top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

אופניים חשמליים ושמם.... אלקטרה

23.jpgאולי בגלל החברה הישראלית למוצרי חשמל  ושטיפת המוח הצרכנית שמשפיעה על כולנו , ואולי בגלל מושגים כמו אלקטרון ואלקטרוניקה,  נראה כאילו ואין שם מתאים  יותר  לאופניים חשמליים מ "אלקטרה", אבל בפועל הייתה אלקטרה גיבורת טרגדיה יוונית, נסיכה בת מלך שנאלצה להינשא לחקלאי פשוט בשל חששה שאם תישאר בחצר המלוכה ותינשא לאציל,  ינסו ילדיה לנקום את מותו של אביה על ידי הרג אימה. נשמע מסובך וגם טרגי ...ממש ההיפך מהעליצות שמאפיינת את   אופני ה"טאונ"י של יצרנית הקרוזרים האמריקנית "אלקטרה" שכבשה את חופי קליפורניה ובשנים האחרונות  גם לא מעט לבבות של רוכבים ישראלים  חובבי כבישים מדרכות ושבילים כבושים.. 

 לפני חודשים  אחדים נתבקשה מערכת מגזין אופניים לבדוק את אחד הדגמים הפופולאריים של האופניים הללו. נרתמתי למשימה ועשיתי בהם שימוש יום יומי  למשך שבועות אחדים ברחובות כפר סבא ופתח תקווה. זה היה ניסיון מעניין אך כל מה שיכולתי לומר על האופניים היה שנהניתי מאוד מהרכיבה עליהם ברחבי העיר. 

התרשמתי  שהאופניים בעלי 21 ההילוכים הם בטוחים, איכותיים, נוחים ואהבתי את התנוחה הזקופה שהקלה עלי להשתחל בין המכוניות ברחוב ויצמן הצפוף של כפר סבא אבל מצד שני  היה לי נורא קשה להעלות אותם איתי הביתה (לא נכנסו למעלית) וקשה לא פחות להובילם במכונית ובסופו של דבר די התחרטתי שלקחתי אותם לבחינה משום שחשתי שאין לי מספיק קריטריונים לבדיקתם.. עד שפגשתי את קובי.. איש  צעיר עובד מדינה, שהרכיב על ה"טאוני" שרכש  מנוע חשמלי ועושה בהם שימוש יום יומי   מהבית לעבודה ובחזרה. 

קובי נענה ברוב טובו לבקשתי לספר לקוראי המגזין על  חווית רכישת המנוע והרכבתו   ועל החיים שלו עם אופניים החשמליים. רשות הדיבור לקוביהעיקר לרכב על אופניים בלי להזיע >מאת קובי הכול התחיל בעיצומו של הקיץ, לפני שנה. הגעתי בבוקר למשרד שבמרכז תל אביב מגבעתיים כשאני רכוב על אופני והתיישבתי מיד במשרד מתחת למזגן בניסיון  נואש לייבש את גופי מהזיעה.   חשבתי לעצמי למה אני צריך את זה? מדוע שאגיע  מזיע לעבודה הרי זו בסך הכול רכיבה  של 5 ק"מ (גבעתיים- עזריאלי)?  אבל כנראה שאי אפשר להתגבר על הלחות התל אביבית וזו לא השאירה לי סיכוי. גם הבנות שיצאתי איתן לא הבינו למה הבחור הנורמטיבי הזה לכאורה, מתעקש להגיע לבילוי על אופנים?  אופניים ניחא, אבל מזיע ?  אין סיכוי !

 

חיפשתי פתרון שלא יהיה כרוך בלהזיז את האוטו מהחניה, פתרון שיספק את המצפון הסביבתי והכי חשוב פתרון שיאפשר לי להמשיך לדווש אך גם להישאר יבש!  באותה תקופה התחילו להופיע על מדרכות תל אביב הקורקינטים החשמליים הראשונים. נחמד, די מהיר  וגם ירוק  אבל מה לעשות אני אוהב אופניים, אני כבר שנים על אופניים, אז למה שלא אלך על אופניים חשמליים?
 

 

כיוון שיש לי את הכישורים הטכניים הנדרשים ושתי ידיים תואמות לא חששתי לקחת על עצמי את המשימה. לפני שנה העניין היה כרוך בעבירה על החוק היות ומשרד התחבורה טרם אישר את התקנות לאופניים חשמליים. גם מבחר האופניים החשמליים שהוצגו בכמה חלונות ראווה בתל אביב ושהגיעו לארץ בייבוא לא חוקי.. היה דליל ולכן החלטתי  להמר על "יבוא אישי".
 

עשיתי מחקר קצר באמצעות האינטרנט. על הפרק היו כמה אפשריות החל מערכת קצה מתוצרת ההחברה אמריקנית BionX בעלות של כ 2,000$ לקיט,  דרך ערכת Crystalyte עם אפשרויות שדרוג אינסופיות ועד ערכות של יצרניות עלומות שם בסין ב 499$ כולל משלוח.  לבסוף משיקולי עלות/אמינות ובעיקר ביצועים החלטתי לרכוש  קיט של חברת Golden Motors. חברה סינית צעירה אך עם ניסיון ומוניטין בשוק. התקנות בישראל שמגבילות את השימוש באופניים למנועים בעלי הספק של 250 וואט בלבד עדיין לא הותקנו ולכן הלכתי על קיט עם מנוע אחורי בהספק של  750 וואט.  מלבד המנוע שיושב למעשה על הנאבה של הגלגל האחורי כלל הקיט גם סוללה+מטען (36V 16AH), ערכת מצערת חשמלית וידיות בלם עם ניתוק מנוע וכמובן בקר שאחראי על העברת הזרם למנוע על פי פקודות הרוכב.
 

 

בחרתי בקר רגנרטיבי עם בקרת שיוט למרות שהנציג הסיני החביב (והמקצועי) לא התחייב שהבלימה הרגנרטיבית תעבוד.  את המנוע הזמנתי ערום ולא מורכב על גלגל היות ולא הייתי בטוח איך יגיבו לעניין חברינו מהמכס.
 

 

שילמתי דרך ה PayPal וחיכיתי בסבלנות. שבועיים לאחר מכן הגיע טלפון משמח מחברת השילוח שבישר לי שהמנוע ל"צרכים חקלאיים" שהזמנתי מסין הגיע. השליח הגיע יום אחרי והשאיר את החבילה הכבדה.    כשיו נותר רק למצוא את השלדה המתאימה ואפשר לרכב... כלומר בערך.

 

התחלתי לחפש שלדה מתאימה לרכיבה בעיר ולטיולים בשבילים לבנים. שלדת orbea  ירדה מהפרק בגלל תנוחת הרכיב. Kona  סטינקי ירדו כי "מה בדיוק יש לעשות עם 7” בשדרות רוטשילד” (ובלי התחכמויות- תודה).

נזכרתי באופניים נוחים שבהם התנסיתי בעבר והחלטתי ללכת על אופני קרוזר שזה סוג של אופני רטרו ששימשו  לראשונה לדיווש קליל ורגוע על טיילת חופי קליפורניה. מהז'אנר הזה החלטתי לבחור באופני  Electra, וזאת כיוון שיש להם איזה פטנט שמאפשר רכיבה זקופה עם אוכף שהוא מספיק נמוך  כדי לאפשר להוריד את הרגליים בקלילות לקרקע , למען האמת אני לא יודע אם זה הפטנט, אך האופניים שבהן התנסיתי לראשונה בתערוכת BikeIsrael 2009, היו פשוט כל כך נוחות ולכן החלטתי לרכוש לעצמי זוג ולזווד אותם בקיט החדש שרכשתי.

 

הדגם שנבחר הוא Townie 21 בגלל המזלג הקדמי שאפשר לי להתקין בלם דיסק מכני BB7 . דיסק הידראולי לא היה עובד כי ידיות הבלם עם ניתוק המנוע עובדות רק עם כבל.

 

זרקתי את הגלגלים, ושלחתי את המנוע בצירוף חישוק FreeRide  של Salsa לשידוך. בעזרתו האדיבה של דניאל מכפר אז"ר. דניאל (בונה גלגלים בחסד) חישב את אורך השפיצים, חתך הבריז ושבוע לאחר מכן קיבלתי גלגל עם המנוע מורכב בתוכו. גם השיפטרים המקוריים לא צלחו ולאחר 2 ניסיונות כושלים נמצאו השיפטרים(פשוטים אומנם) אך היחידים שאפשרו תפעול ההילוכים בו זמנית עם תפעול המצערת החשמלית .

עכשיו נותר רק לחשמל את העסק.
 

 

תודות ללימודי האלקטרוניקה בתיכון ולניסיון שצברתי במהלך שירותי הצבאי  בח"א ניגשתי למלאכה עם מבט נחוש ומלחם חם. כעיקרון הקיטים מגיעים עם חיבורים חשמליים מוכנים מראש, כך שההרכבה הינה משחק פזאל די פשוט, למי שמבחין בין מינוס לפלוס  אבל אם רוצים לעשות עבודה יפה, צריך לעשות קצת Cut&Paste .
 

 

חצי שנה לאחר מכן, לנושא הוקצב רק חלק קטן משעות הפנאי בשבת (שאר השעות הוקדשו  לרכיבת שטח או לים) בדיוק לקראת האביב היו האלקטרה המחושמלים שלי מוכנים לרכיבת ההשקה.  וכך עם חיוך די מטופש על פני ובעזרת צמיגי  Schwalbe Big Apple עם אחיזה אינסופית והגנה מפנצ'רים שכאילו נוצרו לשבילי  תל אביב, יצאתי לדרך לא, לא צריך לפדל, אפשר אבל זה ממש לא חובה והכי חשוב ...לא מזיעים כמו פעם.

האופניים המיוחדים שלי  ששוקלים ביחד עם כל המערכת כשלושים ק"ג משכו מייד את תשומת לב הקולגות..
 

כמה זה סוגר ? שאלו אותי בספקנות. בערך 30-40 מ"ש אני משיב  תלוי בשיפוע.
 

כמה זמן המנוע  מחזיק ?  בפידול מתון, בערך 30 ק"מ. או שבוע של בית- עבודה בית + 2.25 ק"מ בשכונה.
 

הברקס הרגנרטיבי הזה עובד ? עובד כמו חלום. לא בדקתי אם הסוללה נטענת אבל לחיצה עדינה מספקת עוצמת בלימה מרשימה עוד לפני שהרפידות מספיקות ללטף את הדיסק.
 

 

אז מעכשיו לקפוץ לאבולעפיה להביא סמבוסק זה ממש לא בעיה, הוא לא מספיק להתקרר עד שחוזרים וגם לא מזיעים. מסיבה בנמל ? בקטנה. חותכים דרך פארק הירקון ונהנים מלילה תל אביבי שקט.  צריך  עגבניות ?  שוק הכרמל מעולם לא היה קרוב יותר. והכול ללא פקקים, ללא זיהום ללא חובת ביטוח וללא הזעה.
 

ומה לגבי חסרונות ?

יש אבל מעט:  להטעין סוללה של 16AH עם מטען של 2A לוקח 8 שעות (יש גם מטענים של 5A) ואם לא תזמנת טוב את ההטענה אולי תמצא את עצמך מפדל הביתה ועם קיט ששוקל כ 12 קילו ותאמינו לי שזה לא פשוט לפדל עם אופניים ששוקלים 30 ק"ג. (6 ק"ג מנוע, 5 ק"ג סוללה ו1- ק"ג, חוטים, בקר וסבל ייעודי, אבל היי ....אופניים חשמליים זה לא למגלחי גרמים.
 

ומה לגבי הסוללה,  אתה לא חושש שיגנבו לך אותה מהאופניים? האופניים נקשרים עם מנעול קטנועים 14 מ"מ אבל את הסוללה שנשלפת בקלות מהאופניים לא כדאי להשאיר לפרקי זמן ארוכים ולכן צריך להסתובב איתה. זה יותר מפריע פסיכולוגית מאשר מעשית. מפליא, אבל מאבטחים ובעלי מועדונים מגלים פתיחות רבה לבליינים שמסתובבים עם מלבן אלומיניום ענק וטוענים "זו "סוללה" של אופניים חשמליות"
 

לסיכום : האלקטרה החשמליים שלי מהווים פתרון מעולה לכרך הגדול והלח, וכל כך כיף שזה גובל בעבירה על החוק. איך לא חשבו על זה קודם ?

תודה לכל האנשים שעזרו לי בפרויקט.
 

 

ועוד קצת מידע קצת טכני שקשור להרכבת אופניים חשמליים

 

ישנם שני סוגי הנעה עיקריים : 

הנעה ישירה

המנוע יושב בתוך הגלגל (הנאבה היא חלק ממנו)

יתרונות : פשטות, אי תלות במערכת ההילוכים, התקנה על גלגל קדמי, אחורי או שניהם.

חסרונות : משקל מוקפץ גבוה.

הנעת שרשרת

המנוע מורכב על השלדה והכוח מועבר אל השרשרת דרך גלגל שיניים נוסף. הקראנק מוחלף בקארנק מעובה עם פריילוף מובנה בתוכו.

יתרונות : מרכז כובד מעולה במרכז האופניים קרוב לרצפה. העברת הכח דרך השרשרת מאפשרת שימוש במנועים קטנים יותר

חסרונות : מרווח גחון, תלות במערכת ההנעה (קריעת שרשרת), מורכבות המערכת.

אלקטרה בייק /רקע 

 

 

אלקטרה-בייק, היא אחת מהחברות המובילות בתחום אופני הנוחות. החברה ממוקמת בקליפורניה  והיא שברה את כל המוסכמות בתחום הרכיבה הקונבנציונאלית.. כשהיא שמה לה למטרה שלא לשעמם את רוכביה. והיא עושה זאת בכמה אופנים:  בעיצוב האופניים מראש כנוחים ובתכנון אופניים מוקפדים  בהנדסתם, עם יכולת שליטה מצוינת של הרוכבים, עיצוב שובה לב, וחומרי גמר איכותיים.


ממשנתה של אלקטרה: " תראה טוב, תרכב טוב וכך יהיה לך טוב. בעולם היום, אנשים מחפשים את הנשמה במוצר, את העולם הירוק והיפה יותר. ברכיבה על אופניים אתה בונה לעצמך את חוסן הגוף והנפש, ותורם לסביבה נקייה ובריאה יותר. באלקטרהבייק הכול הינו סביב שמירת המומנטום הזה, לשבור את הסטאטוס קוו, לבנות עוד אופניים טובים יותר, ולדרוש יותר בניית שבילי אופניים בעולם. אלקטרה רוצה תמיד ליצור את הרכיבה הבאה טובה יותר, בטיולים נוספים, בכל יום מחדש. זהו המסר של אלקטרה "בדרך להתגלגל" / WAY TO ROLL, המוטבע בכל פרסומיה.
 

 

 

אופני טאוני:

 

ה- TOWNIE  של ELECTRABIKE, הן אופניים יעילים , נוחים, בטיחותיים, בעיצוב מודרני ועם חומרי גמר איכותיים עמידים לאורך זמן.  טכנולוגיית ה ®FLAT FOOT  שנרשמה על ידי אלקטרה בייק כפטנט בינלאומי  על גיאומטריית השלדה נוצרה תוך הטיית תנוחת רכיבת אופני הכביש המסורתית והיעילה אחורנית ב23 מעלות לתנוחה ארגונומית זקופה, עם תנועת דיווש קדמי .
 

התוצאה הינה רכיבה עם המון כוח רגליים ויעילות רבה, אך במשוואה של נוחות במבנה מתוחכם להתאמה לגוף האנושי, תוך הקטנת הלחץ בזרועות בכתפיים ובצוואר, ובאופן הנותן מראה פנוראמי בזווית ראיה רחבה של הכביש. האופניים  מאפשרים לרוכבים להוריד את מלא כף הרגל לקרקע בכל עת מבלי לרדת מהמושב וברכיבת כביש עירונים זה ממש יתרון.

 

להלן פרטי דגם ה TOWNIE21 שנתקבל במערכת  לרכיבת חוויה:

שלדת אלומיניום 6061 T6 במשקל 2.3 ק"ג

עיצוב שלדה בלעדי לפי תכנון מהנדסי אלקטרה לישיבה זקופה, ופידול קדמי.

מושב: ארגונומי, עם שכבת לייקרה רכה לנוחות מושלמת, כולל 2 בולמי זעזועים אלסטומריים.

גריפ: ארגונומי, גומי.

שרשרת: KMC מונעת חלודה

מזלג :SR SUNTOUR XCT מתכוונן 63 מ"מ

חישוקים: כפולים, אלומיניום

צמיגים: עיר 26"X2.0 עיר , ניתן להחליף לצמיג שטח לדרכי כורכר

קראנק: ALOY 170MM

פדלים : PLATFOM כולל משחים למניעת החלקה.

שיפטרים: SHIMANO E-Z FIRE 21

מעביר קדמי: SHIMANO C051

מעביר אחורי : SHIMANO TX 31

מיסבים :אטומים

נאבות אלומיניום LOW FLANGE

מעצורים  וידיות : V אלומיניום

 

מאת: אבי גנאור

 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg