top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

אופניים במבחן / Scott Genius 50

20.jpgלחברת Scott, קצת כמו לנערה מתבגרת, יש אובססיה לגבי משקל. קל לראות זאת אם בוחנים את רשימת ההישגים ההיסטוריים שהחברה בוחרת להציג באתר האינטרנט שלה: זה מתחיל ב1971 עם נעל הסקי הקלה ביותר (Scott מייצרת ציוד למגוון ענפי ספורט, בין היתר סקי וספורט מוטורי), ממשיך ב1998 עם אופני השיכוך המלא הקלים ביותר נכון לאותה שנה, אופני הכביש הקלים ביותר ב2001 , אופני הטריאתלון הקלים ביותר ב2005 ועד להצגת הScale, שלדת הז”ק התחרותית החדשה של החברה ל2011 שמדגדגת את המאזניים על 899 גרם או פחות. בכל אופן, הנקודה ברורה, Scott עושה ותעשה כל מאמץ על מנת שהאופניים מתוצרתה יהיו קלים מהמתחרות בכל קטגוריה.


במציאות, יש לציין, המשקל הוא לא הפרמטר היחידי, ובמקרה של בוחני המגזין שאת דפיו אתם קוראים, גם לא החשוב ביותר.

ה Genius אשר נבחנים כאן החלו את חייהם כבר ב2003, וזכו למתיחת פנים מהותית בצורת שלדה חדשה לחלוטין ב2009. מהלך המתלה גדל והגיאומטריה שונתה באופן משמעותי על מנת להתאים את האופניים לתקופה שבה אופני 150 מ”מ הם קלים ויעילים בעלייה ומצד שני מתחזים לאופני פרירייד כבדים בירידה.


מקוברה בורדו, הנציג המקומי, קיבלנו למבחן את הGenius 50 , אחד מהדגמים הנחותים יותר בליין-אפ אשר כולל ארבעה דגמים בעלי שלדת קרבון ועוד שלושה דגמים בעלי שלדת אלומיניום.


ויזואלית ה Scott נראים מצוין, שלדת האלומיניום נראית בזוויות מסוימות כאילו היא עשויה קרבון, סכמת הצבעים (שחור-לבן-אדום) מוצלחת מאוד ואחידה על כל השלדה והחלקים. כיאה לScott , ה Genius גם קלים מאוד לקטגוריה ולמחירם. משקל של 13.6 קילו כולל פדלים וחומר בפנימיות הוא מרשים לאופני 150 מ”מ במחיר חמש ספרתי שבראשו עומדת הספרה 1.

 


21.jpgשלדה: 

השלדה של הGenius , היא ללא ספק החלק המעניין ביותר באופניים, השלדה בנויה סביב בולם הEqualizer2  הייחודי לScott  אשר מיוצר עבורה ע”י DT SWISS. אלו בעצם שני בולמי אוויר מחוברים יחדיו, ביחד הם מספקים לרוכב שלוש אופציות נשלטות מהכידון: מצב פתוח, בו שני תאי האוויר פתוחים והמתלה מספק 150 מ”מ מהלך, מצב “אחיזה” שבו תא אחד סגור והמתלה מספק 95 מ”מ של מהלך ומצב נעול, בו שני תאי האוויר סגורים.


‏Scott מספקת עם הGenius כלי למדידת סאג, ומשאבת לחץ גבוה מיוחדת, כיון שהבולם דורש ניפוח ללחצים של למעלה מ300 PSI. 


כוונון הבולם מסובך מעט יותר מכוונון בולם אחורי רגיל, ודורש ניפוח לחץ מדויק בתאים החיובי והשלילי של הבולם ולאחר מכן כוונון ריבאונד בשתי חוגות שונות אשר חייבות להיות מכוונות לאותו ערך. האם יש הכרח לשני כפתורי ריבאונד אם חייבים לשים אותם על אותו ערך? לבולם יש גם פלטפורמת דיווש, אך זאת אינה ניתנת לכיוון ישירות.


אם הבולם של ה Genius מתוחכם, מסובך וייחודי, אזי המתלה רגיל למדי. מתלה סינגל פיווט מרובה צירים, או four-bar מזויף בשפת העם.

הגיאומטריה של הScott מעט תלולה יותר ממה שהתרגלנו לראות באופני 150 מ”מ לאחרונה, זווית ראש של 68.5 יכולה להיות יתרון בעליות תלולות וטכניות, אך יכולה לפגוע בהיגוי וביציבות בירידות טכניות או תלולות במיוחד.


הטענה היחידה שהייתה לנו בשלב זה כלפי הScott , היא ויזואלית ביסודה, ריבוי הכבלים באזור הכידון והחיווט הלא “נקי” שלהם סביב אזור הציר המרכזי, אינם אסתטיים במיוחד ולא מחמיאים לגרפיקה המושקעת.
 

 

חלקים

בחירת החלקים של Scott הייתה מצוינת במערכת ההינע ולא מבריקה עד תמוהה בשאר האבזור, מערכת ההינע התבססה על שיפטרים ומעביר אחורי Sram X-9, קראנק פשוט אך מוצלח של Shimano ומעביר קדמי ברמת SLX של ענק החלקים היפני. חישוקי ה Alex rims XC55 היו פשוטים אך קשיחים במידה מספקת וצבעם הלבן התאים מאוד לסכמת הצבעים של האופניים. הצמיגים הצרים של Schawble  אינם מהחביבים עלינו כיוון שאינם מספקים אחיזה טובה בסיבובים בתנאי הדרדרת ששוררים בשבילים שלנו ברוב ימות השנה. 

22.jpg


על מעצורי הAlixir  רכבנו כבר פעמים רבות וגם כאן הבלמים סיפקו כוח רב והיו אמינים, אם כי חסרה לנו מעט מודולציה.

אבזור “תא הטייס” היה כולו מבית היוצר של סקוט, ולמעט הכידון שהיה מעט צר מדי והוחלף באמצע המבחן לכידון 710 מ”מ, חלקי השליטה עשו רושם איכותי ולא גרמו לשום בעיה במהלך תקופת המבחן.

רכיבה:

האובססיה האירופאית של Scott עם משקל, בהחלט מורגשת מהרגע הראשון שעולים על ה Genius, כל דיווש מורגש היטב ומניע את האופניים קדימה. ה Scott מרגישים קלים מהמשקל המדוד שלהם והניחוש שלנו ברכיבה הראשונה “פספס” לפני השקילה הרשמית בכמעט קילו פחות מהמשקל האמיתי.


כבר במטרים הראשונים הרגשנו גם את נוקשות המתלה האחורי, יש לציין שניפחנו אותו לפי הוראות היצרן (ואפילו פחות מכך), ולמרות שמדדנו את הסאג הדרוש, המתלה סיפק תחושה המתקבלת לרוב מאופני XC תחרותיים למהדרין, לא בדיוק מה שציפינו מאופני 150 מ”מ שאמורים להיות אופני כל-ההר קלים בעלי מתלה אחורי רך ומפנק יותר.

 


עליות:

עליות הן ללא ספק הצד החזק של הGenius , זווית הראש התלולה, יחד עם המשקל הנמוך יחסית סיפקו לנו חוויה חיובית למדי בעליות, לא חשנו בהבדל תהומי בין המצב הפתוח (150 מ”מ) לבין מצב ה”אחיזה” (95 מ”מ), בשניהם המתלה הרגיש קשיח ויעיל למדי,   


ירידות:

ה Scott בסה”כ אוהבים ירידות בסינגלים, אבל עדיף שיהיו “ממוצא” אירופאי מנומס.... לא תלולים מדי ולא אגרסיביים מדי.. כל עוד השביל שבו רכבנו היה חלק ומתון, הGenius  התבררו כאופניים כיפיים למדי, ההיגוי היה זריז ומדויק, והמשקל הקל אפשר לנו להאיץ בקלות ביציאה מסיבובים. 
 

מעצורים

במסגרת המבחן, לקחנו את הScott לרכיבת הקפצות בירידה ארוכה במהלך יום קיץ חם במיוחד, מבחן קשה לכל מעצורים, הAlixir  עמדו במבחן בהצטיינות, לא התחממו ולא דהו לכל אורך יום הרכיבה.

23.jpg
 

 המבחן המלא התפרסם בגיליון 170 של מגזין אופניים

Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg