טיול אופניים בסובב ירושלים המקוצר

כתב וצילם: יורם ירון
 אנו ממשיכים להציג לפניכם מסלולים של  טיולי אופניים קייציים. מבית היוצר של  קבוצת ר  קבוצת SYNT  שחבריה רוכבים בשטח בקביעות, הפעם המלחמה אינשאללה, כבר מאחור והסליחות כבר כמעט בפתח ולכן את נקודת המפגש השבועית שלנו קבענו הפעם בירושלים.
לטיול של אמצע השבוע במסלול סובב ירושלים המקוצר.
תיאור המסלול :
בשעת אחה"צ חמימה התכנסנו בחנית מסעדת בלק סטיר שבמוצא תחתית שליד ירושלים , דרכי ההגעה למקום היו שונות ומשונות עקב הפקקים והעיכובים שבדרך ,לבסוף הגיעו 25 רוכבות ורוכבים קבוצה די גדולה לטיול שכזה.
לאחר עיכוב גדול התחלנו ברכיבה בהובלתו של אריאל כאשר עלי במאסף. חצינו את הכביש לבית זית ונכנסנו לשביל אופניים מסודר שהוא חלק מסובב ירושלים של עמק מוצא משמאלינו בית זית ומימיננו עמק מוצא היפה אשר בימות החורף הגשומים הוא מלא מים בשם מאגר בית זית השנה יבש האזור.

סכר הבטון
אחרי כ 2 ק"מ סכר בית זית סכר הבטון הארוך בארץ. נבנה בשנות החמישים. בחורף יוצר הסכר אגם עונתי מרשים באפיק נחל שורק שרוחבו 300 מ' ואורכו כקילומטר וחצי. אורך הסכר כ-100 מטר, וגובהו 18 מטרים. מטרת בניית הסכר הייתה לעצור את מי השטפונות על מנת להחדיר את המים למאגר מי התהום. לאחר זמן מה, התברר שכתוצאה מהמבנה התת קרקעי של הסלע, המים זורמים לעבר אזור שהיה אז בשליטת הירדנים, וסופם שהם בוקעים ממעיינות בקעת הירדן. הסיבה לכך, היא שקו פרשת המים התת קרקעי, הנובע מצורת השכבות, שונה מקו פרשת המים מעל לקרקע.

למנזר האחיות
המשכנו כ 1 ק"מ בדרך הסלולה במגמת ירידה שמרחוק ברכס שמעל אזור עין כרם רואים את כיפות הזהב של המוסקוביה המתחם הנוצרי הרוסי מדהימות ביופין.הגענו לכביש לעין כרם עברנו את הככר וההתחלנו בטיפוס לעבר עין כרם ירדנו מהכביש לדרך עפר בינות לעצי הזית עד לעיקול הבא וא התחלנו בטיפוס המתיש בעקומות הכביש מימין למעלה ניבט מנזר האחיות היפה ממשיכים עד להגעה לעין כרם היפה ,משמאלינו כנסיית יוחנן בהרים מקום הולדת יוחנן המטביל לפי מסורת נוצרית. מתחת לכנסיה הנוכחית (מהמאה ה-17) התגלו מקווה טהרה מבית שני, שרידי כנסיה ביזנטית מעוטרת בפסיפסים וכן קברים ביזנטיים. כמו כן התגלה גם פסל של ונוס-אפרודיטה, ככל הנראה מהתקופה הרומית המאוחרת לאחר החורבן. במדרגות היורדות למקווה יש מקום להנחת רגל שהכמרים במקום אוהבים לספר עליה סיפורים נוצריים.
אנחנו לא מתעכבים וממשיכים לטפס ועולים בכביש הצר להר הרצל משמאלינו שרידים מפוחמים של עצי אורן עדות לשריפה גדולה שהיתה פה רק לאחרונה וסיכנה את תושבי השכונה.
מעבר לרכס מצפון כבר רואים את המבנה של "יד ושם" שעל הר הרצל ואנו מטפסים בעליה הקשה עם האופניים שעה שכמה מחברנו הולכים ברגל. לבסוף מגיעים להר הרצל ליד הפסל פוגשים עוד חברים שהצטרפו " עצלנים" אריאל קרא להם.

המפלצת
לאחר הפסקה לא רשמית המשכנו בקרית יובל על המדרכות עד לצומת המפלצת או בשמו הרשמי " גן רבינוביץ' " הוא גן שעשועים שנמצא עתה בשיפוצים, שידוע בפסל הבטון הממוקם בו. הפסל קרוי בפי ילדי ירושלים "המפלצת" בגלל צורתו, ומשמש כמגלשה באופי הגן.
דרך רחוב טהון וגולומב אנו ממשיכים בירידה חדה עד לפניה לכיוון גן החיות התנכי גן החיות הגדול והמקיף בישראל. בתוך הגן, ממערב לבריכה המרכזית ומצפון מזרח למתקני המשחק לילדים (היכן שהחמורים), יש שרידים של כפר גדול מהתקופות הכלכוליתית-ברונזה מוקדמת, קרי: כפר מלפני כ-6000 שנה.
באזור זה שוררת צפיפות  ובעיקר בשעת בין הערביים שבה הגן נסגר וכל המבקרים יוצאים.  ברחנו משם ועלינו לכיוון הגשר שעובר מעל פסי הרכבת וליד עין יעל ובתחילת מסלול האופניים היפה עשינו הפסקה רשמית של ממש..
אריאל הכין קפה מהביל הבנות חלקו עוגות וכדורי שוקולד ,נפרדנו משמעון שחזר ברכבת ואחרי הפסקה של כחצי שעה המשכנו בשביל האופניים הנוח והנעים לרכיבה כשאנו מברכים על מזג האויר הנוח והרוח הקלילה.

יריות שמחה
הפנסים והנצנצים שלנו כבר דולקים ואנחנו מתקדמים ברכיבה ועוברים ליד איצטדיון טדי שבשמאל ושכונת מלחה ונכנסים בירידה דרך מטע הזיתים בשביל המסודר. בהמשך בצד ימין שלנו אנו מבחינים בשכונת בית צפפה שהשביל עובר בתוכה. מרחוק נשמעים הדי יריות שמחה של חתונה ערבית . אנחנו ממשיכים לשכונות הקטמונים השביל עצמו מדהים ביופיו חלקו מיועד להולכי הרגל ובנוי על בסיס מסילת הברזל שקורות עץ משמשות כשביל הליכה ובצמוד שביל האופניים המסומן ולכל אורך הדרך שילוט עם הסברים לגבי המקומות שמסביב.
עוברים את שכונת מקור חיים מימין לנו ולבסוף מגיעים למתחם התחנה שם עושים הפסקה חפשית לחצי שעה ,המוני מבלים ומבקרים במתחם  התחנה הראשונה הלב הפועם של ירושלים.
תחנת הרכבת הישנה של ירושלים, מסמליה ההיסטוריים של העיר, מתעוררת לחיים ושבה לתפוס את מקומה כאזור התרבות,  הבילוי והפנאי המוביל של ירושלים. מתחם התחנה הראשונה מציע למבקרים בירושלים חוויה ייחודית שאין שניה לה, בזכות מיקומו יוצא הדופן כנקודת מפגש בין העיר העתיקה לעיר החדשה, בין השכונות ההיסטוריות והציוריות של המושבה הגרמנית, בקעה, אבו טור וימין משה, למתחמי התרבות והאירועים המובילים של העיר: מועדון הזאפה, בריכת הסולטן, תיאטרון ירושלים, החאן ועוד רבים אחרים.
במקום פועלות מסעדות רבות ובתי קפה, הפסטיבלים ומרכז למה שקורה בירושלים יחד עם האווירה והערכים המיוחדים של המקום. כמתחם פנאי ותרבות אפשר לצאת מהתחנה הראשונה לסיורי סגווי ואופניים במסלולים המיוחדים ביותר בירושלים, להשתתף בשיעור יוגה חווייתי או לבקר בתערוכות השוטפות שמתקיימות במקום, ככלי לחיזוק האומנים והיוצרים הצעירים והמוכשרים שבירושלים. המתחם פתוח בשבת, ומהווה פתרון מושלם לפעילות עם ילדים, וכולל בתוכו אטרקציות מובילות ומרתקות.

שעתם של הבוטנים
אחרי הצטיידות בקפה חם וקר המשכנו ברכיבה לכיוון גן הפעמון מלון המלך דוד ימק"א צומת ממילא חומות ירושלים ושער שכם ופניה צפונה לכיוון הגבעה הצרפתית בדרך נקלענו להפגנת חרדים אלימה נגד גיוס במקום משטרה ואמבולנסים נחלצנו מהמקום והמשכנו צפונה מתחילים בטיפוס איטי חולפים עפ"נ שייך ג'רח והמטה הארצי של המשטרה וקו התפר עם מזרח ירושלים לאורך קו מסילת הסיטיפס.גבעת התחמושת והגבעה הצרפתית שם אנחנו ממתינים לאחרונים ,וזו היתה גם שעתם של הבוטנים שעלי תמיד מקפיד לחלק בנקודת העצירה האחרונה (להחזיר קצת מלח לגוף) .
מכאן נכנסנו שוב למסלול האופניים המדהים שמתפתל ויורד לאורך של כ 7 ק"מ עד לעמק הארזים. שביל משולט ומסומן היטב עדיין לא מואר אבל הירידה מטריפה וכייפית למרות שרשמנו גם שתי עליות בדרך. סיגל ניסתה לחקור את אחת התעלות ויצאה בזול מהנפילה.
אך לבסוף הגענו לעמק הארזים חלק מהחבורה נשאר השאר הביאו את המכונית מהחניה ושם עשינו פריסה מדהימה לאור פנסים על שולחנות האבן.  המטעמים שהביאו החברים היו נהדרים. ולסיום איך לא התיה לנו גם אזעקה מחרישת אזניים שבסיומה שמענו קולות נפץ ,החברים תפסו מחסות תחת שולחנות האבן ,סיטואציה לא פשוטה ואפילו קצת מצחיקה אבל לקחנו אותה בקלות.
תודה גדולה לאריאל שיזם והוביל טיול מורכב שכזה בעיר הכי יפה בארץ ,במסלול ממש מדהים
תודה לעלי המאסף המסור ולכל החבורה הנהדרת על עוד יום שלישי שבהחלט כולו טוב.

קישור למסלול ב GPSIES

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: