top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

פיתוח ישראלי חדשני: אופניים הידראוליים

 hidroalic1.jpg
מאת: SHLOMI  DOITCHE
שוו בנפשכם אופניים ללא שרשרת, ללא מערכת הילוכים הכוללת כבלים, מעבירים, מנופים וגלגלי שיניים. שקטים מאד ללא כתמי גריז, וללא שום צורך בשימון. נשמע דמיוני?
האופניים הראשונים  שהוצגו בפאריס הומצאו ונרשמו כפטנט בשנת 1818 בגרמניה אך היו אלה" אופני דחיפה" ללא פדלים,  רק   41 שנה מאוחר יותר ב 1860, יוצרו האופניים הראשונים עם מערכת הנעה, שמופעלים בעזרת  פדלים, וחיבור ישיר לגלגל  ואילו  רק בשנת   1885 פותחו בבריטניה ובגרמניה  " האופניים המודרניים " הראשונים שמוכרים לנו עד היום  כמשלבים  בין פדלים, קראנק  שרשרת ומערכות הילוכים.
האמת היא שהרבה לא השתנה באופניים במאה השנים הראשונות  (להוציא אולי את פיתוח הפנימיות , הצמיגים וההילוכים) אך בעשרים השנים האחרונות עובר ענף האופניים פיתוח נרחב שמקבל ביטוי בפיתוחם של  דגמים רבים  שפונים לקהלים שונים כגון אופני עיר, אופני הרים, אופני מרוץ, אופני פעלולים ושיטות הייצור שלהם שוכללו כשברקע , נעשה שימוש בחומרים מתקדמים מתחום התעופה והחלל,  ושודרגו המערכות השונות, אך באופן כללי כתפיסה גם כיום נותרה שיטת ההנעה של האופניים  דומה לזו של סוף המאה ה 19כשהיא מתבססת על שרשרת ופדלים שבעזרתם מונעים הגלגלים. האופניים החשמליים, על אף שעושים שימוש במנוע חשמלי לצורך סיוע בהנעת האופניים, גם הם עדיין מונעים בשיטה הקלאסית הנשענת על חיבור מכני של ארכובה - גלגל שיניים קדמי - שרשרת - גלגל שיניים אחורי  וכו'.. .
 
הראש היהודי
למרבית ההפתעה, השינוי בתפיסת מערכת ההנעה של האופניים עשוי לבוא דווקא כאן.   וזאת כאשר- 200 שנה לאחר המצאת האופניים הראשוניים,  מסתמן שינוי  של ממש בשיטה וזה קורה דווקא בישראל הקטנה שאינה ידועה כ"מעצמת אופניים",   במוסך קטן (אך מצויד היטב) הצמוד לביתו במושב קטן שבשפלה , עמל זיו ברוש,  יזם בעל רקורד מרשים וסיפור חיים מעניין , על מערכת הנעה חדשנית לאופניים, מערכת שפועלת ללא שרשרת וללא גלגלי שיניים, אלא מושתתת על עקרונות ההנעה ההידראולית.
 
זיו , כבן 57 , מחלוצי התעופה באווירונים זעירים - משקל,  גייס בעברו הון למספר לא מבוטל של פרויקטים והקים מיזמים מוצלחים ומעניינים. אחד המוצלחים שבהם הוא  מערכת לחילוץ לכודים מבניינים רבי קומות  אבל זה לא הסיפור שלנו, זה  עוסק באופניים והוא התחיל בזה שזיו ראה ונישבה קסמו של פיתוח טכנולוגי שנעשה על ידי מדען אחר מהטכניון ושל סטודנטים מאחת האוניברסיטאות  בארצות הברית  וזיהה,  את הפוטנציאל לחולל שינוי תפיסתי שיאפשר שדרוג מהותי באופן ההפעלה וההנעה  של אופניים. מדובר בפיתוחם של אופניים  חדשניים המספקים חווית רכיבה חדשה ומשופרת, אופניים המבוססים על מערכת הנעה הידראולית.

כיצד זה עובד?
מרכיביה העיקריים של מערכת ההנעה החדשנית , מתבססים על סיבוב ארכובה (קראנק ) שמחוברת  למשאבה הידראולית. המשאבה  בונה לחץ שמפעיל מנוע הידראולי. המנוע ההידראולי מסובב את הגלגל האחורי ומספק את ההנעה שדוחפת את גלגלי האופניים קדימה. 
שליטה על כמות ולחץ השמן, מאפשרת למעשה,  שינוי יחס (גיר / מהלכים) רציף כך שבפועל הרוכב ייהנה מאין סוף הילוכים- ואם כך, למעשה לפנינו מערכת הילוכים אוטומטית רציפה. לפני מספר חודשים, יצא זיו לסדרה של פגישות עם גורמים מובילים בתחומי הפיתוח וייצור אופניים. הפגישות התקיימו  בתערוכת האופניים הנחשבת כחשובה  בעולם- "יורובייק" המתקיימת בעיר פרידריך זעאפן שבגרמניה וחזר משם עם  משובים מצוינים והזמנה לשיתופי פעולה עתידיים. בפועל חזר זיו   מ" יורובייק"  כשבאמתחתו  3 שלדות שנמצאו  מתאימות לאב  הטיפוס הראשוני  והחל לעבוד במרץ על בנייתו.  המדפסת התלת ממדית שזיו מפעיל בכישרון רב עם אנשי ההנדסה שעובדים עמו , החלה לפלוט חלקים שהורכבו יחדיו לכדי משאבה הידראולית שמתחברת לארכובה, ואב הטיפוס הראשון שניתן לרכיבה  כבר יצא לשטח  לסדרת ניסויים כשהוא עובר כל עת תהליכי שיפור וטיוב. 

צפו בסרטון הוידאו של האב טיפוס כאן 

hidroalic2.jpg

הפגישות התקיימו  בתערוכת האופניים הנחשבת כחשובה  בעולם- "יורובייק" המתקיימת בעיר פרידריך זעאפן שבגרמניה וחזר משם עם  משובים מצוינים והזמנה לשיתופי פעולה עתידיים.  בפועל חזר זיו   מ" יורובייק"  כשבאמתחתו  3 שלדות שנמצאו  מתאימות לאב  הטיפוס הראשוני  והחל לעבוד במרץ על בנייתו.  המדפסת התלת ממדית שזיו מפעיל בכישרון רב עם אנשי ההנדסה שעובדים עמו , החלה לפלוט חלקים שהורכבו יחדיו לכדי משאבה הידראולית שמתחברת לארכובה, ואב הטיפוס הראשון שניתן לרכיבה  כבר יצא לשטח  לסדרת ניסויים כשהוא עובר כל עת תהליכי שיפור וטיוב .

בימים אלו עומד זיו לצאת בקמפיין לגיוס כספים במסגרת אתר גיוס ההמוניםHEADSTART ",   הרעיון הוא לגייס משאבים שיאפשרו לו ולצוותו לסיים את הפיתוח המלא שלדגם מוגמר, ויאפשרו יציאה לייצור ושיווק בקנה מידה מסחרי . מדינת ישראל, שהיא  "מדינת הסטארט-אפ" ,מתברכת באנשים יצירתיים וביזמים פורצי דרך , אך טרם קנתה לעצמה שם כמעצמה בתחום פיתוח האופניים, הגם שמעת לעת ישנם יזמים יצירתיים שמפתחים טכנולוגיות בתחום האופניים  ומצליחים לפתח ולייצר מוצרים חדשניים, עדיין לא פותח במחוזותינו מוצר שעשוי לחולל שינוי שמשנה תפיסה.
אז מי יודע אולי דווקא כאן במוסך הקטן , בין כנפיו של מטוס  חונה   מתרחש מהלך שיביא להמראה ולזינוק של תפיסה טכנולוגית חדשנית שתפרוץ דרך עם  חווית רכיבה חדשה.
 
הכתבה מתפרסמת גם במהדורה המודפסת של מגזין אופניים בשיתוף עיתון הארץ שחולקת היום בחינם למנויי הארץ 
 
 
 
 
 
Share

_________________________2_02.jpg

BANNER4.jpg

facebook.jpg

ofanaim_magazin199.jpgז

 
 
 
 
 
 
 
 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg