top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

נתקעתם בשטח? קבלו טיפים שיעזרו לכם להיות מכונאי אופניים בסיסי

ZTE11.jpg

מאת: אורן גונן*
תמונות : אבי גנאור

אז זה נכון.. רכשת את הטוב ביותר! המילה האחרונה באופניים!  שלדה יקרה, עם משככי  פוקס משוכללים.. מערכות הקצה של סראם וגלגלי קצה מקרבון שמאובזרים בערכת טיובלס וצמיגים איכותיים ביותר.. 
פסגת הטכנולוגיה.. מה ניתן עוד להוסיף, יש לך תחת הישבן מכונת קרב אמתית..
אתה רוכב לך בסינגל  זורם ולפתע.. הדבר ממנו חששת יותר מכל: תקלה טכנית, תקר, השרשרת נקרעה, .. מה עושים?
בכתבה קצרה זו נסקור את התקלות הטכניות הנפוצות ביותר וגם ניתן להם מענה.. וכל זאת שלא נידרש לתרחיש  הנורא מכל.. טלפון  לאישה שתבוא לאסוף אותנו מהשטח..
 
תיק רכיבה
אז לפני הכול הצטיידו בתיק רכיבה, כזה שקושרים מאחורי האוכף או מתחת לרמה מלפנים או על הגב,  תיק הרוכב יכלול בתוכו מספר רכיבים בסיסיים חשובים שיעזרו לך להתגבר על תקלות בשטח:
1. פנימית רזרבית (עם או בלי חומר אטימה בתוכה) 
2. שתי כפות חליצה, אולר כלים שכולל מפתח לשרשרת (וזה לא בסינית) 
3. חולייה מהירה עבור השרשרת, "אוזן" חלופית המתאימה לדגם האופניים שלנו,
4. "ערכת תולעים" (לרוכבים עם צמיגי טיובלס – לא לדייג) 
5. סרט בידוד (איזולירבנד), שפופרת ריקה של משחת שיניים 
6. סט מפתחות אלן"
7. ואם תשאלו את אבי גנאור אז גם אזיקונים כפפות רפואיות חד פעמיות ומטליות לחות.
TIK11.jpg
תקר (פנימית /טיובלס):
מוצרים שנדרשים לתיקון:  פנימית חלופית, כפות חליצה, ו/ או ערכת תולעים +דקר (לטיובלס)
א) תחילה- יש לפתוח את הצמיג בעזרת כפות החליצה המיועדות לחליצה מהירה מבלי לפגוע  בחישוק                 (מומלץ כפות חליצה מפלסטיק-כפות מברזל עלולות לפגוע ולחרוץ את החישוק)
ב) יש לבדוק את צידו הפנימי של הצמיג ולהבין מהי סיבת הפנצ'ר-קוצים/מסמרים/קרעים וכו' ובמידה ונתקלים בכאלה להוציאם מיד
ג.)  בנוסף יש לבדוק את דפנות הצמיג, תקלה נפוצה הגורמת לפנצ'ר היא קרעים בדפנות הצמיג.
    לאחר זיהוי התקלה נפעל בכמה דרכים:
    לרוכבים עם פנימית בגלגל:
א) בתחילה נרחיק את המפגע (קוץ/מסמר/פנימית עם צביטה)
ב) נחליף לפנימית חלופית, נסגור את הצמיג  תוך וידוא שהצמיג לא צובט את הפנימית וננפח אוויר בלחץ המתאים
ג) יש לשים לב בעת ניפוח הגלגל שהצמיג אינו מחליק מדפנות החישוק ונשאר במקומו
TOOLKIT11.jpg
לרוכבים עם ערכת טיובלס (צמיג ללא פנימית- נדרשת ערכה מתאימה)
א) נבצע הערכת מצב- האם הצמיג מאבד אוויר באיטיות או שאין בצמיג אוויר כלל.
ב) במידה והצמיג מאבד אוויר באיטיות, נחפש את החור בגלגל. נמצא אותו בקלות שכן חומר האטימה שנמצא בתוך הגלגל יוצא  מהחור ולכן קל לזהותו.
ג) ניקח את ערכת התולעים והדקר- נשחיל תולעת בתוך החור של הדקר 
ד) נדחוף את הדקר עם התולעת לתוך החור בצמיג – יש להשאיר כמה מילימטרים מקצה התולעת מחוץ לצמיג.
ה) במידה והתולעת אינה סוגרת את החור(חור גדול מידי) יש לפתוח את הצמיג ולהכניס פנימית רגילה.
ו) קרע בצמיג (פנימית בורחת מהחור בעת מילוי אוויר/ תולעת לא מחזיקה- במקרה זה ישנו צורך לאלתר, פטנט אחד הוא להניח בנקודה של החור חתיכה של שפופרת משחת שיניים, החומר ממנו עשויה השפופרת יחזיק מעמד בעת מילוי לחץ אוויר עם פנימית כמובן.
 
אוזן (מעביר אחרי)שבורה:
האוזן האחורית של האופניים עשויה אלומיניום רך. האוזן זולה בהרבה ממחיר המעביר האחורי או השלדה. ולכן היא מתוכננת מראש להישבר במקרה של עומס יתר על המעביר האחורי או על השלדה. במקרה של אוזן אחורית שבורה יש לפרק את המעביר מהאוזן (מפתח הלן "5") ואת שאריות האוזן מהשלדה, בדרך כלל ע"י  הברגת 2 ברגים או יותר.    
א) לאחר מכן יש להרכיב בזהירות את האוזן לשלדה ואת המעביר האחורי לאוזן.
ב) יש לבדוק שהברגים מחוזקים היטב ואין חופש במעביר האחורי
ג) במקרה ואין ברשותכם אוזן רזרבית יש לנסות להצמיד את המעביר האחורי עם אזיקונים לשלדה האחורית ולסיים את הרכיבה על הילוך אחד.
CHAIN3.jpg
שרשרת קרועה:
תקלה זו נפוצה ביותר והיא  נגרמת לעיתים מלחץ חזק על שרשרת שחוקה, רכיבה בעומד \שנגרם משימוש בהילוכים מוצלבים. למשל פלטה מלפנים וגלגל "ש 11 מאחור.
א)במקרה זה נזהה חוליה שבורה או עקומה בשרשרת. יש לפרק את החוליה השבורה בעזרת מפתח                                       
   השרשרת ולהיזהר שלא לאבד את הפינים שמחברים את החוליה.
ב) לאחר מכן נחבר את השרשרת בעזרת חוליית החיבור המהיר במקום החוליה שפרקנו. נקפיד שהחוליה החדשה אינה נוקשה מידי או שהפינים שלה בולטים לצד זה א אחר.
 
שמיניות בגלגל 
 
תקלה של שמיניות בגלגלים עלולה להיגרם מנפילה ,התנגשות בסלע, עומס יתר על הגלגל ואפילו עייפות החומר שגורמת לפקיעת חישורים.
במידה ומותקנים על האופניים שלנו מעצורי וי ברקס, הברקס יפריע לנו להמשך הנסיעה ועדיף לשחררו.
א) במקרה זה עלינו לשחרר את כבל הברקס, כך שהברקס האחורי יהיה משוחרר לחלוטין.
 
שמיניות במעצור דיסק
מקרה זה מתרחש כאשר הדיסק עצמו (רוטור) מקבל מכה במהלך רכיבה ומתעקם.
א) במקרה זה עלינו לשחרר את הברגים של הקליפר כך שלמעשה הם לא יהווה מכשול לדיסק העקום.
 
ואחרי כל זאת לזכור הבאתם בתיק האופניים שלכם גם כפפות ניילון חד פעמיות  וגם מטליות לחות כך שאם שכחתם להשתמש בכפפות (או שהתקמצנתם עליהן) והידיים שלכם שחורות מהגריז או מהשמן תוכלו לנקות אותן באמצעות המטליות הלחות
רכיבה בטוחה!
 
* אורן גונן, מכונאופן ובעליו של מכון פיטזון להתאמת אופניים
 
 
 
 
 
 
 

 

Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg