top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

מהר איתן לסטאף ונחל שורק בהרי ירושלים

map דרגת קושי: בינונית
אורך מסלול: כ-30 ק"מ מעגלי
הארכת מסלול:  אין אופציות.
יציאה וסיום: חניון עליון של הסטאף בהר איתן.
עונה מועדפת: כל השנה.
מגבלות: המסלול ידידותי לרכיבה. בקיץ כדאי להתחיל בשעות מוקדמות. כדאי להבאי פנס.
 
ירושלים בירתנו יושבת על הר והרים סביב לה. חלקם הגדול של ההרים המקיפים את ירושלים נכבשו כבר ע"י שלמת בטון ומלט והעלו על פסגותיהם שכונות וישובים אחרים, אבל חלקם האחר של ההרים סביב ירושלים מתוחזקים כשמורות טבע, יערות קק"ל ואתרי נופש בטבע למטיילים. טיולנו יתחיל מהחניון העליון של שמורת הסטאף על הר איתן. במקום חניון מסודר, בית-קפה-מסעדה חביב שמשקיף לנוף היפה ותחנת מידע לטיולים באזור. בגובה 2/3 ההר סללה קק"ל "דרך נוף" בת 8 ק"מ לרכבי שטח )שמתאימה גם לכלי רכב רגילים( במסלול טבעתי, שיוצר תצפית נוף פנוראמית של 360 מעלות על האזור כולו מסביב. לאחרונה, קק"ל החליטה להקדיש את השביל הזה לספורטאים חובבי ריצות שדה, מטיילים רגליים, חובבי צעידות כושר בטבע ולרוכבי אופניים. מאז, נראים המוני ספורטאים הפוקדים את השביל מדי בוקר ובנוסף, נסגר השביל )ע"י שער ברזל( לכניסת רכבים בקצה המערבי שלו )סמוך לכניסה לחניה(. כל זאת ע"מ שרכבים לא יטרידו את אורחי השביל על שניים ולא יסכנו את ביטחונם על השביל.
 
יוצאים לדרך
את הרכבים ננעל היטב ונשאיר בחניה המסודרת. נרכב לקצה המערבי של החניה סמוך לנקודת החיבור של הכביש בו נכנסנו לחניה, נזהה את השער הסוגר את השביל לרכבים, נזהה את סימון שביל ישראל )ש"י( ונעלה על הדרך הרחבה דרך נוף הר איתן בשביל המסומן כש"י. תוך כמה מטרים ש"י פונה ויורד בשביל הולכי רגל - מימין לדרך הנוף שלנו. אנחנו נמשיך ישר על הדרך עם סימון השבילים האדום. קשה מאוד ללכת לאיבוד על הדרך. השביל הוא אחד, ברור ומסומן פחות או יותר באותו קו גובה. פה ושם תהיה לנו עליה קטנה או ירידה ארוכה ומתונה. בשל נוחיותו של השביל, הוא מתאים מאוד לרכיבה לכל המשפחה ולרוכבים מתחילים. סה"כ 8 ק"מ, מעגלי, פחות או יותר מישורי עם נוף נפלא ל 4- רוחות השמיים. לאחר רכיבה של כ 3- ק"מ נגיע למחסום רכב נוסף. נעבור אותו וננסה למצוא חלון לנוף מבין האורנים התוחמים את השביל. כשנמצא כזה, נתבונן לכיוון צפון-מערב ונזהה פסגת הר עם מבנה בעל אנטנה גדולה ובולטת בפסגתו, זהו הר איתנים. ממש מולו, בהפרש של "אוכף" - פסגתו של הר הטייסים.
 
 
 
הר הטייסים
הר הטייסים שפסגתו מתנשאת לגובה 795 מ', קיבל את שמו לאחר תאונת מטוס טראגית שהתרחשה עליו במלחמת העצמאות. במהלך הקרב לשחרור ירושלים כשצה"ל עוד היה בחיתוליו, ולא פחות מזה - חיל האוויר שלנו, התרסק כאן מטוס קטן מדגם נורסמן ובו 6 אנשי צוות. סיבת ההתרסקות הייתה ככל הנראה התנגשות בהר בשל תנאים ערפיליים כבדים ששררו במקום אותו זמן. כל ששת אנשי צוותו נהרגו. לזכרם הוקמה אנדרטה במקום עם גלעד שעליו מתנוסס המדחף של אותו מטוס. יותר מאוחר, בחלוף השנים, הפך לאתר הזיכרון הרשמי של חיל אוויר ונוספו עליו אנדרטאות הנושאות את שמות כל חללי החיל עד היום. מדי שנה, מתכנסים כאן אנשי חה"א ומקיימים את טקס הזיכרון שלהם.

נמשיך ברכיבה על דרך נוף הר איתן
למרגלותינו זורם נחל צובה היורד מהר צובה ומתחבר לנחל שורק. לאחר כ 2- ק"מ נוספים של רכיבה, נמצא את עצמנו עם הפנים דרומה בתצפית על רכס שורק והר שלמון. מאחורי רכס שורק תציץ פסגתו של הר רפאים כאשר ביניהם זורם לו ערוצו של נחל רפאים המהווה את יובלו הראשי של נחל שורק. נמשיך עוד כ 2- ק"מ רכיבה ונזהה שהשביל שלנו מתאחד לשביל נוסף ובמקום שילוט המראה ישר - למעיינות הסטאף וימינה )בפנית פרסה( ל"גבינות עיזים". תזכרו את הצומת הזה - עוד נחזור אליו בהמשך! כרגע אנחנו פונים ישר לכיוון מעיינות הסטאף. מומלץ לעצור רגע ולהסתכל גם מכאן על הנוף היפה, קצת לפני שנגיע לפניה ימינה )שילוט במקום( על דרך אספלט שתוריד אותנו למעיינות הסטאף.
 
תצפית נוף לפני הירידה למעיינות הסטאף כעת אנחנו צופים לכיוון דרום. מולנו רכס אורה ועמינדב. הרכס הגבוה ביותר בהרי ירושלים. הישובים אורה ועמינדב ממוקמים בפסגתו בגובה של 830 מ' ונהנים כמותנו מהנוף סביב. אם נסתכל על הקצה הכי ימני של הרכס )הקצה המערבי שלו( נזהה מבנה עגול המבצבץ בין שורת העצים העליונה על הרכס. זהו אתר הזיכרון "יד-קנדי" לזכרו של נשיא ארה"ב, ג'ון פיצ'ראלד קנדי שנרצח בשנת 1963 ולאות הוקרה ממשלת ישראל הקימה יד לזכרו ונטעה יער זיכרון סביבו. צמוד אליו - מושב עמינדב, משמאל לו - מושב אורה ומשם כבר מתחברת לנו העיר ירושלים עם השכונות קרית מנחם וקרית היובל. ממולנו קרוב מאוד, באידיליה מעוררת קינאה ממוקם לו מושב אבן ספיר. מעט מתחת לקו בתי הישוב תוכלו להבחין במבנה עתיק תחום בחומה ארוכה. זהו מנזר יוחנן במדבר. מנזר ציורי ויפה שהוקם כאן בשנת 1922 ע"י נזירים פרנציסקנים ושווה להגיע אליו לביקור בהזדמנות, לסייר בכנסייה הקטנה ובמעיין היפה המשקיף להר איתן.
 
משמאל למושב אבן ספיר- המרכז הרפואי הגדול "הדסה" עין כרם, ומשמאל למרכז הרפואי - שכונת עין כרם על כנסיותיה הרבות. חדי העין יבחינו בכנסיה מרשימה מעוטרת בכיפות "בצליות", זוהי הכנסייה הראשית בחשיבותה בעין כרם - כנסיית הביקור. נמשיך בדרכנו ונגלוש עם הכביש היורד עד לאתר מעיינות הסטאף. כשנגיע לפתחו, נמשיך מכאן ברגל עם האופניים לצידנו כיוון שצפויים לנו כאן כמה גרמי מדרגות אבן. בירידה בגרם המדרגות הראשון נגיע לבריכת מעיין הסטאף. שלטים נושאים הסברים במקום. אתר מעיינות הסטאף מתוחזק, מטופח ושמור היטב ע"י הקק"ל לרווחת המבקרים בו. אנא שמרו גם אתם על הניקיון ועל הליכה בשבילים המסודרים בלבד.
 
מעיין הסטאף - מעיין הסטאף הוא אחד משני מעיינות מסוג מעיין ניקבה שנמצאים באתר. המעיין השני הוא עין ביכורה. מומלץ לא להתעצל ולרדת גם אליו. שיטת מעיינות הניקבה היא שיטה קדומה לתיעול וניהול המים ולהגדלת הספיקה של הנביעה הטבעית. מקור המעיין מתוך ההר. הקדמונים )כנראה כבר לפני כ 4500- שנה( שזיהו את הנביעה מההר הרחיבו את פתח הנביעה ע"י חפירת ניקבה שתוביל עד לשכבה הנושאת של המים בהר. משם כבר פרצו המים בשפיעה רבה וזרמו דרך הניקבה הבנויה עד לבריכת אגירה שסכרה את המים. בתחתית הבריכה פתח קטן להזרמת המים ממנה, שביום רגיל סתום ע"י פקק של בדים.
 
למרגלות הבריכה, עם שיפוע ההר, נבנו ערוגות חקלאיות על גבי "מדרגות". כך הצליחו החקלאים הקדומים להגדיל את שטח הפנים של מדרון ההר ע"י יצירת אותן מדרגות/טראסות חקלאיות וגם יצרו ערוגות מישוריות. שיטת ההשקיה היא ע"י פתיחת הפקק בבריכה והזרמת המים בתעלות למדרגות העליונות. כשהן מושקות ומוצפות יתרת המים זורמת בכוח הכבידה למדרגות תחתן. זוהי "חקלאות השלחין" בניגוד לשיטת "חקלאות הבעל"- בה הגידולים נהנים מטובו של האל הכנעני "בעל" שהיה אחראי על החקלאות, הממטרים ופריון האדמה. ניתן להיכנס לניקבה אם נשאיר את האופניים על שפת הבריכה ונעלה "קומה אחת למעלה" וניכנס למערת הנביעה. משם - נאתר את פתח הניקבה ונלך בה כפופים עד ליציאה מעל הבריכה. לאחר שנחנו קצת, שטפנו פנים במים הצלולים הנובעים מהניקבה (לא לשתיה!!!), אנחנו די רעננים וכשירים להמשיך עם המדרגות למטה עם השילוט לעין ביכורה.
 
בדרך לעין ביכורה תוכלו לראות את אותן מדרגות חקלאיות פורחות ומניבות פרי! במקום, יצרו שיחזור פעיל של אותה חקלאות קדומה ותחת פרויקט של הקק"ל הנקרא: "בוסתנוף" משכירים כאן ערוגות לתושבי ירושלים חובבי הגינון שרוצים לגדל את הירקות האורגנים שלהם או סתם חובבי גינון ואין ברשותם גינה משלהם. בהמשך, בדרך לעין ביכורה, הרימו את הראש והביטו למעלה משמאלכם. תוכלו לראות את שרידיו המשוחזרים של הכפר הערבי צאטאף.
 
שרידי הכפר צאטאף - במקום שכן כפר ערבי בשם צאטאף שהתקיים עד למבצע דני במלחמת העצמאות כשתושביו נמלטו מהמקום. לאחר תום המלחמה בשנת 1949 נעשה פה ניסיון התיישבות ע"י גרעין יוצאי לח"י שקראו ליישובם "ביכורה". אבל הישוב לא החזיק מעמד יותר מכמה חודשים ותושביו נטשוהו. ב 28- באוגוסט 1953 הוקמה יחידת ה 101- בפיקודו של אריאל שרון. היחידה בת 50 הלוחמים גם היא התקיימה מס' חודשים בלבד )סופחה לחטיבת הצנחנים בינואר 54 ( וניצלה בחלק מזמן קיומה, את שרידי הכפר הנ"ל לאימונים.
 
עין ביכורה - פה מגיע תפקידו של הפנס. נשאיר את האופניים בצמוד לעץ המאייש הגדול בכניסה ונכנס דרך פתח הניקבה לעומקה. נצעד מס' מטרים נגד כיוון זרימת המים, עד למדרגת סלע בפתח מערת הנביעה. נעלה לתוך המערה ונוכל לזהות את נקודת הנביעה בקצה הרחוק של המערה. היו עירנים ושימרו לא לקבל מכה בראש מתקרת המערה הנמוכה וזיזי הסלע הבולטים. במקום תוכלו לראות גם מעט נטיפים.
 
מעיין הניקבה של עין ביכורה נבנה בדיוק על אותו רעיון כמו מעיין הסטאף וכמו יותר מ 100- מעיינות ניקבה כאלו הפזורים במרחב הרי ירושלים )באזור הטיול נמצא גם את: עין חנדק, עין צובה, עין טייסים ועוד'(. מכאן אנחנו אוספים את עצמנו, את אופניינו, ציודנו ועולים חזרה במדרגות לכניסה לאתר המעיינות. כשנצא לאספלט נשוב ונרכב על האופניים במעלה הכביש, נחזור לדרך נוף הר איתן ממנה הגענו )נפנה שמאלה( ונרכב עד לצומת של פיצול השבילים עם השילוט "גבינות עיזים" - זו שהזכרנו קודם. הפעם, אנחנו ממשיכים בפיצול שבילים השמאלי. כלומר בשביל התחתון לדרך הראשית ממנה הגענו קודם ורוכבים עם הכיוון בשלט המראה ל"גבינות העיזים".
 
חוות הגבינות של שי זלצר אם חשקה נפשנו בגבינת עיזים משובחת, בעלת ניחוחות בינלאומיים - נמשיך לרכב קדימה בשביל עם השילו והוא יביא אותנו למערת הגבינות ולצריף מגוריו של הגבן שי זלצר. גבינותיו של שי זלצר ידועות בקרב אניני הטעם חובבי הגבינות-בוטיק. את הגבינות שי מכין בעצמו ומסייעים לו ילדיו וכמובן - בעזרת עדר העיזים שהוא מחזיק במקום.
 
חוות הגבינות של שי זלצר: www.goat-cheese.co.il
 
אם לא בגבינות חשקתם, אז נרכב רק עד למפגש הקרוב עם קו מתח גבוה היורד בשיפוע לאורך מדרון ההר, שם נזהה פניה שמאלה על דרך רחבה שתוריד אותנו ליעדנו - לנחל שורק, בצמוד לקו החשמל. שימו לב: זה קטע שביל משופע וזרוע דרדרת! רכבו בקטע הזה במהירות מבוקרת ובזהירות או פשוט תרדו ברגל בזהירות תוך כדי תמיכה בבלמי האופניים. כשנגיע למטה לערוץ נחל שורק, נפנה שמאלה ונרכב בשביל ג'יפים לאורך הערוץ )בקיץ הנחל יבש ממים( שיביא אותנו תוך כקילומטר לחניה התחתית של הסטאף. אין לנו צורך להתעכב כאן ואנחנו ממשיכים עם השביל הברור בצמוד לנחל.
 
נחל שורק נחל שורק הוא אחד מנחלי האיתן הארוכים ביותר בארץ. תחילתו בהרי בית אל, צפונית לירושלים, יורד מקו פרשת המים הארצי שלנו ולאורך 70 ק"מ של פיתולים מרשימים הוא מגיע לחוף הים התיכון באזור חולות פלמחים שם הוא מסיים את מסעו. יובלו הראשי כפי שהזכרנו קודם, הוא נחל רפאים. במשך שנים סבל מהזרמת שפכים שזיהמו את מימיו, הפיצו ריחות רעים בסביבתו ומנעו קיום של בע"ח במימיו, עד לשנים האחרונות, בהן הנחל עבר תהליך טיהור בזכות מפעלי טיהור שהקימו על ערוצו. כיום, ממוצאו ועד בית שמש - הנחל הוא שמורת טבע. "שורק" הוא שמה של גפן בעלת ענבים אדומים מזן משובח. כנראה, בזכות הגפנים שגידלו לאורכו במשך שנים זכה לשמו זה.
 
בתנ"ך נזכר הנחל רק פעם אחת בסיפור חייו של שמשון הגיבור )ספר שופטים( מסופר שאהב אשה בנחל שורק ושמה דלילה.
 
תוך קצת יותר מ-4 ק"מ ברכיבה לצד הנחל בכיוון מעלה הנחל, נגיע לכביש 395 . זהו הכביש שקצהו העליון משמאל - יורד מהכיכר של הסטאף/הר איתן וקצהו התחתון מימין - הכיכר של צומת עין כרם. נעלה על הכביש, נפנה שמאלה, ניצמד לשול הימני ונרכב בזהירות כחצי ק"מ עד ל"חניון גילי" )ע"ש גלעד ברזילי שנפל במהלך מלחמת יוה"כ בקרב הבלימה נגד הסורים ברמה"ג כששירת בסיירת שריון( מימין לכביש. כרגע אנו נמצאים למרגלות הר חרת. זהו בעצם קטע הרכיבה האחרון שלנו בטיול, אבל בהחלט לא קל. כאן צפויה לנו עליה אתגרית. די תלולה בהתחלה, לא ארוכה אבל אח"כ - קטע ארוך מישורי שמסתיים בשיפוע ירידה מתון. לא להיבהל מהשיפוע!
 
פסגתו של הר חרת חופפת לכיכר על הכביש הראשי של צומת הסטאף, כך שהעלייה להר חרת תביא אותנו עד לאותה כיכר, ומשם, טיק-טק אנחנו חזרה בחניה בה השארנו את הרכבים.
 
הר חרת פסגתו של ההר היא בגובה 780 מ'. פסגתו של הר איתן הצמוד לו - 887 מ'. בכל מקרה, אנחנו לא מטפסים עד שיא הפסגה של הר חרת, אלא כמה עשרות מטרים פחות ממנה. השביל יוציא אותנו לכביש ונרכב עליו כחצי ק"מ עד לכיכר המדוברת.
 
שימו לב, על הר חרת מספר שבילי ג'יפים. נמשיך לקטע שביל האספלט שעולה מחניון גילי צפונה, אחרי כ-100-200 מ' נזהה את הפניה הראשונה שמאלה לדרך ג'יפים שעולה להר. נעלה עם השביל הזה עד לעיקול חזק ימינה )בנקודה זו יהיה גם שביל דהוי שמאלה - נתעלם ממנו(. לאחר עוד כ 100- מ' השביל מתעקל שמאלה וממשיך לעלות. כשנגיע לצומת שבילים נבחר לקחת ישר בשביל תלול שעולה ישר למעלה, ומיד כשנטפס אותו לנקודת השיא, נוכל לנשום לרווחה וליהנות מקטע ארוך מישורי המסתיים בשיפוע ירידה לכביש. הר חרת הוא שמורת טבע קטנה ומאוד יפה בחורף ובאביב. למרות זאת, ההר נמצא תחת איום תוכנית בניה של שכונה ירושלמית חדשה בת 6000 יחידות דיור הידועה בשמה: "תוכנית ספדי". כשנחזור לרכבים בחניה - כדאי לקפוץ לבית-קפה-מסעדה למנוחה להורדת הדופק, להתאדות מהזיעה עם כוס משקה צונן מול הנוף המרגיע ואוויר ההרים הצלול כיין!
 
הערה והמלצה:
אסטרטגיה אחרת של בניית המסלול, תהיה להתחיל אותו בחניון התחתון של הסטאף בנחל שורק ואז תחילת הרכיבה תהיה לאורך הנחל, כשמיד, השלב השני יהיה טיפוס על הר חרת. יש כאלו שבדוקטרינת הרכיבה שלהם נוח להם להתחיל את הרכיבה בחלק הקשה שלה - הטיפוס, ולגמור עם זה דבר ראשון, מאשר להשאיר אותו לסוף הרכיבה. בהחלט יש צדק באסטרטגיה הזו במיוחד אם מדובר ביום חם. כדאי להתחיל את החלק של הטיפוס ראשון בשעות הבוקר המוקדמות לפני שנהיה חם יותר.
 
*חברת נביעות, לייבק בע"מ ואיגוד האופניים השקיעו את מיטב המאמצים כדי להבטיח שהמידע בדיסק טיולי אופניים זה יהיה מדוייק. מובהר בזאת כי חברת נביעות, לייבק בע"מ, איגוד האופניים ו/או מי מטעמם אינם אחראים למסלולי הטיול באופניים המפורטים לעיל לתיאור המסלולים, מפת המסלולים, לרבות לכל נזק אשר יגרם במהלך ו/או כתוצאה מהרכיבה או כל פעולה אחרת במסלולים.
 
 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

galil_ole_small.jpg

3PERY.jpg