top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

מה יותר משפיע הוואטים ברגליים או השומן שמעל האוכף

1.gifמה  קובע יותר? הוואטים שברגליים או הקילוגרמים והשומן שמעל הנעליים? מי בינינו הרוכבים, ובעיקר אלה מאתנו שכבר עברו את גיל ה-40 לא היה רוצה להיפטר מעוד 5 או 10 ק"ג (ולא רק מאופניים)?מאותם קילוגרמים עודפים שמאטים אותנו בכל עלייה, גבעה או הר ובוודאי כשמדובר על עליות ארוכות ומתמשכות כמו  נס-הרים, צובה, בית אורן, שלא לדבר על החרמון או האלפים...

ניר גפן, רוכב חובב בעצמו ואב לרוכב עלית צעיר,שניהם אגב, רזים ושדופים כפי שרוכבי אופנים צריכים להיות, נזכר כיצד השתתף  ברוכב ישראל לצד קבוצה מופלאה של רוכבים מכל הגילאים שהשתתפו במסע בן שלשת הימים וגמעו מדי יום  כ200 קילומטרים.

"בבוקר היום השני, 5 דקות לאחר היציאה ממתחם המועצה האזורית תמר ולפני שהספקנו להתחיל את הטיפוס לראש זהר" נזכר ניר " עצרתי כדי לסייע לאחד הרוכבים בהחלפת פנימית מתסכלת אשר השאירה אותנו אחרונים בשיירה כשאוטובוס המטאטא נושף בעורפנו. התחלתי את הטיפוס כשרק רוכב אחד או שניים נראים מלפנים תוך שאני מנסה לצמצם קדימהבדופק תחרות. לאט לאט התגלו ונעקפו עוד ועוד רוכבים, חלקם מצוידים במילה האחרונה של שלדות הקרבון הקלילות והמאובזרות (אני רוכב על קליין נצחיות עם זוג ענתיקות שפעם היו גלגלי אימונים). רבים מבין רוכבים אלה היו בעלי עודף משקל ברור שמאפיין בדרך כלל  רוכבי כביש טריים יחסית, אבל גםרוכבים ותיקים לא מעטים. כאן המקום להסיר את הכובע בפני אחד הרוכבים הטריים הללו שסבל מעודף משקל ניכר של עשרות ק"ג אבל התבלט גם ביכולת הטיפוס לאורך זמן, כלהכבוד! ובכ"ז, איך קורה שאני בתור סנדלר שהולך יחף אשר הספיק לצבור בקושי כמה שעות אימון עלובות בשבילי הירקון וראש ציפור, מצליח לרוץ קדימה ולעקוף עשרות רוכבים לאורך עלייה של 15 ק"מ או יותר?

רבותי... לא צריך להיות גאון כדי להבין שבעליות המשקל מדבר. נמרוד דובינסקי, מאמן בכיר ומנהל TACC מסביר  שבכל טיפוס משמעותי נקבעת מהירות הרוכב ע"י ההספק הסגולי הנמדד בוואט לק"ג. לניר גפן אין הרבה וואטים ברגליים (מעל קו השבר) אבל גם אין הרבה ק"ג מעל הנעליים (מתחת לקו השבר). המשקל שבו מתחשבים הוא הסכום של משקל הרוכב יחד עם משקל האופניים ולכן ברור כי 2 ק"ג פחות של שומן, אפקטיביים יותר מ- 1 ק"ג פחות של אופניים (וגם זולים יותר להשגה). להמחשה - 140 וואט ברגליים לחלק ל- 70 ק"ג (62 + 8) יפיקו הספק סגולי של 2 וואט לק"ג, 180 וואט ברגליים של רוכב כבד ומאומן לחלק ל- 100 ק"ג (93 +7) יפיקו 10% פחות, רק 1.8 וואט לק"ג. ההפרש בהספק הסגולי יורגש מיידית בכל טיפוס מתמשך, ההפרש במשקל האופניים איננו מורגש כלל.   

 מתאמצים להוריד שומן בעבודה קשה וגם מצליחים לפעמים עם דגש על לפעמים

גוון קניג, תזונאי ראשי של "דרך הכושר" ומאמן בכיר בקבוצת Endureמבהיר: רכיבהעל אופניים היא ספורט אידיאלי לשריפת שומנים. ניתן בקלות לשלוט בדופק גם תוך כדי רכיבה ממושכת, בוודאי כשמדובר על רכיבה במישור וללא רוח פנים משמעותית. הרכיבה עצמה מתאימה גם לאנשים כבדי משקל המבקשים להימנע מהפעלת עומס מיותר על הברכיים והגב כפי שנגרם לעתים בהליכה ובעיקר בריצה, עם משקל עודף. עלמנת להשיג הרזייה אפקטיבית  (הקטנת נפח תאי השומן והפחתת משקל השומן ואחוזי השומן בגוף), נדרש רק לבקר את האכילה (מה וכמה), ולתעד את תוצאות הפעילות הגופנית ברמה יום יומית.

תוכנית הרזייה אינטראקטיבית באתר האינטרנט  של "דרך הכושר" מאפשרת לרוכבים ולספורטאים אחרים להקליד במנוע הקלורי של האתר את הפירוט של התזונה היומית על פי כללים פשוטים של חלוקה למשפחות מזון וליחידות תזונה (פרוסת לחם או 1/2 כוס פסטה וכו' = 1 יח' פחמימות, 100 גר'בשר או דג רזה וכו' = 1 יח' חלבון). נתוני מד הדופק מהווים בסיס לתיעוד הרכיבההיומית או כל פעילות אירובית אחרת, כך שניתן לתחקר את תדירות ואת משך הפעילות, את הדופק הממוצע ואת הקלוריות שהוצאו במהלכה.

השימוש הנכון בתוכנה האינטרנטית מחייב מאמץ זניח של עד 60 שניות, פעמיים ביום, ומאפשר קשר שוטף ונוח עם תזונאי מלווה וכן תחקור מלא של שבועות ושל חודשים לאחור. רוכביםשישתמשו בתוכנה זו יוכלו לבקר ולתקן בקלות את הרגלי התזונה שלהם, לוודא כי משך ועוצמת הרכיבה אכן מתאימים לתוכנית ההרזיה ולעקוב אחר מאזני הקלוריות שהם הם המפתח להרזיה, ברמה יומית וברמה שבועית כאחד. התוצאות, כפי שאנחנו מכירם אותן הן הרזיה מבוקרת ועקבית בקצב של 1 עד 2 ק"ג לשבוע.

כבונוס נוסף – נפרדים מעודפי כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר בדם, נפרדים מיתר לחץ דם ומקטיניםאת הסיכון למחלות לב ואחרות. אז מי  אמר שכאשר יושבים מול המחשב וגולשים באינטרנט מפתחים בהכרח כרס?

 * אבי גנאור , מבעלי מגזין אופנים , רכב והתאמן בעבר ב"דרך הכושר"

 

 מאת: אבי גנאור

Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg