top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

מלטרון לקבר שמשון הגיבור ומבואות ירושלים

latrunדרגת קושי: בינונית
אורך מסלול: כ-30 ק"מ מעגלי
הארכת מסלול:  אין אפשרויות להאריך את המסלול
יציאה וסיום: 
עונה מועדפת: כל השנה
מגבלות: אין מגבלתו מיוחדות, ראה * בהמשך
 
* מגבלות: אין מגבלות מיוחדות. המסלול ידידותי לרכיבה גם בחורף משום שאינו בוצי ובקיץ רובו מתנהל בצל
עצי היער ולכן מותאם לכל עונות השנה.
 
טיולנו מתנהל באזור לטרון. מפת סימון שבילים של האזור היא מפה הנקראת: "פרוזדור ירושלים" וגם "מבואות ירושלים". מבחינה גיאוגרפית אנחנו מתחילים את טיולנו בשפלה ומטפסים על מורדות הרי יהודה/ירושלים. המסלול לא דורש מיומנות של רכיבה טכנית, אך הוא כרוך בעליות וירידות - טיפוסים הדורשים קצת כושר מעבר למסלול המתאים לכל המשפחה. אם תקראו היטב את מסלול הטיול ותזהו אותו במפה, תוכלו לבחור לתכנן אותו בצורה שתתאים לכל המשפחה, בהשמטת קטעים ממנו או בהגדרה של מקטע ממנו לרכיבה ולא את כולו. במהלך הטיול נעבור במספר אתרים מעניינים מנופי ארצנו ומורשת הקרב וההיסטוריה שלה. נתחיל בתחנת הדלק של לטרון ואתר "יד לשריון", משם נרכב למנזר השתקנים, שרידי המצודה הצלבנית, הישוב הייחודי נווה- שלום, יער אשתאול, קטע מדרך בורמה אותה נחצה, יער הנשיא ודרך הפסלים, תל צרעה וקבר שמשון הגיבור, מצפה הראל ואנדרטת חטיבת אלכסנדרוני. הכינו מספיק מים וצידה לדרך, מפה וקדימה לרכיבה!
 
אתר ההנצחה לחללי חיל השריון "יד לשריון"
מפלס אחד מעל תחנת הדלק של לטרון נמצא אתר ההנצחה לחללי חיל השריון במערכות ישראל. באתר תזהו את המבנה המאסיבי של תחנת המשטרה הבריטית, בסגנון "טיגרט" ששמרה על צומת הדרכים כאן בתקופת המנדט. בחדרי המבנה תצוגות זיכרון לנופלים וכן חדר הקרנה לסרט על האתר. מחוץ למבנה - תצוגת טנקים, שלל של צבאות ערב ממלחמות ישראל וגם טנקי צה"ל. הכניסה לאתר היא בתשלום וקיימת גם הדרכה לקבוצות במקום.
 
קצת היסטוריה: במאי 1948 לטרון הייתה לנקודת מפתח לשיירות שהעלו אספקה לירושלים הנצורה. השיירות נהגו לצאת מקיבוץ חולדה ולנוע בכביש אשקלון-רמאללה. ליד משטרת לטרון פנו מזרחה לשער הגיא ולירושלים. באמצע מאי נכבשה משטרת לטרון בידי הלגיון הירדני והדרך לירושלים נותקה. לצורך משימת כיבוש לטרון הוקמה חטיבה שבע. חיילי החטיבה קובצו ממקומות שונים. בצד חיילים מאומנים בני הארץ גויסו גם עולים חדשים, שאך ירדו מהאוניות. ציוד ואספקה חסרו, והמפקדים נאלצו להיעזר במתורגמנים להעברת פקודות לעולים החדשים. במהלך שישה ניסיונות כושלים בהם תקפו כוחותינו את המשטרה, החטיבה ספגה אבדות גדולות בנפש. רק במלחמת ששת הימים הושלמה המשימה מתש"ח, כשכוח שריון קטן כבש את המשטרה ובזאת תמה קיומה של המובלעת הירדנית של לטרון בשטח ישראל. מתחנת הדלק אנחנו רוכבים מזרחה, על הכביש, יורדים לצומת המרומזר, חוצים אותו ועולים עם הכביש הקטן לכיוון מנזר השתקנים היפה של לטרון.
 
 

מנזר השתקנים, מנזר לטרון
מנזר לטרון הוקם בשנת 1890 )שופץ בשנת 1954 ( ע"י נזירי המסדר הטראפיסטי הידוע באורח חייו המחמיר ונקרא גם "מנזר השתקנים", משום שנזירי המסדר גזרו על עצמם שתיקה בכל מה שנוגע לענייני חולין ולקשר עם העולם שמחוץ למנזר. המסורת הנוצרית מייחסת למקום המנזר את מקום הולדתו של "הגנב הטוב" Bonne latronius )בלטינית( שנצלב לצד ישו משום שהצליל של המילה "לטרון" דומה למילה "גנב" בלטינית. במקום מתגוררים מספר מצומצם של זירים שפותחים את מנזרם לקהל הרחב במהלך השבוע מלבד יום ראשון. הנזירים עוסקים בגידול ענבים ועצי זית לייצור יין ושמן זית הנמכרים בחנות בכניסה למנזר.
 
נחזור מהכניסה למנזר לשביל העפר שלנו המסומן בסימון כחול, נפנה שמאלה ונטפס בקטע קצר עד לפסגת הגבעה לשרידי המבצר הצלבני של לטרון. המשך הדרך שלנו פונה ימינה )דרומה( עם הסימון האדום ויורדת לערוץ נחל נחשון. אבל אם כבר הגענו עד כאן, למה שלא נעצור רגע ונטפס לשרידי המבצר להתרשם.
 
מבצר לטרון
זהו מבצר צלבני בן המאה ה 12- , אחד משרשרת מבצרים שנבנו להגנה על הדרך לירושלים. שרידי שניים מ"אחיו" של המבצר ניתן למצוא בתל צובה ובאתר הקסטל. המבצר נקרא בפי הצלבנים דוברי הצרפתית: "לה טורון דה שבלייה" שפירושו: "מצודת האבירים". תחילת השם: "לה-טורון" נשתמרה בפי הערבים שהתיישבו באזור לפני קום המדינה ותוך שיבוש הגיית השם קראו לאזור: לטרון.
 
אם נביט לכיוון המורדות הצפון-מזרחיים של שרידי המבצר נוכל לזהות אנדרטה בצבע טורקיז נושאת אבן גדולה - זו אנדרטה לזכרם של חללי חטיבה שבע שנהרגו במהלך מלחמת העצמאות בהתקפות על משטרת לטרון. נחזור לשביל האדום למרגלות פסגת התל עם המבצר ונגלוש בזהירות לערוץ נחל נחשון. נחל נחשון קיבל את שמו על שם המבצע הראשון לפריצת הדרך לירושלים - מבצע נחשון בראשית אפריל 1948 . השביל האדום יחצה את הנחל, יפנה שמאלה לתוך קטע קטן מיוער ואז יתעקל שוב ימינה ויעלה אותנו לישוב נווה-שלום. בהגיענו לסוף העלייה, נזהה מימיננו את בתי הישוב, נעצור לקחת אוויר, נסתובב לאחור ונהנה מהתצפית היפה על עמק איילון שבמרכזו אתר לטרון (ותחנת הדלק ממנה יצאנו).
 
נווה שלום
נווה שלום הוא ישוב כפרי יהודי-ערבי בן 50 משפחות שהוקם בשנת 1972 ע"י חבריו. תושביו פלסטינים ויהודים אזרחי מדינת ישראל, שבחרו להקים קהילה משותפת ולחיות בה תוך קיום דיאלוג מתמיד, ולחפש מציאות אחרת, שוויונית, בה יתאפשר לכל צד לבטא את זהותו המלאה. דרך פעילות חינוכית, נווה שלום מנסה לקדם את ההבנה ואת השלום בין שני העמים. במקום מלון אורחים המארח קבוצות המגיעות לסמינרים בנושא דו-קיום והידברות וכן קבוצות המגיעות לצפות מקרוב באורח החיים של הישוב המיוחד הזה.
 
מנקודת הפסגה אליה הגענו בקצה הטיפוס, נמשיך את הרכיבה בפניה שמאלה (מזרחה) על גבי שביל ג'יפים מסומן שחור. נרכב בתוך "יער נווה שלום" כקילומטר אחד עד שנגיע לפניה ימינה של שביל סימון ירוק ונפנה בו ימינה. לאחר כקילומטר רכיבה השביל יוריד אותנו לצומת מפגש עם שביל סימון אדום לאורך תוואי "דרך בורמה".
 
דרך בורמה
דרך זו למעבר כלי רכב בשטח נפרצה ע"י יחידת ההנדסה של חטיבה שבע בסוף מאי 1948 והושלמה ב 8- ביוני 1948 . מטרתה הייתה לעקוף את מובלעת לטרון הירדנית ואת המשלטים הערבים שחלשו מעל לקטע הכביש של שער הגיא-שואבה ותקפו את שיירות האספקה שהעלו כוחותינו לירושלים הנצורה במהלך המלחמה. הדרך זכתה לכינוי "דרך בורמה", על שם דרך שנסללה על ידי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה מבורמה לסין.
 
כיום ניתן לטייל לכל אורכה של הדרך המסודרת שהוכשרה למטיילים רכובים )ברכבי שטח( החל מתחנת מקורות לצד כביש מס' 3 בצמוד לקיבוץ נחשון ועד לקצהה של הדרך בצמוד למושב בית מאיר ושמורת "המסרק". מדרך בורמה נפנה ימינה )דרומה( על שביל ג'יפים מסומן כחול שיעלה אותנו לשלוחה מקומית ותוך כ 5- ק"מ יוריד אותנו למתחם משרדי הקק"ל בצמוד למושב אשתאול (במקום גם משתלה גדולה).
 
נצא לכביש 44 (כביש המחבר בין צומת שמשון הקרובה אלינו לצומת נחשון) ונפנה ימינה. נעלה עם הכביש לקטע קטן בזהירות, וברגע שנזהה דרך עפר מקבילה לכביש מצד שמאל )ממערב לו( נמשיך לטפס בדרך עפר, רק כדי לחסוך לנו את הרכיבה המסוכנת על הכביש לצד כלי הרכב הממונעים.
 
השביל יביא אותנו לכניסה ל"יער הנשיא" )ע"ש הנשיא חיים וייצמן ז"ל(. אנחנו ניצמד לשביל סימון שחור שמיועד לכל רכב. מכאן, אנחנו רוכבים את כל הדרך המעגלית על השביל השחור למשך כ 15- ק"מ עד שיוציא אותנו לכביש. שימו לב: היו זהירים - זוהי דרך לכל רכב ומאחורי כל פיתול שלה עלול להגיח כלי רכב. היו ערניים והשתדלו לשמור על רכיבה בצד ימין של השביל.
 
לצד הדרך נראה פסלים מגוונים של אמנים שונים, רובם אמנים לא מוכרים. זוהי "דרך הפסלים" של יער הנשיא. ניתן לעצור לצד כל פסל ולזהות את שם היצירה ושם המפסל בשלט קטן הצמוד לפסל. השביל שלנו יטפס ויביא אותנו לתל צרעה ועליו "קבר שמשון" (במקום שלטי הכוונה).
 
קבר שמשון הגיבור
שמשון הגיבור בנו של מנוח )שמנוחתו מונצחת גם היא במקום( חי, פעל ונקבר בין צרעה ובין אשתאול, כך מספר לנו ספר שופטים. שמשון היה השופט היחיד מבני שבט דן )שגם קברו של דן, בנו החמישי של יעקב מצוין בקרבת מקום(. המסורת היהודית מייחסת את הקבר במקום לקברו של שמשון ואביו למרות שמעולם לא נמצאו ראיות ארכיאולוגיות או שרידי עצמות שמצביעים על כך שאכן זהו קברם של המנוחים. בכל מקרה, כטיבה של מסורת קברי צדיקים, לקבר כאן מיוחסות סגולות של פריון, בריאות ופרנסה מאחר ששמשון נולד לאם שהייתה עקרה, ע"י ברכה של מלאך ה' שהבטיח לה שיהיה לה בן נזיר אלוהים!
 
מתל צרעה וקבר שמשון אנחנו ממשיכים על הר תנופה עם השביל השחור, שיוציא אותנו חזרה לכביש 44 לאחר שנחצה את ערוצו של נחל הראל )זהירות בחורף - עלול לזרום או להיות בוצי!(. נצא לכביש, נפנה שמאלה ונרכב כ 200- מ' עד לפניה ימינה עם השילוט ל"מצפה הראל". נעלה בכביש עד למעלה - למצפה הראל. מצפה הראל זהו אתר הנצחה לדרך בורמה. במקום תבליט יפה המציג את מהלכה של דרך בורמה וממוקמת במרפסת תצפית הצופה על קטע מהדרך וכן על נווה שלום )גבעה 314 (. בתצפית הצופה אל הנוף שמול מרפסת התצפית ניתן לזהות פסלים בדמותם של חיילים הרצים על הגבעה מנגד. במקום ניתן לקרוא הסבר היסטורי של "דרך בורמה" ולנוח בצל העצים.
 
משמאל למצפה - נמצא קיבוץ הראל שעלה על הקרקע מיד בתום מלחמת העצמאות ומקימיו היו משוחררי פלמ"ח. מימין למצפה - אוהל בדואי לטיילים ובו מזנון לממכר משקאות קרים, חמים וארוחה קלה. מצפה הראל הוקם על אתר שרידי הכפר הערבי בית ג'יז שפונה מתושביו במהלך המלחמה. במקום נראים שרידי מבנה בית הספר של הכפר שאליו קשורה פרשיה מבישה מתקופת מלחמת העצמאות אודות מאיר טוביאנסקי שהיה מפקד בכיר ומוכשר ב"הגנה" והוצא להורג על לא עוול בכפו ב 30/6/48 במבנה ביה"ס כאן.
 
בנקודה זו, כשאנחנו קרובים במרחק של 3 ק"מ אוויריים לתחנת הדלק של לטרון ולסוף המסלול שלנו, יש לנו 2 אפשרויות לבחירה בדרך חזרה: אחת - לרדת מהמצפה לדרך בורמה המסומנת באדום, לפנות בה ימינה ואחרי כקילומטר לזהות שביל תלול וברור )לרכבים( העולה לנווה שלום. נעלה לנווה שלום ונרד בשביל האדום אותו אנו כבר מכירים - אותו שביל שהעפלנו בו מנחל נחשון. אפשרות שנייה -לרדת מהמצפה לדרך בורמה, לרכב בין שבילי הכרמים והמטעים עד שנמצא את השביל לכיוון צפון )או צפון מזרח( שיוביל אותנו במקביל לכביש שעולה לנווה שלום. האפשרות השנייה היא האפשרות העדיפה למי שכבר התעייף או במידה והחום מכביד כי זו האפשרות שתחסוך את העלייה לנווה שלום.
 
אם בחרנו את האפשרות השנייה, היא תביא אותנו עד לאנדרטת חטיבת אלכסנדרוני שנמצאת לצד הכביש העולה לנווה שלום וקרוב מאוד לכביש הראשי - כביש מס' 3.
 
אנדרטת חטיבת אלכסנדרוני
בראשית נובמבר 1947 , כאשר סכנת המלחמה נראתה באופק, חל שינוי במבנה ארגון "ההגנה" והוחלט להקים ארבע חטיבות מרחביות. חטיבת אלכסנדרוני, שהייתה אחת מהארבע, הוקמה ב 1- בדצמבר 1947 , כחטיבה מרחבית של אזור "גליל התיכון" שהשתרע על פני מישור החוף, מטנטורה בצפון ועד לקו מסילת הברזל ת"א- לוד. הגזרה כללה ארבע נפות: שומרון, עמק חפר, השרון וירקון. שמה של החטיבה נגזר מנחל אלכסנדר, הזורם במרכז המרחב. בחטיבה הוקמו 3 גדודים 32 , 31 ו 33- . מפקדת חטיבת אלכסנדרוני פקדה על שלושת גדודי החי"ר ועל ארבע הנפות כשבמהלך המלחמה נוספו לה גדודים: גדוד 34 , גדוד 35 וגדוד 37 , שהוקם על בסיס יוצאי האצ"ל, עם הקמת צה"ל ביוני 1948 . לוחמי החטיבה השתתפו בקרבות רבים במהלך מלחמת העצמאות הן כחלק מהחטיבה האורגנית והן כגדודים או פלוגות שסופחו לחטיבות אחרות. עם הקמת חטיבה שבע במהלך המלחמה, צורף אליה גדוד לוחמים מאלכסנדרוני לקרבות על לטרון כאשר במהלך מבצע בן-נון א' איבדה החטיבה 54 לוחמים מהגדוד הלוחם ולזכרם האנדרטה כאן במקום. החטיבה פסקה להתקיים ב 25- באוגוסט 1949 וחייליה פוזרו במערך החדש של חטיבות צה"ל שקם עם קום המדינה. סה"כ איבדה החטיבה 448 לוחמים משורותיה במהלך מלחמת העצמאות.
 
ממקום האנדרטה משקיף בבירור מבנה המשטרה הבריטי של "יד לשריון" וכן תחנת הדלק בה השארנו את רכבנו. מכאן נבחר את אחד משבילי העפר בשדות הנצמד לכביש הראשי ונרכב עליו עד לצומת המרומזר על כביש מס' 3 בין מתחם תחנת הדלק ומנזר השתקנים.
 
שימו לב: במתחם תחנת הדלק נמצאת חנות אופניים. ניתן לקבל שם סיוע למקרה של תקלה או להצטייד בציוד רכיבה, לרכוש מפות עם מסלולי טיולי אופניים באזור ואפילו לקבל סיוע של חילוץ מהשטח. אם נתקעתם באמצע המסלול - תתקשרו לחנות ותזכו לשירות הזה. בנוסף, החנות מחזיקה מקלחות לשימוש הרוכבים ככה שמאוד נוח למי שהגיע מרחוק לסיים את הטיול במקלחת ולעבור לבגדים נקיים לנסיעה הארוכה חזרה הביתה. מובטח לכם שמקלחת צוננת וגוף ריחני ונקי מזיעה ישאיר אתכם ערניים על ההגה לנסיעה חזרה הביתה! נצלו זאת!
*חברת נביעות, לייבק בע"מ ואיגוד האופניים השקיעו את מיטב המאמצים כדי להבטיח שהמידע בדיסק טיולי אופניים זה יהיה מדוייק. מובהר בזאת כי חברת נביעות, לייבק בע"מ, איגוד האופניים ו/או מי מטעמם אינם אחראים למסלולי הטיול באופניים המפורטים לעיל לתיאור המסלולים, מפת המסלולים, לרבות לכל נזק אשר יגרם במהלך ו/או כתוצאה מהרכיבה או כל פעולה אחרת במסלולים.
 
 
 
Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg