top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מבחן שטח Trek 69er

11.jpgמנהלי מוצר של חברות אופניים גדולות הם לעיתים רבות אנשים שמרנים, יש שיגידו שמרנים מדי.  כל זאת היה נכון לגבי קונצרן  TREKאילולא רוכב מוכשר עד כאב בשם טרוויס בראון אשר דחק בחברת הענק לפתח ולשווק אופניים ייחודיים כמו הטרק 69er .

בשנת 2006 , כאשר קונספט ה-er69  אשר מהותו היא שעטנז בין גלגל קדמי בקוטר "29 וגלגל אחורי בקוטר "26 רקם עור וגידים בראשו מעוטר הפאות של אדון בראון,  קו אופני ההרים של TREK היה בין רגיל למשעמם, כנראה בעיקר שמשאבי המעוף של החברה היו מופנים לליין הכביש ולאיזה בחור טקסני בשם לאנס אשר היה המשתמש העיקרי שלו.

טרוויס בראון, אחד מרוכבי העבר המוכשרים והמפורסמים ביותר של TREK  (היום הוא חלק ממחלקת פיתוח המוצר שלהם)  אשר באמתחתו אין ספור שעות גלגל וטיפוסים על פודיום בתחרויות קרוס קאנטרי בארה"ב ובעולם, דחף והתעקש על הקונספט ה"מוזר" שלו וטען בעיקשות שה- 69er הם הפשרה הנכונה בין שמירת המומנטום והעבירות המשופרת של הגלגלים הגדולים,  לבין הזריזות והשליטה של גלגלי ה-26.

אחרי מספר אבות טיפוס )שרבים מהם חדי-הילוך אשר נטחנו עד דק על ידי מר בראון(, אפילו המקובעים שבאנשי TREK  לא יכלו לעמוד בפרץ והציעו את ליין האופניים לציבור הרחב.  השלדה שנבחנה מגיעה בשתי תצורות, סינגל-ספיד והילוכים, כיוון שהייתהכוונה לבחון את האופניים במגוון גדול יותר של תנאים ושבילים ומכיוון שעבדכם חלוש ומוג לב, דגם ההילוכים נבחר ברוב קולות על מנת להעמיד את קונספט הגלגלים בגודל שונה של טרוויס במבחן השביל המקומי.

12.jpg
שילדה

לרוב אופני זנב קשיח בעלי צורה אסטטית למדי, בעיקר בשל הפשטות והקווים הנקיים, אך מהרגע הראשון שבו העורכת הניחה בידנו את ה- ,Trek קשה היה שלא להתרשם באופן מיוחד מה-69er . המעצבים ב- Trek עשו עבודת עיצוב מעולה,

הקומפוזיציה של הגרפיקה השחורה על גבי הבסיס הלבן המבריק, פשוט יפיפייה.
 

השילדה עשויה מ-"אלפא רד"  האלומיניום המשובח ביותר שמייצר Trek  , כל הצינורות בשלדה, למעט צינור הכסא, עוצבו בתהליך הידרופורמינג, על מנת לייצור שלדה קלה, קשיחה ומאוזנת. אהבנו במיוחד את צורת תומכות הכסא אשר נראות כאילו עשויות מצינור אחד מכופף )למרות שהתחילו את חייהם כצינורות שונים(.
 

מהנדסי Trek השתדלו מאוד להנמיך עד כמה שאפשר את החלק הקדמי של האופניים כדי לפצות על גודל גלגל ה-" 29 שמלפנים, כדי לעשות זאת הם יצרו צינור ראש קצר ומעובה במיוחד ובנוסף דאגו להד-סט אינטגרלי שטוח ) )Zero Stack

היושב בתוך השילדה כדי לא להוסיף הגבהה נוספת לגובה הכידון.
 

הגיאומטריה של השילדה ייחודית למדי ואינה דומה כלל לאופני זנב קשיח, קרוס קאנטרי קלאסיים, הגיאומטריה מותאמת לאופנה האחרונה בעולם אופני ה 29" והיא כוללת זווית ראש של 69 מעלות )תוצר של חוסר הסימטריה בגודל הגלגלים( ואורך תומכות שרשרת קצר) 16.7 אינץ ('המתאימים יותר לאופני שבילים טכניים מאשר לאופני מרוץ.
 

גיאומטריה זו לא הייתה מתאפשרת אילולא  Trek לא היו מאבזרים את האופניים במזלג פוקס מסוג G2  בעל Off-Set מוגדל. מזלג בעל כתר בולם מסוג זה מציב את הגלגל רחוק יותר מציר הגלגל לעומת מזלג רגיל, ומאפשר יכולת תמרון גבוהה וזריזות יחסית במהירויות נמוכות מבלי לגרוע מהיציבות במהירויות גבוהות.
 

חלקים

החלקים שהולבשה בהם השילדה ממשיכים את המוטיב העיצובי הלבן. מלפנים שמחנו למצוא את לוגו זנב השועל  )המולבן)  של ה- Fox F29 RL עם 100  מ"מ של שיכוך איכותי, גם בלמי Avid ,Juicy   5 נצבעו בלבן חגיגי עם רוטור קדמי של 185 מ"מ ואחורי של 160 מ"מ.
 

על מערכת ההינע מופקדת Shimano עם ידיות הילוכים ומעביר קדמי SLX , מעביר אחורי XT מסוג ה"צל" של Shimano שפגיע פחות לנזקי סלעים סוררים והקראנק גם הוא Shimano בגרסת  OEM .Trek
 

ה-Trek  מתגלגלים על חישוקי  Bonterager Duster  29)קדמי ו 26 אחורי כמובן) המחוברים לנאבות של שימאנו, יתר החלקים הגיעו מקונצרן טרק-גארי פישר- Bonterager  הכידון )הצר להחריד), הסטם, מוט הכסא והאוכף היו מסדרת ה- Race של Bonterager והצמיגים היו Bonterager XDX  ברוחב2.1 .
 

רכיבה

התחושה הראשונה מרכיבה על האופניים היא קשיחות, קשיחות, קשיחות. שילדת האלומיניום היא כאמור קשיחה להפליא וכל ויברציה ולו הקטנה ביותר מועברת לרוכב דרך החלק האחורי של האופניים שבו אין גלגל 29 ואין בולם שיסנן את

הזעזועים. הקשיחות של השלדה לא נופלת מזו של שילדות XC תחרותיות.
 

כבר ברכיבה הראשונה התברר כי הכידון של  Bonterager ואנחנו, לא נהיה חברים טובים. הכידון השטוח אשר מסופק לנו עם האופניים הוא ברוחב 620 מ"מ בלבד ולא הצליח לספק את רמת השליטה והביטחון שאנו מורגלים לקבל מכידונים

רחבים ומוגבהים יותר. הכידון הוחלף לאחר כבוד בכידון רחב יותר עם רייז מינימאלי, דבר אשר שיפר מאוד את תחושת השליטה באופניים. מעבר לבעיית הכידון ה- 69er גרמו לנו להרגיש מאוד בבית, למרות שחיפשנו תכונות התנהגות

מוזרות שייווצרו ע"י חוסר הסימטריה לא הצלחנו למצוא כאלה, האופניים לשמחתנו ואכזבתנו הרגישו כמו... אופניים די רגילים.

13.jpg

 

עליות

המשקל הקל של האופניים והקשיחות הוכיחו את עצמם בטיפוסים במעלה ההר. בעליות, האופניים דוחקים ברוכב להעלות הילוך ולדווש בעוצמה, מצאנו את עצמנו מטפסים מהר יותר וגבוה יותר ממה שאנחנו רגילים. בטיפוסים מהירים יחסית

מורגש כי גלגל ה-"29  עוזר לשמור על מומנטום ובכך לסיים את העלייה בפחות זמן.
 

עליות טכניות היו הצלחה חלקית, השילדה הקשיחה וגלגל ה-29"  בהחלט סיפקו את הסחורה, אבל הצמיג האחורי של בונטרגר התגלה כלא מתאים לתנאי הרכיבה בארץ בקיץ (לא ברור לאיזה תנאים הוא כן מתאים) ופירפר במקום בקלות בלתי נסבלת.
 

מישורים ודרכי עפר

בתנאים מישוריים ודרכים בהן ניתן לפתח מהירות יחסית גבוהה )מעל 20 קמ"ש(, מורגש יתרון אמיתי בשל שמירת מומנטום בהשוואה לאופניים עם גלגלי 26 אינטש סטנדרטיות. הדבר הורגש במיוחד ברכיבות יוממות לעבודה וכן בדרכי העפר שמחברות בין הסינגלים במיטב אתרי הרכיבה שיש לארצנו להציע. במסגרת רכיבה בגבעת נפוליאון בפארק הירקון הצלחנו אפילו ל"שבת"  כמה סיבובים על חבורת כבישונים רצינית למראה בראש ציפור,  קשה לנו להאמין שהדבר היה

מתאפשר בקלות כזו על אופני 26 אינטש "רגילים".
 

סינגלים וירידות

אחרי כל הטיפוסים והמישורים האלו, מה לגבי קצת טכניקה וכיף בירידה?

אחת מהטענות העיקריות של טרוויס בראון לגבי יתרונות ה- 69er הייתה ה- Manualability )ובעברית יכולת ה"מנואל") המשופרת לעומת אופני 29 אינטש. גם כאן מיודענו טרוויס צדק , לא הרגשנו כל בעיה בהרמת הגלגל הקדמי, באני הופ, ווילי ושאר ירקות, דבר אשר תרם ושיפר את היכולות הטכניות של האופניים.
 

עם זאת נחלק את התנהגות האופניים בירידות וסינגלים לשניים: חלק ראשון מתייחס לשבילים חלקים יחסית) דמיינו בראשכם את השבילים במענית וחלק מהשבילים בבן שמן) וטכניים מתפקדים היטב, זווית הראש המתונה יחסית, ואורך תומכות השרשרת הקצרה מספקים חוויה כיפית וזורמת. 

שמחנו לגלות שגם בסיבובים האופניים מתנהגים באופן דומה למדי לאופני 26 אינטש, גם אם כי מגודלות במקצת, סיבובים

רחבים ופתוחים נלקחו במהירות ובביטחון יחסי, המגבלה העיקרית כאן שוב הייתה צמיגי .Bontrager
 

חלק שני מתייחס לשבילים טכניים יותר וחלקים פחות )דמיינו בראשכם את מרכז מיר"ב או פארק בריטניה(. כאן הקשיחות של האופניים אשר כה הועילה בעליות ובתאוצות נהיית לרועץ. בכל פעם שמנסים להגביר מהירות על שביל משובש, מסולע או אפילו עם ברייקינג באמפס קטנים, השלדה מעבירה ויברציות וזעזועים ללא רחמים אל הרוכב וחוליות הגב שלו, הרעידות הכריחו אותנו להאט ולקחת קווים טכניים פחות מהרגיל.
 

יש בכל זאת לציין לחיוב את היכולת המשופרת של הגלגל הקדמי בירידות מדרגה איטיות יחסית, הגלגל בשילוב עם מזלג

ה- Fox המצוין נתן תחושת ביטחון מלאה ואף לא פעם אחת התקרבנו להתהפכות מעל הכידון )למרות כמה מדרגות

תלולות במיוחד).
 

מה ניתן לשפר

כבר לפני היציאה מהחנות היינו ממליצים על החלפת הצמיגים לצמיגים המתאימים יותר לתנאי הרכיבה בישראל. רוכב שאינו בעל אוריינטציה תחרותית בלבד בוודאי ירצה להחליף את הכידון בכידון רחב יותר.
 

סיכום

 Trek ייצרו את אופני הכלאיים האלו בעקבות הפיתוח והדרישה של רוכב הבית הסופר חזק שלהם, טרוויס בראון והאופניים

אכן משקפים זאת.
 

רוכב תחרותי חזק או סתם רוכב בכושר מצוין ייהנה מהקלות והיעילות של ה- 69er ותהיה לו היכולת להתמודד עם קשיחות

השלדה אשר מעייפת יותר מרכיבה על שילדה רכה יותר לאורך זמן.
 

רוכב לא תחרותי, היה מוכן בשמחה לוותר על חלק המקשיחות הזו לטובת מעט רכות בחלק האחורי של האופניים שהייתה סופגת חלק מהזעזועים.
 

קונספט ה 69- אכן ממלא את המטרות המוצהרות שלו ומספק יכולת עבירות משופרת, תוך כדי וויתור מינימאלי על יכולת

התמרון וזריזות התנועה של האופניים.
 

ה- 69er יהוו גם פיתרון טוב לרוכבים נמוכים המחפשים לקבל לפחות חלק מחוויית ה 29אינטש.
 

יותר גרפיקה יפה ונקייה מאוד, משקל נמוך, גיאומטריה ומזלג מצויינים.
 

פחות שילדה קשיחה מדי, כידון צר מדי, צמיגים ללא אחיזה, וצריך שתי פנימיות בגדלים שונים בתיק הרכיבה.
 

לקוח אידיאלי רוכב חזק ותחרותי אשר מחפש אופניים עם יכולת עבירות ושמירת מומנטום משופרת מאופני ז"ק

תחרותיים אחרים, רוכב המחפש אופני קרוס קאנטרי קלים ויעילים לשבילים חלקים ולא טכניים מדי. או רוכב מאותגר ורטיקאלית אשר מבקש ליהנות מחוויית ה 29- אינטש

14.jpg

מפרט:

 

יבואן  ctc.co.il / 1-599-500-689 CTC

מידה שנבחנה  M

קיים במידות  L ,M ,S ,XS

מזלג Fox F29 RL

מהלך שיכוך קדמי 100 מ"מ

מעצורים  Avid Juicy 5

ידיות הילוכים Shimano SLX

מעביר קדמי  Shimano SLX

מעביר אחור י Shimano XT Shadow

כידון Bontrager Race Big Sweep 620 mm

סטם  Bontrager Race

מוט אוכף Bontrager Race

אוכף  Bontrager Race

צירי גלגל שימאנו 525 אחורי, בונטרגר קדמי

חישוקים בונטרגר דאסטר, 29 " קידמי, 26 " אחורי

צמיגים Bontrager XDX 2.1

קסטה  SRAM PG980 11-34T

קראנק  Shimano 542 custom 44/32/22

הכתבה פורסמה בגיליון מס' 155 של מגזין אופניים המודפס.

Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg