להתגלגל בשוויץ / אפשר גם אחרת

מסתבר ששוויץ שרובינו מדמיינים כארץ הררית וקשה מאוד לרכיבה ולהליכה, היא בכלל מדינה שרוב הדברים הטובים שמתרחשים בה מתרחשים במישור ובעמקים שמפרידים בין רכסי ההרים המושלגים.  המדינה הקטנה הזו, שמספר תושביה דומה לזה שבישראל (אבל שוויצרים) מרושתת לאורכה ולרוחבה בשבילים ומסלולי אופניים מסומנים, חלקם מקומיים, חלקים אזוריים וחלקם לאומיים. חברת "סוויס טרייילס" שבעזרתה יצאנו לטיול רכוב בשוויץ מציעה למטייל העצמאי 8 מסלולי  קרוס קאונטרי לרכיבת שבילים סלולים עד שבילים לבנים  2 מסלולי רכיבת כביש ו- 3 מסלולים לאופני הרים (כן יש מה לעשות גם בהרים) וזאת עוד מבלי שהזכרנו את המסלולים הייחודיים לרולרבליידס שחורצים את כל המדינה לאורכה ולרוחבה.

חוויה למטייל העצמאי
למען הגיליוי הנאות נציין שאנחנו הוזמנו על ידי חברת גורדון טורס/סוויס 1 וחברת סוויס טרייל השוויצרית להתרשם משיטת הטיולים המתגלגלים שמציעה החברה השוויצרית שרובם ככולם מיועדים  לנוסע העצמאי.
מדובר בעיקר בטיולי אופניים  מנקודה לנקודה, שאינם מצריכים קבוצה ו/ או מדריך  וכל רוכב אופניים יכול לקבל באותה העלות ,את כל השירותים הנכללים בחבילה שכוללים בין היתר: מלונות או אכסניות (5 רמות, לבחירת הלקוח) ע"ב לינה וא. בוקר, כמו גם העברה יומית של הציוד מהמלון שבו אתם לנים למלון שבו תלונו ביום שלמחרת , מפות ושירותי תמיכה טלפוניים לאורך כל שעות היממה (ובשוויץ  יממת העבודה  מסתיימת בשעה 20.00 ולא ב17.00  כמו אצלנו).

רוכבי האופניים הישראלים שהם עצמאיים באופיים ורובם שונאים שאומרים להם מה לעשות (יהיה בסדר אנחנו יודעים להסתדר) אוהבים את השיטה הזו והעובדה היא שהחברה השוויצרים שמשנעת כיום כ-700 מטענים של רוכבי אופניים והלכים מדי יום ביומו, רואה ברוכבי האופניים בישראל פוטנציאל גדול ומדווחת על גידול קבוע בשיעור של    25% כל שנה, בכמות הישראלים היוצאים לטיולים שהיא מציעה בשיטה המתגלגלת. (הלקוחות הגדולים ביותר של החברה השוויצרית באים מגרמניה מרוסיה ומשוויץ ואילו ישראל מדורגת בחברה במקום הרביעי המכובד).

געגועים לאופניים שלי
השיטה המתגלגלת שמציעים השווצרים מתאימה גם לרוכבי כביש והרים שמחפשים אתגרים אבל גם לטיולי משפחות שבד"כ לוקחות 2-4 ימי רכיבה נטו ומשלבות יום יומיים של הליכה בהרים. היתרון הגדול של השיטה טמון במו דולריות המוחלטת שלה,  וכיוון של"סוויס טריילס" יש מעל אלף  אפשרויות לינה ברחבי שוויץ, כל  לקוח יכול לתכנן בעזרת החברה את את המסלול האישי שמתאים לו , את רמת האירוח ואת מספר הקילומטרים אותם ירכב בכל אחד מימי הטיול.

לטיול  שאורגן על ידי החברה לנציגי המדיה השתתפו גם זיו שוורץ ,עורך המגזין מאונטיין בייק אקשן, איש  טיולי האופניים אראל מרגלית, המאסטר של טיולי האופניים בישראל אלי סט ,  צלם מעריב נאור רהב, צלם ידיעות אחרונות אליעד גרשגורן, ונציגי החברות המארחות  בשוויץ ובישראל.

ביום הראשון המראנו לפנות בוקר מנתב"ג לציריך. מייד לאחר ההמראה נכנסתי  קצת לפאניקה כשהפנמתי את העובדה שזו  הפעם הראשונה שבה יצאתי לטיול  אופניים באירופה בלי האופניים שלי.   לא רק  שהתגעגעתי אליהם אלא שפתאום חלפו בראשי מחשבות עם חששות בדבר אופניים "הפושטיות" שאני עלול קבל בשוויץ.  אבל נגיע אליהם בהמשך.

נוחתים בציריך ומייד כשיוצאים מהטרמינל פוגשים אותנו גשם זרזיפי וקריר ונציג של החברה השווצרית. זה מוביל אותנו לרכב התובלה של החברה שעליו העמסנו את המטען שהבאנו עמנו – ומייד יצאנו לדרך ל"טרמינל האופניים" של חברת סוויס טרייל בעיירה אוברווינין".  חצי שעה אח"כ  ואנחנו כבר פוגשים ברודי – היזם והמנכ"ל של חברת סוויס טריילס וסועדים את ליבנו בארוחה חמה ומפנקת ומייד ללא שהות והולכים לבחור אופניים.
רובנו ככולנו בחרנו באופניי טורינג טופ קלאס (שאפשר להשכיר)  שהתגלו במהלך הטיול  כאופניים מעולים לרכיבת כביש ושבילים כאחד, אופניים שמציידים באביזרי "שימנו" ברמץ אקס-טי  ובמעצורי דיסק.  סבל ותיק למטען. קצת כבד אבל מתגלגלים מצוין.

בהמשך כמה מידידי למסע העדיפו לרכוב גם על אופניים חשמליים (שצוידו במטען ובבטרייה רזרווית כך שיכלו לרכוב עליהם בקלות 60 ק"מ ביום ובאופני הרים אבל אם תשאלו אותי הכי טוב להביא את האופניים שלכם מהבית שאליהם אתם רגילים והם אליכם. (זכרו שבחברת אל על הטסת האופניים בחינם)

וכך בשעת צהריים יחסית מאוחרת של יום שישי  יצאנו לדרך וכמענו את המסלול היומי הראשון - מאוברווינן לעבר העיירה שונוורד, הממוקמת  כ-60 ק"מ  משם. רכיבה ראשונה זו שאת חלקה חווינו בגשם בשבילים סלולים ומסודרים עברה עלינו בקלילות ובתוך כשלוש שעות של רכיבה לא מהירה במיוחד כבר הגענו למלון "סטורכן" בעיירה הרדומה "שונוורד'" שבה המתינו לנו המארחים וגם המטען האישי של כל אחד מהרוכבים. בעיירה זו אגב פועל כור גרעיני גדול ומרשים  לייצור חשמל ובאותו השבוע ממש הוחלט על סגירתו.

שבת בבוקר, לאחר ארוחת הבוקר הדשנה שהמתינה לנו במלון כל אחד מאתנו סימן את המטען שלו בתגית שעליה רשום שם בית המלון ביעד שאליו אנו רוכבים, השארנו את המטען בלובי של המלון ויצאנו לדרך ברכיבה על תוואי 3 לכיוון צפון מערב לעבר לוצרן.  הדרך שחלפה בעיירה אראו התאפיינה בשבילים נוחים , חלקם הגדול סלול  כבוש שחלפו בין עיירות קטנות וצבעוניות. המסלול שלא היה שטוח וכלל בתוכו טיפוסים על גבעות וירידות מהנות היה מהיר יחסית והעיקר – הוא היה מסומן לאורך כל אורכו בשלטים קטנים "3 מערב" שאפשרו לכל רוכב חסר כישורי ניווט כמוני להגיע עד לוצרן ללא שום טעות או צורך לבקש סיוע  מהמקומיים.

טוב, על יופייה ואופיה של לוצרן אין צורך להכביר במילים משום שאת הפרטים על העיר והאגם הנפלאים הללו ועל תפקידה בהיסטוריה של שוויץ תוכלו למצוא בכל מדריך תיירות ראוי לשמו. אותנו לא עניינה המטרה אלה הדרך. וזו היתה קלה ונעימה. 60-70 קילומטרים של רכיבת כיף בטוחה ומהנה.  מי שמחפש אתגרים ראוי היה שיצטרף ביום שלמחרת  לשלושת העיתונאים המופלאים שטיפסו מלוצרן באופני הרים לפסגתו המושלגת של הר ריג'י שהמתינה לנו בקצה המזרחי של האגם בגובה של 1800 מטרים מעל לוצרן.

את הלילה עשינו במלון פלורה היוקרתי שממוקם במרכז הטיילת של לוצרן ועם בוקר עלינו לספינת נהר גדולה עם בוכנות מבהיקות שמסובבות שני רוטרים ענקיים משני צידיה – כפי שעשו זאת מנועי הקיטור לפני עשרות שנים. מספנית הקיטור המקורית נותרו רק הארובה הגדולה והצופר והרבה נוסטלגיה. לאחר כשעתיים וחצי של הפלגה לאורך האגם יצאו שלושת המוסקטרים עם אופני הרים ומלווה מקומי לטיפוס על ההר התלול ואילו  אנחנו טיפסנו על ההר ברכבת הרים וירדנו ממנו בצעידת הייקינג אופיינית לאורך שבילים נפלאים ובאווירה של טיול שבת מהנה (מי אמר ש צריך לסבול) שלוותה בצלצולי הפעמונים התלויים על צווארן של  אלפי הפרות בעמק (איך הן לא משתגעות מהרעש הזה )

בדיעבד מסתבר שהרוכבים הישראלים שטיפסו על ההר הצליחו לשבור את המלווה השוויצרי שלא עמד בקצב הטיפוס ובקושי ונאלץ לרדת מההר באמצע הדרך ואילו שלושת המופלאים שלנו רשמו היסטוריה (ניצחנו את שוויץ) רק חבל שזה לא קורה בתחרויות אופניים.

פרולוג
את הלילה האחרון בשוויץ עשינו במלון אלפינה שהוא מלון  קטן וחביב על אחד הפסגות שמעל אגם לוצרן שם המתינו לנו המזוודות ועם בוקר עלינו לרכבת ההרים שעצרה לנו ממש  ליד ונסענו בדרך פנוראמית  עם נוף שוויצרי טיפוסי  לכיוון העיירה ראפסרוויל.  כשירדנו מהרכבת המתינו לנו  האופניים ומייד יצאנו ברכיבה על ערוץ 29  לכיוון שדה התעופה של ציריך בדרך כפרית מתגלגלת ולאורכו של נהר גלאט ואגם גריפין. 70 קילומטרים ושלוש וחצי שעות מאוחר יותר כבר השתכשכנו בסוואנה בספא של המלון בשדה התעופה.

לסיכום : להגיד שהיה קשה? ממש לא!  היה כיף ?בהחלט  כן!  ובכלל מי  אמר שבכל טיול אופניים צריך רק לטפס ורק סבול ? אפשר גם להתגלגל. וזה בדיוק מה שעשינו.

הכתבה המלאה והמצולמת מתפרסמת בגיליון יולי של מגזין אופניים
כתב וצילם אבי גנאור

ofanaim_magazin199.jpgז

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: