top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

טיול לאורך הירקון

mapדרגת קושי: קלה
אורך מסלול: כ-15 ק"מ מעגלי
הארכת מסלול:  יש אופציות.
יציאה וסיום: מועצה איזורית דרום השרון
עונה מועדפת: כל השנה.
מגבלות: בעת הגשמים בחורף השבילים הופכים להיות בוציים ובלתי רכיבים.
 
נחל הירקון מתחיל ממעיינות ראש העין למרגלות מבצר אנטיפטרוס )תל אפק(, מתפתל וזורם עד לשפכו בחוף ימה של ת"א לאורך 28 ק"מ. משני צידי גדותיו קיים )לסירוגין( שביל עפר רחב ונוח לרכבי שטח כמו גם לרוכבי אופניים וניתן לרכב לכל אורכו של הנחל מת"א עד לראש העין ולהפך. בקיץ הדרך חולית בקטעים מסוימים ותשתית השבילים נוחה ביותר לרכיבה. מסלולנו המתואר להלן מתייחס לקטע של הנחל, קטע לא ארוך במיוחד, שעובר דרך פינות חמד ואתרים היסטוריים ומתאים בקלות לרכיבה לכל המשפחה.
 
מועצה אזורית דרום השרון
את הרכבים נשאיר בחניון המועצה האזורית דרום השרון שנמצאת לצד כביש מס' 55 , קרוב מאוד למחלף ירקונים ובצמוד למושבים נווה-ירק ועדנים. נזהה את המבנה המיוחד בעל צורה גלית שצבעו ורוד-אפרסק. מהחניה נזהה פתח אחורי לרכבי שטח בגדר המקיפה אותה, לכיוון דרום, משם יוצא שביל הנמשך לתוך השדות המעובדים. נרכב כ 700- מ' עד שהשביל יביא אותנו למבנה בטון ישן, למרגלותיו נפגוש את נחל הירקון. נחצה את הנחל לגדה השנייה, נפנה שמאלה עם השביל ונרכב עליו קצת יותר מקילומטר. השביל נצמד לנחל ונפתוליו כשמנגד - שדות חקלאיים. נעבור מתחת לכביש מס' 5 יחד עם השביל שלנו. לאחר שחצינו את כביש מס' 5, אנחנו פוגשים את ש"י )שביל ישראל(. סימונו כחול, לבן וכתום והוא יוביל אותנו עד "בית הבטון".
 
 
 
בית הבטון
זהו בית הבטון הראשון בארץ שנבנה בשנת 1912 ושימש כבית משאבות של חברת "פלשתינה" לפרדסי הסביבה. את בית הבטון נפגוש מיד לאחר שנחצה את כביש מס' 5. המבנה משוחזר ומשומר, ושלט מפורט הקבוע בקיר מבנה, מספר את סיפורו ההיסטורי. מכאן נמשיך על השביל הברור עד שיביא אותנו תוך רכיבה של כקילומטר אחד לכפר הבפטיסטים המוקף גדר.
 
כפר הבפטיסטים
בפטיסט פירושו "טבילה"/"מטביל". הכפר הנוצרי נוסד בשנת 1955 ע"י עמותת הבפטיסטים. בשנים הראשונות שימש כמוסד ליתומים לאחר מכן הפך לבית ספר שנסגר בשנת 1972 וכיום הכפר משמש מקום מפגש לחברי הקהילה המקיימים בו תפילות מדי שבת, כינוסים, קייטנות ופעילויות ספורט לילדים ונוער. נרכב לצד הגדר הגובלת לשפת הנחל ונגלה בה פתח להולכי רגל שמאפשר מעבר לאורך הנחל. כאן אנחנו נכנסים לשביל עטור צמחיית קנים )בעיקר( בדוגמת מנהרה. לאחר שניכנס ל"מנהרה" - נצא בקצה למתחם גן לאומי "מעיינות הירקון".
 
השביל הרומנטי
שביל המנהרה הנ"ל - נקרא "השביל הרומנטי". שימו לב - הוא צר לרכיבה, ברוחב של זוג מאוהבים הצועדים בו חבוקים. ותקרתו בקטעים מסוימים נמוכה עד כדי צורך להתכופף ולרכון ממש על הכידון. מי שמתקשה, כמובן ירד מאופניו וילך ברגל. שימו לב, הרכיבה על השביל הרומנטי וכמו כן הכניסה בהמשך למבצר כרוכה בתשלום לפארק תל אפק. חשוב לשמור על הכרטיס שישמש אותנו גם בהמשך.
 
טחנת אל מיר
כשנצא ממנהרת "השביל הרומנטי", ונמצא את עצמנו בתוך פארק הנופש של גן לאומי מקורות הירקון, נבחין לפנינו בשרידי טחנת קמח עתיקה, טחנה זו היא הראשונה במקומה במעלה הנחל מבין חמש טחנות שהיו בעבר לאורך הירקון ופעלו בכוח מי הנחל. לפנינו טחנת "אל מיר". זוהי ככל הנראה הטחנה הוותיקה מכולן. יסודותיה שייכים לתקופה הרומית והיא פעלה ברציפות עד לשנות ה-80 של המאה ה-9 . נמשיך ונרכב לצד הנחל עד שיוציא אותנו מפתחה האחורי של גדר השמורה להמשך מסלול הרכיבה שלנו.
 
לידיעתכם: בגן מצויים שירותים ציבוריים וברזי מים למי שנגמרו המים בצפחתו. נצא מהשער הדרום מזרחי של הגן ונעבור תחת גשר מסילת רכבת.
 
מסילת הרכבת ומבנה הפיל-בוקס
ראשיתה של מסילת הרכבת במקום, שייך לתחילת שנות ה 20- של המאה ה 20- ונסללה ע"י אנשי גדוד העבודה. קטע המסילה כאן מחבר בין פתח-תקווה לראש-העין שהייתה תחנה על קו מסילת הברזל בין חיפה לקוניטרה בסוריה. לאחר מלחמת העולם הראשונה, עלה הרעיון לייצא פרי הדר לסוריה ולכן נסלל קטע המסילה כאן ותפוחי הזהב של נס-ציונה, ראשון-לציון, רחובות ושאר מושבות האזור - הובלו על הרכבת שנעה על אותה מסילה.
 
בשנות המרד הערבי 1936-39 נוצר הצורך לפקח ולהגן על המסילה מפני פיגועים ומתקפות של הערבים והוקם מבנה בטון גלילי שבו שהו שומרים מ"חיל נוטרי הרכבת" ופיקחו על המסילה. מבני השמירה מהסוג הזה ובצורה הזאת נבנו בעוד הרבה נקודות לאורך מסילות רכבת בארץ. מכיוון שצורתם הגלילית הזכירה לבריטים צורה של אריזת גלולות, המבנה זכה להיקרא: פיל-פוקס ) .)PILL-BOX אחרי שעברנו מתחת למסילה, וקראנו את השלט ההיסטורי הנעוץ על קיר הפילבוקס, נפנה מזרחה )שמאלה( ונזהה מימין לגשר מסילת הרכבת - גשר קטן מברזל להולכי רגל, בתוך סבך הצמחייה. נעלה על הגשר בזהירות, כיוון שרוחבו כרוחב גוף אדם ולא ניתן לצעוד עליו כשהאופניים לצידנו. עדיף להרים את האופניים על הגלגל האחורי בתנוחת "מריצה", לאחוז בכידון וכך לגלגל אותם על הגשר. לאחר שעברנו את המשוכה הזאת, נמשיך לרכב בשביל הכורכרי הלבן והמטופח - לבריכת הנופרים הקסומה.
 
בריכת הנופרים
בריכת הנופרים נמצאת מימין לשביל שלנו )מדרום(. הנופר הצהוב שגדל כאן בעזרת עבודות שיקום הנחל, הצליח לשרוד את הזיהום הגדול שבמשך שנים זרם בירקון בזכות הימצאותו ממש על מעיינות הנביעה של הנחל. בעצם, עם הגיענו לבריכת הנופרים הגענו לראשיתו של נחל הירקון - מקורות הירקון. באזור מספר רב של מעיינות נובעים שכיום "כלואים" תחת משאבות המעבירות את מימיהם למפעל המים של חברת "מקורות", הנמצא בצמוד לנו אך מוקף בגדר והכניסה אליו אסורה (תחנת השאיבה של "מקורות" מקיימת סיורים מודרכים בתחנת השאיבה לקבוצות, בתיאום מראש בלבד).
 
שיא פריחת הנופרים בעונת האביב והקיץ. בתקופה זו פני הבריכה מתכסים במרבד של פרחים צהובים ואציליים של הנופר. ניתן להקיף את הבריכה ולהגיע לצפות במרבד הנופרים גם בצידה הדרומי הצמוד לגדר תחנת "מקורות". לאחר שהתרשמנו מהנופר וגם מצאנו פינת חמד שוקקת טבע של פריחה ומים צלולים )נקודה נחמדה לנצל למנוחה קלה, שתייה ואכילה בטרם נמשיך(. נחזור לשביל הלבן והברור ונרכב לכיוון מזרח - לתל אפק - מבצר אנטיפטרוס. השביל נצמד למסילת הרכבת ויביא אותנו לגדר המקיפה של גן לאומי אפק. נפנה ימינה לצד הגדר ונרכב לאורכה, נפנה ימינה לצד הגדר ונרכב לאורכה, עד לכניסה לשער הראשי של מתחם תל אפק. בכניסה נציג את הכרטיס ששילמנו עבורו בשביל הרומנטי ולאחר מכן נרכב לכיוון האגם והמבצר.
 
תל אפק - מבצר אנטיפטרוס
שרידי המצודה הבולטים הנראים כיום שייכים לתקופה המאוחרת של הישוב על תל אפק. המצודה נבנתה ע"י הסולטן הטורקי סאלים השני בשנת 1571 )התקופה העות'מנית( ונקראה "בינאר באשי" שפירושו: ראש המעיין. המצודה שמרה על מעיינות הירקון למרגלותיה וגם על המעבר החשוב - מעבר אפק שנמצא בצמוד לה מדרום מזרח. כשנרכב לראש התל וניכנס לתוך המצודה, נבחין שם במחשופים של שרידי מבנים לאורך מספר תקופות היסטוריות. ראשיתה של ההתיישבות בתל אפק החלה באלף השלישי לפנה"ס והתקיימה ברציפות עד ימינו אנו. בתק' הרומית הייתה כאן עיר מרכזית ומשגשגת שנקראה אנטיפטרוס ע"ש אביו של הורדוס. לאחר שבילינו בגן לאומי אפק נפנה חזרה אל השביל ונחזור על עקבותינו (או יותר נכון: על קוליסנו...) . נגיע עד לנקודה הראשונה של חציית הנחל - בסמוך מאוד למועצה האזורית דרום השרון, נחצה אותו ומיד נפנה שמאלה על גבי השביל הרחב המסומן בסימון שבילים שחור - מערבה )כשהנחל לשמאלנו(. נעבור מתחת לכביש 40 ונגיע לטחנת אבו-רבח.
 
טחנת אבו-רבח
טחנת הקמח אבו-רבח של היום נבנתה במאה ה 19- ע"י ערבי עשיר בשם אבו-רבח, שדאג לשדרג אותה עם השנים והוסיף לה ציוד לשאיבת מים מהנחל וטורבינות גרמניות שחלקים מהן נראים עדיין במקום. שימו לב שהטחנה ממוקמת על מעין אי פסטורלי שנוצר ע"י המיאנדר (נפתול הרחב של הנחל. זה המקום לציין כי אורכו של נחל הירקון הוא כפול מהקו האווירי הישר שעובר בין מקורותיו בראש העין לשפכו בחוף הים. זאת בזכות פיתוליו הרבים, שהקנו לו את השם ואדי עוג'ה בפי הערבים, שפירושו: המפותל נמשיך ונעקוב אחר השביל השחור שיפנה צפונה ויעזוב את גדת הנחל, יחצה את ערוץ נחל הדר על גבי גשר קטן, יחצה שדות חקלאיים ויתחבר לשביל לכלי רכב בצבע כחול.
 
זוהי צומת T של שבילים, אנחנו נפנה על השביל הכחול ימינה (אחרי שעברנו שער ברזל שסוגר את השביל לרכבים) ותוך קילומטר וקצת נצא לכביש 40 . נפנה ימינה, נרכב בזהירות כקילומטר וחצי עד לפניה שמאלה לכביש 55 . כדי לחזור לרכבים בחניה של מועצה אזורית דרום השרון. כדאי לרדת מימין לקטע כביש זה אל דרך העפר לצד השדות והכביש, שתוביל אותנו היישר למתחם החניה ותחסוך לנו את הרכיבה המסוכנת על הכביש.
 
מי שירצה להמשיך עוד ברכיבה לאורך הנחל אפילו עד לקצהו בחוף ת"א, יפנה בצומת T על השביל הכחול שמאלה ואחרי חצי ק"מ שוב שמאלה עם המשך הסימון. שביל הסימון הכחול יוביל אותו בנוחות, לצד נפתולי הנחל בגדה הצפונית שלו עד לת"א (דרך רמת החייל - נקודה בה יש לעזוב את הנחל, לעלות למדרכה ברחוב הראשי ולפנות איתו שמאלה להמשך המסלול - לפארק הירקון). למידע נוסף, מפה מפורטת של מסלולי הרכיבה לאורך הנחל ומידע נוסף אודות הירקון, ניתן למצוא באתר רשות ניקוז נחל הירקון כאן: www.yarqon.org.il
 
 
 *חברת נביעות, לייבק בע"מ ואיגוד האופניים השקיעו את מיטב המאמצים כדי להבטיח שהמידע בדיסק טיולי אופניים זה יהיה מדוייק. מובהר בזאת כי חברת נביעות, לייבק בע"מ, איגוד האופניים ו/או מי מטעמם אינם אחראים למסלולי הטיול באופניים המפורטים לעיל לתיאור המסלולים, מפת המסלולים, לרבות לכל נזק אשר יגרם במהלך ו/או כתוצאה מהרכיבה או כל פעולה אחרת במסלולים.
 
 
 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg