top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

תעזבנו יום - יעזבך יומיים. איך חוזרים מפרישה או פציעה?

272.jpgלפני מספר שנים פגשתי בחנות אופניים רוכב עלית שגם היה אלוף ישראל וזכה בלא מעט תחרויות כביש ושטח. הוא היה רזה עד אימה. כששאלתי אותו מה קרה הוא הסביר שהוא פצוע וכמעט לא מתאמן וכדי שהוא לא יעלה יותר מדי במשקל הוא אוכל מעט. הרוכב שמעולם לא נשא על עצמו אחוזי שומן מיותרים, כיאה לרוכב ברמתו, איבד גם מסת שריר כתוצאה מהפסקת האימונים, מה שהשווה לו את המראה החולני כמעט. הוא טיפל בפציעה שלו, חזר להתאמן ולנצח שוב תחרויות.


המקרה הזה הוא אולי מקרה קיצוני של רוכב תחרותי מאד אבל רבים מרוכבי הספורט חווים פציעה אם כתוצאה מאימון יתר או מתאונה והחזרה לכושר היא לעיתים לא קלה ומתסכלת. האמת היא שהחזרה לכושר הכרוכה גם בתעצומות נפש יכולה להתחיל במקרים מסוימים מייד לאחר הפציעה וההבנה שיש צורך לבצע שינויים באימונים ובהתנהגות. התעלמות מפציעה עלולה להפוך משהו זמני לכרוני ומשם הדרך לכניסה למעגל של אימונים-הפסקה-אימונים-הפסקה קצרה.


גרג למונד, מנצח הטור דה פראנס 3 פעמים ושלוש פעמים אלוף עולם (1 בנוער ו- 2 במקצוענים עלית) כותב בספרו: Greg Lemond's complete book of cycling על יחס של 1-3 כלומר על כל שבוע של הפסקה באימונים דרושים 3 שבועות כדי לחזור לאותו כושר שהיית בו בזמן שהפסקת להתאמן. המהדורה הראשונה של הספר התפרסמה בשנת 1986. בשנת 1987 עבר למונד תאונת ציד קשה: גיסו שצד איתו ירה בו בטעות ברובה ציד. הכדורים חדרו לגבו ולכליה אחת ולמונד היה בסכנת חיים ממשית והקריירה שהייתה בשיאה נקטעה. בשנת 1989 ניצח למונד את הטור דה פראנס בשמונה שניות בלבד בקטע נג"ש דרמטי שנערך ביום האחרון ברחובות פריס. שנה לאחר מכן הוא ניצח בעוד טור ובאליפות עולם נוספת. רק חזרתו של לאנס ארמסטרונג ממחלת הסרטן לשבעה ניצחונות בטור דה פראנס האפילה על חזרתו לחיים של למונד עשר שנים לפני כן. שני הסיפורים ממחישים שניתן לחזור מפציעות ובגדול!

מה לעשות כשהאימונים מפסיקים כתוצאה מתאונה/פציעה או סיבות אחרות? 

הנה כמה עצות מעשיות שיסייעו לכם לחזור למסלול בצורה מיטבית: 

 

1.      קודם כל ההבנה שיש מצב חריג חשובה מאד. המילים: "אולי זה יעבור" משקפות הדחקה ולא טיפול של ממש.

2.      החזרה לכושר יכולה לקרות יום לאחר הפציעה. חוץ ממקרים של מחלה או תאונה שמרתקת אתכם למיטה, ניתן לנקוט בצעדי מזעור נזקים כמעט מייד.

3.      אם קיימת אפשרות להמשך פעילות אחרת, אפילו מתונה ביותר, רצוי מאד לעסוק בה ובכך למנוע ירידה מהירה מדי בכושר הגופני. אם אי אפשר לרכוב, שחו, לכו ברגל, בקרו בחדר הכושר או טפסו במדרגות. הכול במגבלות הפציעה והסביבה. חבר שלי ששהה בשליחות בסיביר היה רץ בחדר במקום כי בחוץ שררו 30 מעלות מתחת לאפס.

4.      שמרו על משקל תקין, התאימו את התזונה להוצאה הקלורית. מלאו את התפריט שלכם באוכל מזין כדי לזרז את ההחלמה.

5.      טפלו בפציעה בנחישות ובמהירות ושמעו להוראות המטפל שלכם. אמרו לכם 3 פעמים ביום קרח? בצעו, נתנו לכם תרגילים מסוימים? לבצע את זה באותה אדיקות שבה אתם מבצעים את האימונים שלכם.

6.      אם יש לכם זמן להתאמן אבל אתם מוגבלים לעסוק בענף שלכם התייעצו עם המאמן שלכם על פעילות חלופית שתשמור על כשירות המערכת המרכזית (לב ריאה) באופן שלא יפעיל עומס על האזור הפגוע.

7.      לא להגזים באימונים חלופיים. המרה של שעות הרכיבה בשעות ריצה או ענפים אחרים עלולה לפצוע אתכם כי אינכם רגילים לסוג פעילות זאת. הכול במתינות במטרה לשמור על כושר אירובי סביר.

8.      בדקו את המקור לפציעה: עומס יתר? מדרסים? חוסר שינה? יותר מדי תחרויות? כיוון תנוחה על האופניים? מה עשיתם שגרם לכם להיפצע? טפלו במקור ולא רק בסימפטום.

9.      הקדישו זמן לגמישות וחיזוק הגוף במגבלות הפציעה.

10.  אל תחזרו מהר מדי ובטח לא חזק מדי. תנו לעצמכם את הזמן לחזור לעניינים גם בגוף וגם עם הראש. 

שאלות נוספות בענייני אימון ניתן להפנות לכתובת: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg