top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

מבני ציון לשמורת פולג בשרון

mapדרגת קושי: קלה
אורך מסלול: כ-25 ק"מ מעגלי
הארכת מסלול:  יש אופציות להארכת המסלול, ראה * בהמשך.
יציאה וסיום: תחנת הדלק בכניסה למושב בני ציון.
עונה מועדפת: האביב בשל הפריחה בשמורות הטבע
מגבלות: ישנן הרבה מגבלות, ראו * בהמשך.

* הארכת מסלול - ניתן לחבר קטע רכיבה נוסף לאורך המצוקים בחוף געש על גבי מסלול סימון שבילים אדום -ניתן לראות במפת סימון שבילים השרון.
 
* מגבלות: בקיץ - קטעים של השבילים מאוד חוליים. בחורף - נוצרות שלוליות ענק לצד מסילת הרכבת שניתן לעקוף אותן.
 
טיולנו מתרכז באזור לב השרון. "השרון" זו מילה עברית ומעודכנת שמקורה מהמילה הבבלית "א-שורנו" ופירושה: "יער עבות". אכן, השרון עד ימינו אנו היה מכוסה ביער עבות של אלונים ובעיקר אלון התבור, שהלך ונכרת לצרכי בניה ובעיקר לצרכי קיטור עם תחילת תנועת הרכבות בארץ. הצלבנים קראו לשרון בשם: LE FORET שפירושו "היער". בתחילת המאה ה 20- כשפרחו עסקי ההדרים באזור - זכה היער לכריתה מאסיבית נוספת כדי לפנות שטחי אדמה לטובת נטיעת פרדסי הדרים. השרון כיחידה גיאוגרפית, תחום בין נחל תנינים בצפון לנחל הירקון בדרום ואורכו כ 50- ק"מ.
 
יוצאים לדרך
את הרכבים נשאיר בתחנת הדלק בפתח מושב בני-ציון. במקום יש גם בית קפה קטן וחמוד שמתאים מאוד להתחלת טיול רכוב בבוקר יום חורפי סגרירי וקריר. נצא ברכיבה על הכביש לכיוון הכניסה למושב כשבפניה הראשונה נפנה ימינה )טרם הכניסה לישוב(. הכביש כאן הוא באורך של קילומטר וחצי, לצד נחל פולג ובעל שוליים רחבים מאוד. בקצה הכביש - צומת T בחיבור אל כביש משני שמגיע מימין - ממחלף הדרים וכלא תל-מונד. אנחנו נפנה שמאלה לכיוון אתר כינוס משאיות זבל. בפניה הראשונה ימינה לדרך עפר - שם נפנה ונפרד מהאספלט. זו הנקודה בה אנו יוצאים לשטח. נבחין תוך כמה מטרים של רכיבה על שביל העפר בסימון שבילים אדום על גבי הגדר משמאל. ניתן לראות גם את ערוצו של נחל פולג צמוד אלינו לשביל.
 
 
נחל פולג
נחל פולג הוא נחל קטן ומקומי, הוא אחד מכמה נחלים בשרון. ראשיתו בצמוד לקיבוץ רמת הכובש בלב השרון ומהלכו מספר קילומטרים בודדים )כ 16-17- ק"מ בלבד(. בשל היותו נחל כ"כ קטן הזורם על פני שטח מישורי יחסית, מעולם לא הצליח לייצר מספיק אנרגית זרימה שתוביל את מימיו דרך רכסי הכורכר של השרון לחוף הים בבטחה! מה שגרם למי הנחל להתנקז לביצות של מים עומדים - כמה ק"מ בלבד לפני הגיעם לקו החוף. עם השנים, בהתערבות האדם, נחפרו לו תעלות זרימה מלאכותיות כדי לכוון את זרימתו באופן מסודר ויעיל יותר. תוך פחות מקילומטר רכיבה עם השביל סימון אדום, בצמוד לפרדס, נחצה גשר קטן מעל ערוץ הנחל.

שמורת ביצת תל-יצחק בחורף הביצה מלאה במים בנוסף לצמחיית ביצה ונראית כמו אגם קטן וסודי. בקיץ היא מכוסה במרבד ירוק וצפוף של צמחי ביצה. נמשיך עם השביל ואחרי עוד רכיבה של כקילומטר נגיע ל"דוגמית" של שמורה נוספת:
 
שמורת תל-יצחק
השמורה מתוחזקת ע"י קיבוץ תל-יצחק הצמוד )שאת בתיו נראה מנגד(. באביב פורחים פה מקבצים נאים של אירוס הארגמן, צהרון מצוי ושלל פרחי אביב אחרים. בשמורה שביל סיור רגלי אחד קטן ומעגלי באורך של כ 100- מ'. זו כל השמורה. נמשיך עם השביל האדום. קצת לפני המפגש עם מסילת הרכבת ת"א-חיפה, "חונה" משמאלנו גן אירועים. כשנגיע למסילת הרכבת נפנה שמאלה. משמאל לנו - שמורת טבע נוספת:
 
שמורת ביצת פולג
השמורה היא שריד לתקופה של הביצות הרבות שהיו פזורות לאורך השרון בגלל המבנה הטופוגרפי-גיאולוגי המיוחד של 3 רכסי כורכר אורכיים וביניהם 2 עמקי מרזבה, שלכדו את זרימת הנחלים אל הים. עד לשנות ה 40- של המאה שעברה עוד נלחמו בייבוש הביצות בשרון. הביצה מוסתרת ע"י הצמחייה ההיקפית שלה, אם תתקרבו ותפלסו דרככם בין השיחים - תוכלו לראותה. נמשיך ונרכב לצידי המסילה כ 3- ק"מ עד למפגש הכביש שחוצה אותה מערבה. במקום - מחסום רכבת וקרון המסעדה של ברוך. אם רעבתם או צמאתם, אצל ברוך ניתן לעצור לנוח, לטרוף פיתה עם סלטים טריים, חביתת ירק ושתייה קרה.
 
נחצה את המסילה ונרכב על הכביש מערבה לכיוון כביש החוף. מימיננו גן האירועים "חוות רונית". הכביש יביא אותנו לצומת T של כביש שירות אורכי המקביל לכביש החוף. זהו בעצם קטע מכביש החוף הישן. נפנה בו ימינה ונרכב איתו בזהירות עד לכניסה לפארק יקום. הכביש הוא צר ודו-סיטרי ללא שוליים. לזכותם של הנהגים יאמר שרובם מכירים את רוכבי האופניים הרבים המשתמשים בכביש זה על מנת להגיע לפארק יקום, ויודעים לנהוג בזהירות. לזכותו של הכביש יאמר שהוא צר במידה כזו שגורמת לנהגים לנסוע עליו לאט יותר מכביש ראשי תוך תשומת לב מרבית. לאחר כ 2- ק"מ נגיע עם קצה הכביש לכניסה לקיבוץ יקום ולמתחם תחנת הדלק.
 
תחנת דלק
במתחם תחנת דלק תוכלו למצוא לשימושכם: מרכז קניות קטן, בית קפה וחנות אופניים! עוד מקום לעצירת אכילה/שתייה/מנוחה ומי שזקוק לטיפול, הצטיידות נוספת או תמיכה טכנית לאופניים - זה המקום. נזהה את בוטק'ה הכרטיסן בצד הכביש היורד לשמורת פולג-פארק יקום )רוב השנה הבוטק'ה נטוש ולא מאויש( ונגלוש עם הכביש שיוביל אותנו לכניסה הראשית לשמורה.
 
שמורת פולג - פארק יקום
שייכת באופן בלעדי לקיבוץ יקום ולא לרשות הטבע והגנים. במקום אגם מלאכותי וגן אירועים של הקיבוץ. השמורה משמרת את המקטע האחרון של ערוץ הנחל אבל בעיקר את הצומח המקומי. באביב השמורה פורחת בשתי אוכלוסיות ייחודיות: מקבצים גדולים של אירוס הארגמן ושלל פרחי האביב )ופרחים מוגנים אחרים( לצד מקבצים גדולים מאוד של קבוצות מטיילים על משפחותיהם שמגיעים לצפות בפינת הטבע הזוהרת הזאת במרחק של רבע שעה נסיעה מהמטרופולין הגדול של גוש דן.
 
בזמן שאנו גולשים על הכביש לשמורה נוכל להבחין מידי פעם בצד ימין לנו בשבילים צרים )סינגלים(. אפשר לעזוב את הכביש, להיכנס לאחד הסינגלים האלה שיביא אותנו לתוך השמורה ברכיבה קצת יותר מעניינת מאשר על האספלט. נ"צ לסטייה לסינגל - מבנה אבן קטן נמצא על עיקול הכביש שמאלה )בצמוד אליו שביל צר שכזה(. בתוך השמורה תוכלו לרכב על השבילים המסודרים בלבד. להקיף את האגם )לא תמיד צמוד לקו המים(, לעלות לתל פולג, לרכס הכורכר )בקצה הצפוני שלו יש עמדת תצפית על הסביבה(, לעבור על שביל המצוק התחום במעקה ברזל שלמרגלות הרכס. השביל צמוד ל"ברך" המלאכותית של הנחל שנחפרה עבורו עוד מן התקופה הרומית, כדי שהנחל יוכל לחצות את רכס הכורכר ולא להתנקז לביצה. המפתח המלאכותי הזה ברכס הכורכר נקרא "שער פולג". אם תסתכלו טוב תוכלו לזהות מספר צבי ביצה מתחרדנים להם על גדות הנחל.
 
כהמשך לסיור בשמורה ניתן לעלות על גבעת החול בחלק הצפון מערבי של השמורה (גבעת האירוסים), לרדת בצידה השני לכביש החוף ולעלות על הגשר של מכון וינגייט מעל הכביש כדי לחצות לכיוון המשכו של הנחל בשמורת הדיונות של שפך נחל פולג. שימו לב ששמורת הדיונות לא ממש נוחה לרכיבה בגלל החול הסמיך. עם סיום הביקור בשמורה אנחנו רוכבים חזרה לרכבים. כדי לא לחזור בדיוק באותה הדרך, נקצר אותה וכשנחצה את מסילת הרכבת נפנה הפעם ימינה )דרומה( עם הכביש שיכניס אותנו ישר למושב בני-ציון )קצת לפני הכניסה למושב מצד שמאל - שמורה נוספת: שמורת בני-ציון-חרוצים, פורחת באביב(. נרכב על הכביש לתוך המושב, משמאלנו בית ספר יסודי חוב"ב )חרוצים, בצרה ובני ציון( אחריו בצומת T נפנה שמאלה. נגיע לכיכר קטנה ונפנה בה ימינה. זהו הכביש הראשי של הישוב שיוציא אותנו עד לכביש מס' 4 ולתחנת הדלק שם השארנו את הרכבים.
 
הערה:
ניתן להאריך את המסלול ולהתחיל אותו עם תחילת שביל הסימון האדום, שיוצא ממושב משמרת. ניתן גם להשאיר את הרכבים במושב שדה ורבורג ולהתחבר לשביל האדום דרך שבילי השדות מצפון למושב.
 
*חברת נביעות, לייבק בע"מ ואיגוד האופניים השקיעו את מיטב המאמצים כדי להבטיח שהמידע בדיסק טיולי אופניים זה יהיה מדוייק. מובהר בזאת כי חברת נביעות, לייבק בע"מ, איגוד האופניים ו/או מי מטעמם אינם אחראים למסלולי הטיול באופניים המפורטים לעיל לתיאור המסלולים, מפת המסלולים, לרבות לכל נזק אשר יגרם במהלך ו/או כתוצאה מהרכיבה או כל פעולה אחרת במסלולים.

 

 
 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg