top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

רק אני, ואופני הסגל שלי

36.jpgפרולוג
או-קיי, אז  המטרה היא לקחת פדלאה כמוני מודל 55 +    ולהביא אותה תוך חודשיים ליכולת מספקת כדי לצלוח בחיים את  מסע "רוכב ישראל 2009" שתתקיים בסוכות. כדי לנסות ולהתאמן כמו שצריך קיבלנו מדוד רזניק מאמן האופניים הנודע  מקליניקת מדיקס, תוכנית אימונים מינימליסטית שתסייע בעדנו להשיג את המטרה הנכבדה שהצבנו לעצמנו.
  וכך, מצאתי את עצמי הבוקר בשעה 05:30 מזנק מהמיטה בחוסר רצון בולט כדי לנסות ולהוציא אל הפועל את התוכנית שהציע לנו רזניק מהנייר אל הכביש.
כמובן שחיפפתי, מה אני נפלתי על הראש כדי לנסוע מביתי שבכפר סבא לכרמי יוסף? מה רע לקחת את אופני הסגל החדשים שלי לטיול בוקר בפארק כפר סבא? רע רע  אבל קרוב! העצלות כפי שאתם יכולים לנחש ניצחה.

מה שהציע לנו רזניק זה אימון כח - בכרמי יוסף - שעה וחצי אימון הכוללת 15 דקות חימום, שיחרור בדופק עד 115, 7 אינטרוולים של 3 דקות בעלייה בדופק 135-145 בקדנס 50, 3 דקות שיחרור בירידה. תהרגו אותי אם אני מבין מה זה אומר ולכן  כדי לחמם את השרירים והמפרקים יצאתי לרכיבה זריזה בקאדנס גבוה על כביש 531  מהבית ועד לחורשים ומשם בחזרה לכיוון הפארק החדש של כפר סבא הצמוד לאיזור התעשיה  (סה"כ כ-14 ק"מ) . בפארק עצמו אימצתי מסלול מעגלי שאורכו 2.3 קילומטרים שלפחות 40% ממנו הוא במגמת עלייה - עלייה  שמספיקה כדי לרכוב באינטרוול במשך כשתי דקות ולהעלות את הדופק מרמה של 110 פעימות בדקה לרמה של 143 פעימות לדקה, כפי שהומלץ על ידי רזניק. עשיתי את המסלול הזה עשר פעמים (סה"כ 23 ק"מ) וברכיבת שחרור קלה שבתי לביתי ....עייף, כואב, אך מרוצה. מחר כנראה אחזור על אותו המסלול...ונראה מה יקרה.

וככה זה התחיל
בשנה שעברה לרגל יום הולדתי המי יודע כמה,  קיבלתי  במתנה את הזכות להשתתף ב"רוכב ישראל" ולרכוב במשך שלושה ימים ממטולה לאילת, באירוע יוצא מן הכלל שארגנה חברת  "צימוק".  מבחינתי זה לא היה דבר של מה בכך. מזה שנים אחדות שאופני הכביש  הישנים שלי  מדגם  KHS עם שלדת פלדה ומערכת שימנו דורה-אייס (בני ה-15 ) עמדו משועממים מתחלדים במרפסת, ממש כמו  השרירים המנוונים שלי.  אלה התפנקו בשנים האחרונות בטיולים וברכיבות שטח לא מאתגרות יותר מדי שבד"כ גם  הסתיימו בזלילת חומוס ושאר תוספות אצל אבו חליל ברמלה. בקיצור, במצבי העגום ובנתוני פתיחה גרועים שכאלה לא היה שום סיכוי שאצליח לגמוא 200 קילומטרים ביום ולהישאר בחיים. אבל כשמתקבלת החלטה ומתחייבים עליה בפומבי חייבים לנקוט פעולה,  ולכן שינסתי מותניים ובעידוד כמה מחברי הטובים התחלתי להתאמן בדרך הכושר  כדי להשיל ממשקלי ולחזור לכושר ולאושר המובטחים. כמו כולם התחלתי בהליכה ובאימוני ספינינג אך חיש מהר מצאתי את עצמי מתאמן ברכיבה, תחת הנהגתה של שני בלוך עם קבוצת חברים ששמה לה למטרה לצלוח את  ה"רוכב" ולשרוד. ובסופו של דבר כך היה. מרבית הקבוצה שהתאמנה לקראת המשימה עמדה בה בהצלחה והרכיבה הקשה עברה יחסית בקלות.
מאז חלפה שנה ו"רוכב ישראל" 2009 כבר מאיים בפתח. אופני ה-KHS שלי עימם רכבתי את ה"רוכב" הראשון שלי ב1994 עדיין ברשותי אלא שהפעם החלטתי  להניח להם לנפשם  ולהוציא אותם לפנסיה. החברים שכנעו אותי להניח לשלדת הפלדה הותיקה ולנסות  טכנולוגיות חדישות. הגיע הזמן הם אמרו לצעוד עם הזמן ולא להתעקש על  האופניים הישנים כמו שנצמדים לנעל ישנה ונוחה שקשה להיפרד ממנה.  
למען השקיפות אציין שיצרנית האופניים הישראלית "סגל" העמידה לרשותי לתקופת האימונים  ול"רוכב-ישראל" את אופני הכביש החדישים מתוצרתה. אופנים שמתבססים על שלדה בטכנולוגית מגנזיום המצוידים במערכות הילוכים וגלגלים משובחים מתוצרת קופניולו. כשקיבלתי אותם לידי  ממש התרגשתי, אופניים ישראלים כחול לבן...ממש כמו שהרצל חלם. הן נראו לי יפים כמו נערה צעירה ורעננה אך מצד שני ליבי התמלא מיד  בחששות...כיצד  הם יחזיקו אותי. כל כך קלים ועדינים...אני מקווה, אמרתי  לעצמי שהם לא ישברו תחתי.

למה סגל?

כי הם שלנו... כחול לבן, ולא צריך להתבייש בכך. להיפך יש מקום אפילו להתגאות. מי שבונה מטוסים  וטילים לא יכול לבנות אופניים? מאמן האופניים וכתב המגזין יובל גולן   שביקר במפעל האופניים הישראלי מסביר שאופני סגל בנויים מסגסוגת מגנזיום, סגסוגת היא למעשה מבנה גבישי של מתכת, מבנה שמורכב מחומרים שונים, כאשר לכל אחד תפקיד חשוב בהקניית תכונות נדרשות (כמו חוזק, גמישות וכו'). הסגסוגת ממנה בנויות שילדות המגנזיום של "אופני סגל" מורכבת מ 97% מגנזיום, 2% אבץ ואחוז אחד של מנגן וכינויה הוא ZM 21.
גולן : למגנזיום מספר תכונות שהופכות אותו למבוקש בתעשייה שמחפשת דרכים להפחית במשקל מבלי לוותר על  חוזקו של החומר ועל עמידותו בעומסים. המגנזיום קל יותר מאלומיניום ב – 33% ומטיטניום ב – 50%. היחס בין חוזק למשקל במגנזיום גבוה יותר מאשר בטיטניום ומגנזיום, כלומר פחות גרמים מהסגסוגת הקלה הזאת דרושים כדי לייצר חוזק זהה. מעט מאד יצרנים יודעים כיצד לטפל בחומר הזה, ובנקודה הזאת משפיע ניסיונה הרב של "אלובין" במתכות וסגסוגות, ניסיון אשר נותן לה יתרון בתחום זה. 
חלק מהמגנזיום שממנו מיוצרות השלדות מופק במפעלי ים המלח וחלקו מיובא מחו"ל, וכמו כול דבר בכפר הגלובאלי, כמה מוזמן ומאיפה נקבע על ידי המחירים ומועדי האספקה של היצרנים.  באופני סגל יש שני שלבים בייצור: "אלובין" מייצרת את הפרופילים והצינורות שמהם ייבנו האופניים ו"אופני סגל" רוכשים אותם מ"אלובין" ומרגע זה מתחיל תהליך בניית השלדות, הגימור, הצביעה והרכבת האופניים כמכלול, לאופניים שלמים.

ועכשיו  מתאמנים
למען הסר ספק, הכתבה שלפניכם אינה כתבת מבחן לאופני סגל. זו כתבה חווייתית של רוכב ותיק שמנסה לחזור לכושר עם אופניים חדשים ולממש את הפנטזיה שלו לחזור ולרכוב ב"רוכב ישראל".  וכך, ביום רביעי בשש בבוקר יצאתי עם הסגל שלי  לסיבוב היכרות ראשון. שעה וחצי על הכביש בבני ציון, מסלול שטוח  עם כמה עליות קלות. היה שונה אך חזרתי הביתה קצת מאוכזב. המידות לא  כל כך תאמו את אלה שגופי זכר. כאב לי קצת פה וכאב לי קצת שם ובעיקר... "שם". בבית מדדתי את מרחק האוכף לציר המרכזי באופני הישנים כמו גם את המרחק  בין האוכף לקצה הסטם, וכיוונתי  את ה"סגל" באותן המידות וכך ביום שבת האחרון כשטיפסתי ל"בר בהר" כבר הרגשתי הרבה יותר טוב.  
את האימון של סוף השבוע התחלנו בשעה 06:10  שבה יצאנו מנחשון על כביש 3 דרומה לכיוון צומת שער אברהם. שם לאחר שפגשנו בדרך וקצת פטפטנו עם ד"ר יוני ירום, פנינו   שמאלה לכיוון מזרח. הרכיבה הייתה יחסית מהירה וה"סגל" התנהגו היטב כשהם מתאפיינים בתגובה מהירה ובהיגוי חד. אני תפסתי טרמפ על הפלאטון של קבוצת "אקסטים" שחלפה על פנינו (איזה כיף) וכשהגענו לצומת זעקתה פנינו ימינה לכיוון עמק האלה. כשהגענו לרמזור פנינו שמאלה לכיוון צור הדסה.  בשלב זה הרכיבה נראתה עדיין מבטיחה והקילומטרים הראשונים של המסלול היו נעימים ומהירים. שני חברי ואני עבדנו באליפסה קטנה אך יעילה שאפשרה לנו להגיע לתחילת העלייה לצור הדסה במצב טוב יחסית, אלא  שמכאן כשזוויות הטיפוס הלכו וגדלו התחלתי להרגיש  היטב את השפעת משקלו העודף של גופי על יכולת הטיפוס שלי. לפתע קלטתי שעברתי מאופני פלדה כבדים יחסית עם קסטה שבה גלגלי השיניים הגדול ביותר שלה הכיל 34 שיניים (באדיבות גילי  ממוטו-אופן) לאופני מגנזיום קלים ומהירים עם קסטה שבה גלגל השיניים הגדול ביותר מכיל  23 שיניים בלבד (באדיבות ירדן גולן) . ליחסי הינע שכאלה צריך רגליים חזקות ולב ריאה של מטפס מדופלם. אני לא! כך או כך הטיפוס המשובב לצור הדסה הפך בשלב זה לסבל מתמשך אך בסופו של טיפוס הגעתי תשוש אך מרוצה ל"בר בהר" ויכולתי ליהנות ממנוחה קלה במרפסת  עם הנוף המשובח, מחטיף האנרגיה ששמרתי במיוחד לרגל האירוע  ומאספרסו קצר. 
אחרי שאמרנו שלום לעשרות הרוכבים שמלאו את ה"בר" חזרנו לרכוב בכביש לכיוון "נס הרים" ומשם לאחר טיפוס קצר דהרנו במהירות של 55-65 קמ"ש בירידות המתפתלות לכיוון בית שמש. למען האמת פחדתי. לא ידעתי כיצד יגיבו האופניים החדשים שלי בשעת צרה וחששתי מכל סדק או בור בכביש שעלול לגרום לנפילה או לנזק לאופניים. האם המעצורים שאחיזתי בהם הייתה רחוקה מיעילה, אכן  יבלמו בשעת הצורך? לא הייתי בטוח בכך אבל בסופו של דבר הם עצרו ועוד איך. וכך לאחר דהירה זהירה הגענו לבית שמש  לכביש 44 עם דופק נמוך יחסית אך באדרנלין גבוה ופנינו שמאלה לכיוון צומת שמשון. מצומת שמשון  לאחר טיפוס מעצבן נוסף שהזכיר לי את קיומם של השרירים שלי, גלשנו בקלילות למכוניות שהמתינו לנו בצומת נחשון. סה"כ כ-88 קילומטרים.

לסיכום. 
אימון רציני ראשון עם אופני הסגל החדשים שלי עבר יחסית בשלום. האופניים היו יעילים ומדויקים  אך יחסי העברה הכבדים של מערכת ההילוכים פשוט הרגו  את שרירי הרגליים  שלי. או-קי,  אז אם זה המצב כזה, אולי כדאי שביום ראשון בבוקר אגש לחפש קסטה חדשה  שמתאימה ליכולת הטיפוס שלי? או שבעצם אולי עדיף שביום ראשון אפצח בדיאטה שתסייע לי להשיל ממשקלי עוד כמה קילוגרמים וזה מה שיעשה את העבודה. ואולי שאתחיל להתאמן כמו שצריך עם מאמן ותוכנית אימונים מסודרת? ימים  יגידו  ולהתראות ברוכב ישראל !
מאת: אבי גנאור

 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg