנצרת לכנרת שניתן לרכוב אותו ביומיים או שלושה, ניתן כמובן לשלב 
איזורים שונים על ידי מקבצי מסלולים בצפון, במרכז ובדרום. אלו עשויות להיות  חבילות אטרקטיביות במיוחד לתיירים. חשוב לציין בהקשר של תיירות האופניים  שהחורף הישראלי מאפשר רכיבה כמעט במלואו והפריחות בשיאן בה בשעה שבאירופה וארצות הברית מרבית האזורים מכוסים בשלג וקרח וכמעט שלא ניתן  לרכוב.
עומדת לפנינו משימה אדירה אך מאתגרת ומרתקת והיא להפוך את ישראל למעצמת רכיבת אופניים. יש לנו את הבסיס והתנאים לעשות כן. שילוב ידיים ומאמץ משותף של כל הגורמים יכול להיות מנוף מצוין להשגת היעד עבור כל העוסקים בתחום. 
 
*איל אופק – www.go-bike-israel.co.il
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg