top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

אופני כביש - תנו לי קצת מה"אוזון" הזה

28.JPGכשהזמינו אותי להתאמן למשך שלושה חודשים במרכז הכושר והבריאות  "אוזון 11",   טרחו  והדגישו בפני שמדובר במרכז חדיש מיוחד לרוכבי אופניים ושמדובר במרכז  הראשון מסוגו בארץ. תאמינו לי או לא אבל אפילו אני הייתי סקפטי וממש פקפקתי. מה זאת אומרת מכון מיוחד לרוכבי אופניים? יש בכלל דבר כזה? ואם יש, אז מה לי אבי גנאור ולמכון הזה. הרי הוא בטח מיועד לרוכבים מקצוענים , לאלופים, לחברי נבחרת וכו...ואני הרי בסך  קשישא, חבר מכובד ב"מועדון החמש" עם משקל עודף שכבר לא בונה על זכייה בשום תחרות- גם לא לבני גילי. בסה"כ רוצה לרכוב בכיף עם חברים גם בשטח וגם על הכביש (רחמנא לצלן) ואהיה שמח בחלקי אם אוכל לטפס את העליות  מסדום לערד בחוצה ישראל הבא מבלי להתפגר באמצע הדרך.

 

אבל   מצד שני מה יש לי להפסיד? גם גרוטאה מקרטעת עם ותק של 30 שנה על הכביש זכאית לטיפול תקופתי. אז למה  לא אני? לקחתי אתאופני הסגל "כחול לבן" החדשים שקיבלתי לצורך האימונים מ"סגל בייק" והתייצבתי במשרדי "אוזון 11" לפגישת היכרות ראשונה  כאילו אומר : היי הנה אני, זה מי שאני וזה מה שאני מסוגל
 

 

מה בתפריט:

בהודעות שפורסמו על הקמתו של המרכז החדש דווח (אני מצטט) "OZONE 11 נוסד בראש ובראשונה כדי לתת מענה לצורכיהם הייחודיים של קהילת רוכבי האופניים והטריאתלון, ולשיפור איכות האימונים לרמה אחרת שטרם נראתה בארצנו. עם הקפדה על ציוד חדיש ומתקדם, צוות מקצועי, ויחס אישי. ממש  ארמון חדש וייחודי  לחברינו הרוכבים והטריאתלטים".

אז אמרתי כן! וקפצתי למתחם הצמוד למלון הקאונטרי קלאב הישן שבצומת גלילות.  מצאתי חניה בקלות ומייד שנכנסתי שמתי עיין על מזנון הבריאות שבכניסה למכון. נזכרתי שכאשר התאמנתי ב"הולמס פלייס" רעננה הורדתי 1000 קלוריות  בכל אימון והוספתי 2000 קלוריות במזנון. וגם עכשיו לא יכולתי להתאפק ולא לבדוק מה יש בתפריט של OZONE 11.

והסתבר לי שהוא כולל: התאמה וכיוון אופניים, אימוני רכיבת אופניים עם האופניים שלכם שמתחברים לסימולאטורים ממוחשבים (TACX FORTIUS) , אימון פונקציונאלי   (Functional Integrated Training) על ידי  הערכת המבנה הגופני, יכולת התנועה, בדיקת חיזוק ויציבות, איתור של חוסר איזון גופני ותיקונו, ועבודה עם טריאתלטים על המעבר והתנועה בין שלוש הדיסציפלינות של שחייה,ריצה ורכיבה. ויש גם קינוחים בתפריט: עיסויים וטיפולים מקצועיים, מלתחות מקלחות, קפה וכריכים להשלמת האנרגיה, לאחר האימון. 
 

הטיפול

מי שנטלו אותי  תחת חסותם ביומי הראשון היו עמוס וולף, רוכב עלית ותיק, חייט אופניים ידוע (לפי מילון יובל גולן)  ומאמן נבחרת ישראל בכביש, וקרן פוטש, גם היא רוכבת אופניים מדופלמת (TACC), שמנהלת את המקום ביד רמה לצידו של  בן זוגה איטור, רוכב העל הספרדי – שען ידוע שבעצם היה זה שהביא את הציוד ויזם את הקמת המרכז. 

גנרטורים בע"מ

 

את אימוני באוזון 11 התחלתי  בבחינה. "יאללה תעלה על האופניים", אמרו לי המדריכים, תתחיל לפדאל ונראה כמה וואטים אתה יודע לייצר. מה אומר לכם ולא הלאה אתכם בתיאורים מבישים אבל חיש מהר גיליתי שני דברים: הראשון: יש לי בגוף כמה שרירים שלא ידעתי על קיומם ושמזמן לא הופעלו והשני: שאני גנראטור כל כך חלש שבקושי יכול להאיר חדר אחד עם מנורה וחצי. אחרי 22 דקות של מבחן הסתבר לי שאני מסוגל לייצר רק 250 וואט (שליש כוח סוס) ב 82 סיבובי רגליים בדקה תוך כדי דיווש במהירות של 22 קמ"ש בלבד. ובממוצע למשך רכיבה של 7.6 קילומטרים במהירות ממוצעת של 21 קמ"ש  ייצרת בסה"כ  170 וואט  שביחס למשקלי גופי (103 ק"ג) משקפים ייצור של 1.14 וואט לק"ג. (לעומת 6.7 וואט שמייצא לאנס ארמסטרונג לכל ק"ג ממשקל גופו) בקיצור כמו שכתבתי למעלה, הגרוטאה חורקת ובאמת זקוקה לטיפול שלושים אלף. אני מוכן להשקיע בכאבים ובזיעה אבל האם אצליח לשפר?
 

אימונים בע"מ

בחודשיים האחרונים  התאמנתי פעמיים שלושה בשבוע כשאני יושב על  האוכף הלבן של אופני הסגל שלי, מחובר לסימולטור המשוכלל, מסובב רגליים  ונועץ את מבטי במספרים שעל המסך שניצב מולי שנראה בערך כך: שיפוע 2%  סיבובי רגליים   110 בדקה, דופק, 140,  הספק 225 וואט והכי חשוב זה לשמור ששום מספר לא ייצבע באדום , כי ספרות באדום  אומרות : חביבי אתה לא עובד כמו שצריך, תגביר קצב או ...שצחי בויגן ייגש אליך וינזוף בך באופן אישי"

 

בהתחלה ממש סבלתי נעצתי עיניים  בתמונות שהזכירו לי את מסכי הא.ק. ג  בבתי החולים וחשקתי שיניים. הכול כאב לי (בעיקר בגזרה שצמודה לאוכף) אבל לאחר שהסתגלתי זה ממש היה כיף! מדוע ?   כיוון שסוף סוף אפשר לצאת  לאימון כביש מבלי לפחד ממכוניות של מסוממים שיגיחו ויפגעו בך מאחור, בגלל מיזוג האוויר ומסכי הטלוויזיה והחשוב מכל בזכות העובדה שכל מה שאתה עושה מדיד, מפוקח וכמו שאומר ג'ק וולש מנכ"לה לשעבר של G.M.. גם ניתן לניהול!  אחרי כל אימון שכזה אתה יודע בדיוק מה אתה שווה ( ומה לא) וחוץ מזה היכן עוד יכולים רוכבים כמוני לרכוב את הקטע נגד השעון של הג'ירו 2010, או את  קטע הטורמלה של הטור דה פראנס ואפילו סתם לעשות אימון בוקר  שטוח בקטע של פאריס-רובה וכל זאת מבלי לצאת מהמזגן? 

והערה אישית שלי: סוף סוף  גם יכולתי להתאמן עם רוכבים חזקים ממני בהרבה מבלי להישאר מאחור ומבלי שהם יאלצו לחכות לי בסוף העלייה עד שאגיע. מבחינתי , הסימולטורים הם ידידי  הטובים ביותר.
 

 

הקלף המנצח

החברים נרתמו למשימה: עמוס וולף הציב בפני מטרה ראשונה  לשפר את הסף האנאירובי שלי שהוא המקום שבו השריר מייצר יותר חומצת חלב מאשר הוא יכול לסלק. אתם מכירים את הנקודה הזו שכן זו בדיוק הנקודה שבה אתם אומרים לעצמכם די. כואב..אי אפשר יותר. מבחינתו של עמוס, המטרה היא להעלות בנקודה הזו את  עוצמת הדיווש שלי – כלומר את כמות הוואטים שאני מייצר. את המטרה הזו ניתן להשיג בשני אופנים: על ידי הורדת משקל הגוף (ואת זה לא כל כך הצלחתי להשיג...כן, שוב המזנון)  ועל ידי הגדלת כמות הוואטים שאני מסוגל לייצר על הסף האנאירובי שלי. למעשה אומר עמוס, הכי טוב הוא השילוב בין שניהם. 

שילוב זה מאפשר למעשה להגדיל את היחס בין משקל הגוף לכמות היחס ולהביאו לרמה של 2-3 וואטים לכל ק"ג. למי שמאיתנו שמסתמך אך ורק על מד הדופק מסביר עמוס  שלא תמיד יש קורולציה בין דופק הלב לוואטים שהגוף מייצר שכן הדופק מושפע במקרים רבים מעייפות, טמפרטורה, תזונה, חוסר שינה וכו... ולכן מד הוואטים הוא למעשה הקלף המנצח שמבטא בצורה המדויקת ביותר את עצמת הדיווש ואת ההספק של שרירי הגוף. 

 

לסיכום

שניים שלושה אימונים בשבוע באוזון 11 + רכיבות סוף שבוע ארוכות על אופני הסגל שלי (שלדת המגנזיום ו-11 הילוכים של קומפאניולו כבר אמרתי? )  כל אלה עשו לי חיים מאוד מעניינים בשלושת החודשים האחרונים. הם הותירו אותי עם שרירים חדשים, ישבן תפוס ודואב  ויכולת טיפוס טובה בהרבה בעליות לבית-אריה. נכון זה עדין לא הטורמלה אבל לאחר חודשיים של עבודה מסתבר שחל אצלי שיפור של 22%  בוואטים (310 וואט או 3 וואט לק"ג), כמו כן רשמתי שיפור משמעותי במספר סיבובי רגליים לדקה ובטכניקת הפידול. עמוס וולף מאמני היקר אמר לי לאחר הבדיקה ש3.1 וואט לכל ק"ג שייצרתי זה לא מעט ושאוכל לשפר עוד יותר אם אפחית את משקל גופי (100 ק"ג)  אלא שגם לאחר חודשיים של עבודה באוזון 11 שרירי הלעיסה שלי  נשארו חזקים ויעילים כבעבר, וגם הכרס  שמרה על  כבודה. אבל זו כבר הבעיה שלי  ופתרונה בהתאם. בכל מקרה,  גם היא לא תמנע ממני לדווש בשבת הקרוב לנס הרים. צריך לשלם לא?

*אוזון הוא  מולקולה שמכילה שלושה אטומים של חמצן (3O) לעומת חמצן רגיל(2O)

 

מאת: אבי גנאור

Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

galil_ole_small.jpg

3PERY.jpg