top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

גרמניה, אבא, בן וטיול אופניים

G4.jpg

 גרמניה, אבא, בן וטיול אופניים / טיול דו גלגלי בגרמניה - מינכן והאגמים

רכב וכתב: דניאל סטוקלין

צילומים: גלעד סטוקלין ודניאל סטוקלין

אחרי שכבשו יחדיו את השבילים בצפון הארץ  כטיול הכנה ראו הטיול בישראל כאן כאן וכאן    יצאו דניאל ובנו  לטיול שחרור מהצבא (של הבן) בנופיה המרהיבים של באווריה.  ממינכן עד מינכן על אופניים , בטיול רווי חוויות. החל בנופים מרהיבים, מסלולים נעלמים  מזג אויר הפכפך וכלה בסיבוב בסאונה

פרולוג
בדרך ארצה מטיול האופניים שביצעתי אשתקד לבדי בשוויץ גמלה בליבי ההחלטה לקחת לטיול הבא את בני,  מיד לאחר שישתחרר מהצבא.  בתור מי שנולד בליטא , נופים ירוקים, יערות ונחלים, תחת שמים מעוננים עושים לי את זה, וכבר בקיץ שעבר התחלתי לחפש את ההצעה המתאימה ביותר לטיול במרכז אירופה. לאחר שבדקתי אי אלו הצעות מצד מארגני טיולי אופניים מקומיים, הגעתי למסקנה כי עדיף לשכור את האופניים בחו"ל. את הרעיון לסחוב עמי את המטען בדומה לרבים מהמטיילים באירופה, בעגלה קטנה שמחוברת לאופניים או במנשאים גדולים משני צדי הסבל האחורי ולפני הכידון פסל מראש ובעיקר בגלל בני שביקש להתפנק אחר תום השירות והעדיף משהו נוח יותר ממסע אלונקות על אופניים.

הניסיונות לארגן מהארץ דיל בחו"ל עם חברה שתעביר את חפצי ממקום למקום החזירו אותי לחברת גורדון טורס,  שבאמצעותה  כבר יצאתי לשני טיולי אופניים  באוסטריה.  שליטה בשפה  הגרמנית והיכרותי עם פוטנציאל הנופים הגדול הניעו אותי לבחור הפעם בגרמניה. רציתי שהבן יחווה עיר אירופאית לצד נופי טבע שונים מאלו שהכיר עד כה בישראל.
תכנון התמקד בבירת באוורייה, מינכן שהיא עיר אירופאית גדולה וססגונית ולאחר מכן לרכוב לאורך נהר Isarבין אגמי החבל באווריה וטירול שנושקים לאוסטריה. בחירת סוג האופניים הייתה משימה קלה, מאחר ואהבתי את מה שחברת יורובייק האירופאית סיפקה בטיול הקודם לפני שנה וחצי באוסטריה דרך המשווקים הישראלים.
ארזתי מספר חולצות מנדפות, מכנסי רכיבה, נעליים נוחות עמידות (מה שקיוויתי) גם לגשם, אזיקונים, סכין לדרמן, פנס ראש, כפפות ואת שאר ציוד ההתמודדות עם כשלים באופניים ידעתי  שאקבל מהספק באירופה. בקוצר רוח המתנתי לתאריך ובערב יום העצמאות מיד בתום החגיגות..  יצאנו לדרך.

G1.jpg

וכך יצאנו לדרך
את יום הרכיבה הראשון בגרמניה פתחנו בעיר מינכן עצמה ומיד הבנו שחוקי המשחק על המסלולים, שבין המדרכה לכביש דורשים מאתנו לבצע  Reset  בנוגע   להרגלי הרכיבה שלנו . כמות הרוכבים שהפנו כלפינו מבטים נזעמים מלווים בהערות נרגזות הבהירה לנו כי משהו אצלנו לא בסדר.   היינו אמורים להשתלב ברכיבה בנתיב שבצד השני של הכביש, שהוביל מאות רוכבים בכיוון ההפוך  לגני-EnglischerGarten. כשהתקרבנו לרמזור האופניים הנמוך, עם הלוגו השחור על רקע הפנס האדום (כמו ברמזורים היחידים כגון אלה הקיימים בישראל לאורך מסלול הטיילת בתל אביב) הבנו שאין להצטופף ולתפוס מקום בקרבת הרמזור בין הרוכבים הראשונים אלא לעצור היכן שהגענו ולהמתין בתור הארוך עד שיגיעה תורנו לעבור את הירוק.

יוצאים מהעיר
ביום הרכיבה השני נפרדנו ממלון שרתון הנעים (4 כוכבים) בו לנו במסגרת חבילת הטיול שרכשנו דרך "גורדון טורס" המשווקת טיולי אופניים בשיתוף חברת Eurobikeהאירופאית, ויצאנו ברכיבה דרומה לעבר אגם Starnberg.    הסתגלנו כבר לסדר הגרמני אירופאי ומצאנו אותו נכון ותורם לתרבות רכיבה נוחה, בטיחותית יותר והתחלנו לעקוב אחר סימוני הדרך, שצוינו על גבי מדבקות עגולות קטנות ובמרכזם האות Eאליו התווסף במרכזו חץ, שהורה על המשך כיוון הנסיעה בקו האדום. בצמתים, לפני מעבר כבישים הקפדנו לא לחסום מסלולים בהם חלפו ביעף רוכבי אופניים ותיקים וצעירים, שתרבות הרכיבה המקומית מושרשת בהם היטב ומשחררת אותם ללא חשש גם למהירויות גבוהות בדרכם ליעד בין צמתים, עיקולים ומפגשי כביש מסלול כשהרמזור ירוק.
***********************************************************************************************************************************************************

מגזין Sternהגרמני פרסם בגילון האחרון תחת הכותרת "גרמניה - רפובליקת רכיבה על אופניים", נתונים על הביקוש הגובר לכלי התחבורה שלא מצריך רישיון נהיגה ותשלום. מלבד התייחסות נרחבת ל- 70 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה (כולל ראיון נדיר עם בתו של רודולוף הס מפקד מחנה ההשמדה אושוויץ), צוין כי 56 אחוז מרוכבי האופניים בגרמניה הם מעל גיל 65. השימוש באופניים בגרמניה גדל בעשרה אחוז לעומת שנת 2013. למעלה משני מיליארד יורו שולמו לרכישת אופניים חדשות ועוד כשנים עד שלוש מיליארד יורו לתחזוקת הקיימות. עלות ממוצעת של אופנים חדשות נע בסביבות 528 יורו.
************************************************************************************************************************************************************ 
לקראת ערב, לאחר 82 ק"מ רכיבה מאומצות בין גבעות, יערות ולכל אורך צדו המזרחי של האגם, הגענו לעיר Murnauהשוכנת על גדות אגם Staffel.המרחק שרכבנו  היה ארוך ב 15 ק"מ יותר ממה שצוין בפרסומי המשווקים, מילא. התיקים שלנו המתינו כמובטח בתחנת היעד ומורעבים ותשושים הזדרזנו לארוחת הערב של מסעדת המלון שהייתה קרובה לסגירתה, כדי ליהנות משניצל וינאי משובח לצד תפוחי אדמה ופיסות אנשובי, ואיך אפשר בגרמניה בלי בירה מקומית, מהחבית מסוג Hefe- Wissbier.

G2.jpg

הרפתקאות בסאונה
את יום הרכיבה השלישי פתחנו למרגלות הרי האלפים. התרשמנו מיופיו של הטבע   וגם מחוסר היעילות של סימון השבילים, שבמקומות קריטיים אבדו או פשוט התאדו. השתוממנו מחוסר הדיוק והיעילות בקרב מי שידועים בסדר המופתי. זה עלה לנו במספר ק"מ נוספים, שגמענו בתוך גלויות צבעוניות של שמיים כחולים מעל רכסי פסגות לבנים ובתחתית מרבדי דשא ירוקים מעוטרים בשדות פריחה צהובה. מעיינות ונחלים זרמו מכל עבר. היינו בעננים מהמראות ומפנוראמת ההרים המושלגים.  לאחר 51 ק"מ (שוב תוספת של 10 ק"מ למה שהוגדר באתר החברה) הגענו לעיירה Germish- Partenkirchen. מלון 3 הכוכבים הסמוך לתחנת הרכבת היה מרווח כמו שאר המלונות בהם לנו בדרך. בפינת הטלוויזיה שבתוך החדר התרווחנו וחלצנו את שרירנו העייפים. מהמקרר הקטן הוצאנו לאחר שעה את הבירות המקוררות והזולות (בין 2 ל 3.5 שקל לפחית בת חצי ליטר), גבינות שמנות ונקניקים שקנינו בזיל הזול ברשת Lidlהסמוכה שנמצאת כמעט בכל עיר .

לאחר מנוחה קצרה יצאנו לשוטט רגלית במרכזה העתיק של העיירה הציורית חשים כמו יורדי ים שדרכו סוף סוף על יבשה יציבה. עיננו נמשכו לציורי קיר ועיטורים בשלל צבעים, שקישטו קירות וחלונות גבוהים, כשהם מתארים נופי טבע וקדושי עולם הנצרות בין קרני איילים מפוחלצים שהזדקרו מעלה, זכר לתרבות הצייד המקומית. למטה על המדרכות, כמו במרבית העיירות שעברנו והכרך מינכן עצמה, טיילו עשרות נשים רעולות פנים עטויי שחורים דוחפות בעצלתיים עגלת תינוק ולצדם ילד או שניים נושאי השם הגרמני הנפוץ מוחמד...

בשובנו החלטתי להרגיע את שרירי בסאונה של המלון. בכניסה פגשתי גבר כרסתן וחייכן שבדיוק סיים טבילה באמבט הקפוא וזה המליץ לי באדיבות להשתחרר. ממה? מהספידו ההדוק שלי ולרחוץ בעירום כמנהג המקומיים. עשיתי כדבריו ונכנסתי למקלחת טרום הסאונה. מיד בהסטת הווילון נתקלתי באשתו הערומה שבשלוות נפש בירכה אותי ב- GutenTag!. השבתי בשלום, שטפתי את עצמי, כביכול אדיש לסיטואציה וכך השתדלתי להישאר גם כאשר למקלחות המשותפות הצטרפו שתי בנות חווה ערומות כביום היוולדן. לאחר כעשר דקות בסאונה היבשה הצטרפתי על פי המלצת הבנות להתרעננות באוויר החוץ הפתוח (7 מעלות). ומשם לתחנה הבאה :מקלחת מים צוננים או טבילה באמבט מים קפואים.  אני חשבתי שהסיום יהיה מקלחת חמה אך הבנות התחייבו כי מרגוע מושלם יהווה ביצוע סיבוב נוסף של כל התחנות. לא יכולתי לסרב להצעה ואכן בסיום הרגשתי רוגע מושלם לנשמה ושחרור נהדר לכל השרירים התפוסים. מומלץ!
G5.jpg

ויהיה ערב ויהיה בוקר יום רביעי
מזג האוויר הקלאסי של שמש שוחקת בין עננים רכים בטמפרטורה נוחה של 18 מעלות התחלף בבוקר יום הרכיבה הרביעי לקור מקפיא של 4 מעלות, שמים קודרים וגשם טורדני. עטינו על עצמנו את כל ציוד החורף שסחבנו מהארץ וזה כלל חליפות סערה, כובעי צמר, כפפות חמות ומעילי קולומביה דוחי מים. לאחר שעת רכיבה לאורך נתיב נהר Isarעל אף הציוד האיכותי כביכול שחשבנו שאנו לובשים, כל מה שלא היה מוגן מים נרטב עד היסוד, כלומר מרבית מה שלבשנו ובייחוד הנעליים שבתחתיתם נוצרה ברכה זעירה. היה קר ורטוב. רכבנו דוממים, מכונסים בעצמנו נזהרים לא למחוץ את השבלולים  שיצאו להם בכיף עם בתיהם על גבם לטיול היומי, דווקא על נתיבי האופניים הסלולים. מזלנו שפר עלינו והמסלול באותו יום התגלה כאחד מהקצרים ביותר בתוואי ולאחר 30 ק"מ של רכיבה כנגד הרוח וטיפות גשם, שהוטחו בנו כמבול של מחטים, שמחנו לסיים את הרכיבה ולהגיע למוטל. בחדר המלון החמים קילפנו מעצמנו את כל השכבות ספוגי המים וביקשנו מהחדרנית המופתעת לאפשר לנו להשתמש במייבש הכביסה הענק של המלון. הכנסנו לתוכו את כל הגרדרובה כולל הנעליים וכעבור שעה יצאנו יבשים לטור את העיר BadTolzשדרכה מצטלבים מספר מסלולי רכיבה ידועים של חבל באווריה.
************************************************************************************************************************************************************ 
לפי המגזין שטרן בשנת 2014 ענף האופניים בגרמניה העסיק קרוב ל-50,000 עובדים בתעשיית הייצור, המסחר והשרות ל-72 מיליון בעלי זוגות אופניים בגרמניה. כמות הרוכבים הרבה אכן ניכרת באינסוף המסלולים הסלולים, המשולטים והמרומזרים לרוב בשני צדי הכבישים בערים ובשבילי הרכיבה המסודרים בטבע. כ- 36 אחוז מהרוכבים משתמשים באופניים לטיולים לשעות הפנאי. 22 אחוזים לקניות. 14 אחוז הגעה לעבודה. 12 אחוז לביצוע שליחויות ו- 9 אחוז למטרות הדרכה

************************************************************************************************************************************************************IMG_0029.JPG

סוף מעשה 
יצאנו לאחר ארוחת בוקר דשנה של המלון ליום הרכיבה האחרון חזרה לתחנת האם, מלון שרתון West Parkבמינכן. את התיקים האישיים והמזוודות הכבדות השארנו כמדי בוקר סמוך לדלפק הקבלה. נציג Eurobikeבסיבוב היומי שלו בטרנזיט אסף והעביר את התכולה עד שעות הצהריים ליעד הבא. הלוגיסטיקה הזו דפקה כמו שעון. יצאנו החוצה לראות מה שלום סוס העבודה שלנו. אופני התיור האדומים, שנבנו בהזמנה מיוחדת של החברה האירופאית, אחרי בדיקה מעמיקה של צרכי הלקוחות, הניבו הנאת רכיבה מושלמת. בסוף היום כשירדה החשיכה ואנו נכנסנו למלון החמים היה קצת לא נוח להשאיר את הידיד הנאמן בחוץ, חשוף בחשכה לקור הלילי. התפלאתי לאורך כל הדרך כיצד עדיין לא משווק סוג נוח זה שמתאים לדרכי עפר ואספלט, גם בישראל. במיוחד בכרך האופניים תל אביב. בדקנו את הצמיגים המחוזקים והעמידים בפני תקרים ואכן האוויר לא ירד. סקרנו את אופני הטורינג ההיברידיות מבוססות שלדת KTMעשויה אלומיניום קל. בלמי החישוק (וי-ברייק) החזקים והקלים לתפעול היו תקינים וכך גם הסבל האחורי שסחב לעיתים ממצאים מהדרך. הספידומטר, הציג את המרחק המצטבר של 230 ק"מ. 21 ההילוכים פעלו כשורה. ערכת תיקון הפנצ'רים כולל פנימית, מברג וסט מפתחות אלן לא אבדו. מלאנו את בקבוק המים המינרלים בהעדר בקבוק שתייה מסודר ומחזיק תואם בקדמת האופניים. לדברי הנציג ריבוי הגנבות אילץ את החברה להוריד אותם, ואותנו לעצור כל עת כשרצינו להרוות את צימאוננו בשלוק מרווה. עובדה לא נוחה זו גרמה לנו לבסוף בייחוד לאור האווירה הקרירה והמעוננת לשגות באשליית לא צמאים לא שותים, לפסוח על העצירות, להמעיט בשתייה וכתוצאה לסבול בסוף היום מכאבי ראש ותחושת התייבשות. מערכת התאורה האחורי והקדמי האירו כשהצמדנו לגלגל הקדמי את הדינמו. חבשנו את הקסדות והיינו ערוכים להמשך המסע לאורך שביל הנהר בין אגמי חבל באווריה.

************************************************************************************************************************************************************מדי שנה נרכשים בגרמניה כ-4 מיליון זוגות אופניים חדשות. 32.5 אחוז מהם אופני שבילים, 22 אחוז אופני עיר, 12 אחוז אופניים חשמליים, 10 אחוז אופני הרים, 8 אחוז אופניים לשימוש כללי, 4 אחוז אופני מרוץ, 4.5 אחוז אופני נוער, 3 אחוז אופני ילדים, 3 אחוז אופני טורינג, ואחוז אחד אחר.

לפי מגזין שטרן, הסיכונים ברכיבה על אופניים בגרמניה גדולים תמיד בתוך הערים. נהגי מכוניות אחראים למרבית הפגיעות הקשות ברוכבי האופניים. בשנת 2014 נפגעו קל 63,351 רוכבים ו-14,516 נפגעו קשה. משנת 2000 מספר ההרוגים ירד בכ- 40 אחוזים (659 הרוגים לשנת 2000, 396 בשנת 2014) בעיקר בזכות עליית השימוש בתאורה וקסדות. מרבית ההרוגים מתאונות אופניים הם מבוגרים.  בניגוד למספר המתים מתאונות דרכים בהם בולט מספר הצעירים.

התפלגות השימוש באמצעי תחבורה מראה כי 43 אחוז ברכב פרטי, 9 אחוז משתמשים בתחבורה ציבורית, 15 אחוז עם נהג אחר (טרמפיסטים), 24 אחוז ברגל ו- 10 אחוז באופניים. אגב, בהולנד השימוש באופניים ככלי תחבורה הוא 27 אחוז ובדנמרק 18 אחוז. עוד צוין במגזין שטרן כי אם כל תושב בגרמניה היה רוכב על האופניים 2.6 ק"מ ביום במקום חצי ק"מ זיהום האוויר היה יורד ברבע אחוז. נכון להיום 15 אחוז מזיהום הפחמן הדו חמצני נובע מפליטת עשן כלי רכב בעוד לאופניים אפס זיהום
************************************************************************************************************************************************************

G8.jpgאויר פסגות צלול של הרים וריח עצים וצמחיה שיכרו את חושינו שגם כך ריחפו מעייפות הדווש במעלה ההרים והגבעות שהפתיעו אותנו ככל שהתקרבנו למינכן. על פנינו חלפו רוכבים בעלי מנועי עזר קטנים ועלי להודות שבני גלעד ואנוכי הטפתנו לחשוב על תכנון הטיול הבא שיהיה אולי מצויד באבזור המקל והחדיש.

לפי השטרן תעשיית האופניים לא חדלה להתקדם ונכונו לנו בעתיד הקרוב הילוכים אוטומטיים, שבבי JPSזעירים בכל אופניים כדי לאתר אופניים גנובים. נתוני הרכיבה ומידע אחר יהיה אגור במחשב מרכזי כמו ברכב ואת כלל הנתונים יהיה ניתן להוריד ולהעלות דרך התקן USB. יחד עם ברקסים הידראוליים זה יסמל את קץ השימוש בהילוכים ידניים. אופניים חשמליים לא יהיו עוד כלי שעשוע או שיקום לבעלי מוגבלויות ברכיבה, אלא מעין ווספה חדשה קטנה וקלה לשימוש.

בעודי חולם על השכלולים, שבמחשבה שנייה נראים גם די מנוונים כמו הרבה מהגאג'טים המופצים ונפוצים בשוקים, נכנסנו לפאתי מינכן. שוב אבדו הסימונים האדומים ולאחר הסתייעות בעוברי אורח נחמדים הגענו לאחר 301 ק"מ לנקודת המוצא. המסע עם הבן חיזק את הקשר בייננו וכך גם טרם כפי שמציין מגזין שטרן לשיפור סיבולת הלב ראה, חיטב והרזה אותנו, שיפר את תפקודי הפרקים הגדולים בגוף, תרם לחישול המערכת החיסונית ואת הלב חיזק מפני מחלות. מול המראה לפני הכניסה לסאונה, שהפכה למקום המרגוע האולטימטיבי (הפעם הייתי לשם לבדי) היה לי נדמה  שגיליתי שומנים שהפכו לשרירים. אך העיקר זה מצב הרוח המרומם שהיה כדברי הגרמנים SUPER!, מעולה. חוויה מומלצת לכל רוכב.


Shachnovitch_Eliyau.jpgויש גם זוית היסטורית;
עם שובנו לישראל מצאתי בחדר העבודה של דודי הילל שכנוביץ' צילום ישן. בצידו האחורי רשם לפני 70 שנה אביו ניצול השואה אליהו שכנוביץ' ז"ל  Bad Tolz, SS yunker schule 4.5.1945 (בית ספר לקציני אס.אס). צמרמורת עברה בי כשהתבוננתי בצילום בו נראה מבנה מרשים וברקע הרי האלפים המושלגים בפסגות. הבנתי שאת אותו מסלול 
מקסים שעברתי עם בני באופניים, שרד אליהו, בצעדת המוות. עלעלתי בזיכרונותיו שהעלה על הנייר טרם מותו שם רשם כי בתום המסע אותו התחילו ממחנה ריכוז דאכו, בפאתי מינכן, כ- 7000 יהודים ושבויי מלחמה רוסים, שרדו מאות ספורים בסיום כשאליהו בעצמו הצליח לחמוק מהשומרים הגרמנים אל היער בפאתי אותה עיר עתיקה ויפיפיה 
Bad Tolz. על מפה ששרטט הופיעו ערים, כפרים ואגמים שגם אנו עברנו במסלול הרכיבה. הבנתי שלא מן הסתעברו בנו במהלך הרכיבה קונוטציות שהזכירו את השואה למראה גרמנים זקנים, פסי רכבת ויערות עבוטים. עברה בי התחושה שאליהו ז"ל רצה שנזכור. יהיה זכרו וזכר שאר הנספים ברוך!

 

 

 
Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg