top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

זו תקופה טובה מאוד עבור רוכבי האופניים / ראיון אישי עם הנס ריי

ansrey10.jpg
מאת: אבי גנאור 
photos: Carmen Freeman-Rey  ו- Bartek Wolinski
 
הקדמה
הנס (No Way)  ריי  הוא ללא ספק אחד מרוכבי אופני הרים המשפיעים ביותר בהיסטוריה של  ספורט האופניים המודרני בכלל, ושל אופני ההרים בקטגוריית הפרי-רייד , דאון-היל וטריאל בפרט. פגשתי אותו לראשונה לפני כארבע שנים כשביקרתי ב"יורובייק" תערוכת האופניים החשובה בעולם,  שמתקיימת בעיר פרידריך-סאפן שבגרמניה. 
לפגישה היה אחראי  ידיד  ישראלי בשם  שלומי דויטש (אושיות אופניים בפני עצמה), שהכיר בינינו ושלח אותי להאזין להרצאתו של הנס ריי בנושא תיירות אופניים. אז עדיין לא הייתי כל כך מודע לפעילותו ולתארים הרבים שצבר כרוכב אבל להרצאה זו הייתה השפעה רבה על עמדתי בנושא עיתונות האופניים בישראל, וזאת משום ששם שמעתי לראשונה מפיו של הנס ריי את האמירה החזקה  לפיה תמונות שער של מגזינים לאופניים שמציגות רוכבי אקסטרים מדלגים על גבי סלעים ומבצעים קפיצות מסוכנות, גורמות נזק להתפתחות הענף ולתדמיתו. זה היה מוזר לשמוע זאת דווקא מפיו של מי שהיה כמה פעמים אלוף אירופה ואלוף עולם ברכיבת פרי-רייד ודאון-היל ואמן של ספורט הטריאל (להטוטים וקפיצות בין מכשולים באופניים) אבל בשיחתנו הראשונה פנים מול פנים טען באזני הנס שכאשר הציבור הרחב נתקל בתמונות הללו הוא מגיב בדרך כלל באמירה "משוגעים, תראו מה הם עושים....או  בחייך אופניים זה לא בשבילי" 
 
הנס ריי נולד בשנת 1966 בשוויץ וגדל בגרמניה, והוא נחשב כאמור לאחד מהחלוצים של ספורט רכיבת  הפעלולים שמכונה בשם "טריאל" . הוא מחזיק בכ7 תארי עולם ובאליפויות אירופה ברכיבת דאון-היל ומאז שסיים הקריירה התחרותית שלו עוסק בקידום פרויקטים תיירותיים בתחום האופניים בכל רחבי הגלובוס ופועל כפילנתרופ בקידום הרכיבה על אופניים באפריקה במסגרת הארגון שהקים Wheels for  Life  שהמוטו שלו הוא שהאופניים מהווים מכשיר שמסייע לאפריקאים רבים, נשים וגברים כאחד למצוא עבודה ולפרנס את משפחותיהם.
 
כיום מתגורר הנס ריב  עם רעייתו בקליפורניה אך  בני הזוג מבלים חלק ניכר מזמנם בעיירה האיטלקית ליבוניו הממוקמת איי שם בצפון איטליה על גבול שוויץ שם מפגין רוכב העל את כישרונות הרכיבה שלו בפארק האופניים האתגרי ומדלג מידי פעם ליעדים שונים בעולם ובעיקר לאפריקה.
  מאז פגישתנו הראשונה האחרונה ביורובייק אנו שומרים על קשר באמצעות הדואר האלקטרוני ושהוא נתקע לפני כשנה וחצי עם אופניים תקולים בירדן והתקשר לבקש סיוע , עזרנו  לחבר אותו ליבואן הישראלי  של GT    (המותג שמספנסר אותו) מרוזן ומינץ שהתגייסו לארגן עבורו את החלקים החסרים. בדצמבר האחרון קיבלנו ממנו טלפון והצעה לראיון . הוא רצה לדבר אתנו בעיקר על ההתפתחות שחלה בשנים האחרונות בענף אופני ההרים, על קריירות מקצועיות, תקציבים ועל ביתו השני ב-Livigno( ובעברית: לביניו) 
ansrey12.jpg
"מרבית הספורטאים עדיין לא הפנימו את העובדה שבעצם מה שהכי מעניין את נותני החסויות זו החשיפה שאתה כספורטאי מעניק להם. במקרה שלי זה הוכפל לאחר סוף הקריירה התחרות שלי. היום אני מקבל את אותה החשיפה התקשורתית  ממנה נהנים  הספורטאים המצטיינים מבלי שאני מתחרה ואני לא מדבר רק על האינטרנט, אלא גם על מגזינים וטלוויזיה"
 
 
ש:אלה הנס, אתה עכשיו אחרי עונה ארוכה בליבניו, ובדרך חזרה ללגונה ביץ' שבארה"ב, שם מקום מגוריך הקבוע, כדי  להשתתף באירוע צדקה של הקרן שהקמת  “Wheels for  Life”   האם הייתה זו שנה עמוסה עבורך?
 
האנס ריי: למען האמת כן, לא היה לי יותר מידי הזדמנויות להשתעמם.  לשמחתי   במהלך הקיץ, ביליתי  הרבה זמן בלויניו , שבהחלט כבר אפשר לקרוא לכפר הזה  ביתי השני. במשך שנים אנחנו מפתחים משם את התשתית לרוכבי האופניים, בנינו בפארק שבילים חדשים, שמספרם רק הולך וגדל, יצרנו כמה אירועי אופניים מרגשים ובאופן זה לא משנה אם אתה בא עם חברים או משפחה, או אם אתה רוכב מתחיל או מנוסה יותר, זה לא  משנה אם אתה מעדיף רכיבות סיבולת ארוכות, אופני כביש או רוצה להיעזר בכוח המשיכה, באופן כללי העלנו את הסטנדרטים בכל הקשור לתיירות אופניים וכיום כולם  יכולים ליהנות  מחוויית רכיבה על אופניים בלויניו  ולא משנה מה יכולתם. אבל אתה צודק; אני כל הזמן בתנועה ובימים  אלה ממש אני כבר מתכונן לאירוע הגאלה של  Wheels 4 Life” ומקווה שהוא יהיה מוצלח ויצליח לגייס הון רב עבור הפרויקטים שלנו באפריקה. . 
 
 
 נראה שאתה רוצה לרכב על כל דבר שתופס לך את העין. מאיזה סוג של רכיבה על אופניים אתה הכי נהנה ?
אני אוהב גיוון. לרוב אני רוכב בסינגלים, גם אם זה אומר  רכיבה על אופניים במעלה ההר. כלומר לא רק בירידות.  לפעמים. אני נהנה מפרי-רייד ודאון-היל אבל אני עדיין הכי אוהב לרכב על   אופניי  הטריאל שלי ואני זאת לפחות פעם בשבוע.  בנוסף  וזה כמעט סקופ...אתה יכול אפילו לתפוס אותי מידי פעם גם על אופני כביש  
 
 אלו אתרים הכי מתאימים לסגנון רכיבה שלך?
בימים אלה אנו רואים שהתנאים לקיומו של הספורט שלנו הולכים ומשתפרים, לפחות מהבחינה של נגישות למסלולים. המגמה הולכת בבירור לכיוון של שבילים מגוונים   שנבנים במיוחד עבור רוכבי האופניים. אני מוכרח שוב לציין שלויניו  מהווה דוגמא מצוינת לפיתוח שנעשה בתחום זה. הם עשו הרבה, וזו  גם הסיבה לפופולריות של האתר  בסצנת האופניים.  אני מאמין שעוד הרבה שבילים יפותחו בשנים הבאות. זו תקופה טובה מאוד עבור רוכבי האופניים.
ansrey14.jpg
עכשיו שאתה לא מתחרה יותר, איך אתה מתפרנס מאופני הרים?
ובכן, עד לפני שנים אחדות אני נהגתי לרכב ולהשתתף בהרבה תחרויות וקיבלתי תמיכה מיצרנים רבים.   אבל אני חייב לומר, שגם כיום אני יכול להיות מאוד מועיל עבור נותני החסות גם ללא תוצאות ופודיומים בתחרויות. עובדה שאני עדיין מייצג את GT  והם נהנים מזה. לרוע המזל – וזה אולי  לטובתי – מרבית הספורטאים עדיין לא הפנימו את העובדה שבעצם מה שהכי מעניין את נותני החסויות זו החשיפה שאתה כספורטאי מעניק להם. במקרה שלי זה הוכפל לאחר סוף הקריירה התחרות שלי. היום אני מקבל את אותה החשיפה התקשורתית  ממנה נהנים  הספורטאים המצטיינים מבלי שאני מתחרה ואני לא מדבר רק על האינטרנט, אלא גם על מגזינים וטלוויזיה. 
 
  זה לא רק שיש נוכחות תקשורתית בפעילות שלי אלא שאני תמיד לקחתי את הרכיבה שלי ברצינות רבה והתייחסתי אליה  כמו לעסק. כיום אני מוצא דרכים חדשות לשיתוף פעולה ומסייע לנותני החסות שלי, בין עם זה במשוב למוצרים חדשים, ייעוץ, והופעות ראווה ובין עם זה השימוש בשם ובתמונה שלי.  
 
 מה אתה מייעץ  לכישרונות הצעירים שמתדפקים על צמרת הענף? לפנות לספונסרים מסחריים רבים ולבקש  ככל האפשר  או להתרכז באיסוף מקומות על גבי הפודיומים.
 אחד מוביל לשני. אתה לא יכול לייעץ לרוכבים לעשות מסחרה ולהשיג ספונסרים. בדרך כלל הם אלה שמגיעים אליך דרך הצלחה הספורטיבית שלך. יחד עם זאת, תוצאות בלבד אינן מספיקות כיוון שרוכב   טוב כמו המרוץ האחרון שלו. זה אמנם אכזרי ואני יכול רק לייעץ לכישרונות  הצעירים לקחת את זה ברצינות ולהיות רציניים. וזה לא רק כאשר הם על  האופניים.
 
   דידי שניידר ואתה הם הדמויות  שמאחורי המושג "רכיבה זורמת"  איך זה קרה וכיצד  זה התפתח?
  "Flow" הייתה מילת הקסם בעשר השנים האחרונות בסצנת האופניים. אבל יש לגביה הרבה מקום לפרשנות: עבור רוכב אחד, זרימה יכולה להוות כיף טהור ועבור אחרים זה סיוט מוחלט. רכיבה זורמת הוא סוג מסוים של שביל לא תלול מידי, לא מסוכן מידי  ולא קיצוני. משהו שמאפשר לכל  רוכבי ההרים בכל הרמות לרכב אותו. שביל שמאפשר למתחילים ללמוד להתגלגל ולרוכבים מתקדמים לעוף. בעיקרון, זה שביל שנועד לשים  חיוך על הפנים של כל הרוכבים. בעבר רוב השבילים נועדו לרוכבים מקצוענים בלבד, אבל עכשיו זה התהפך אני מאמין שעל השביל להיות נגיש יותר לרוכבי פנאי  ובלויניו אנחנו פשוט הגענו להבנה עם המקומיים שיצרה למעשה את השביל הזורם של המדינה.
  רוכבי אופניים רבים עדיין לא תפשו את העניין ולא מבינים שהסיבה העיקרית שמניעה את  רוכבי האופניים להגיע לפארק בלויניו ולהוציא מכיסם את הכספים הדרושים הוא היכולת שלהם לבלות ברכיבה בטוחה ומהנה במקום. חשובים להם במיוחד 
איכות השבילים והמסלולים   ולא פחות למצוא במקום חבר מקומי שירכב לצידם על האופניים 
 
  ומה היא בדיוק רכיבה זורמת? האם לא צריך שזה יהיה מונח שכולם יבינו אותו וידעו במה מדובר?
 בהחלט כן. זו שאלה של הגדרה, לכן קראנו לזה רכיבה זורמת  ולא רק "לזרום" . יש דרכים רבות ושונות לזרום. גורמים כמו, רמת קושי , תקני רכיבה, אורך המסלול , איכותו, שיפועי הירידות וכו...
 
  אתה אומר שבמשך השנים הבחנת בשינוי שמתרחש בענף אופני ההרים.   מה השתנה הכי הרבה ואיך אתה רואה את העתיד של הספורט?
אני חושב שבעתיד הקרוב מרבית הרוכבים ירכבו על שבילים שנבנו במיוחד עבורם. זה לא אומר, שכל השבילים צריכים  להיות כאלה, אבל אני די בטוח שזה יהפוך למגמה שתקבל משמעות גם בתעשיית האופניים ובענף  התיירות. עד היום, רוכבי אופני הרים רכבו  על שבילים קיימים, כמו למשל שבילים שיצרו בעלי חיים או שנוצרו מגרירת בולי עץ ביערות. זה לא רע, אבל  יותר ויותר אנשים מבינים שהרכיבה יכולה להיות אפילו טובה ובטוחה יותר  בשבילים מתוכננים. זה יותר טוב לתיירות.
 
מה אתה חושב על ההתמחות ההדרגתית של הדיסציפלינות השונות בענף אופני ההרים ? למשל  Gravity לעומת ספורט הסיבולת,  ורכיבות אינדורו
 זה בסדר לחלוטין! לכל אחד יש את הדרך שלו להגדיר את הספורט שלו או שלה.   אין טעם לעצור את הטרנדים ואת תתי הטרנדים. כל מי שמעוניין בכך יכול להתמחות בתחום זה או אחר, אבל כלאחד מהם גם יוכל להתנסות ולחוות את הרכיבה הזורמת שעליה אני מדבר ופועל לקדם.  
מה אתה חושב על המגמה הולכת וגדלה של  תיירות רכיבה על אופניים? האם האופניים הם  אכן כלי טוב לאזורי תיירות ונופש והאם מקומות הנופש ערוכים כדי לקבל מבקרים על שני גלגלים?
יש כיום  מגמה שהולכת וגדלה של תיירות אופניים. גם באמצעות אופניים רגילים וגם באמצעות אופניים חשמליים. אני תומך באופן מוחלט בזכות קיומה. אני רואה בזה  פוטנציאל רב עבור  אזורי התיירות וגם עבור ענף  האופניים. 
ולגבי האופניים החשמליים : לדעתי האופניים האלה צריכים להישאר בעיקר ברחובות ושבילים הלבנים, לפחות עד שהתעשייה תמצא  פתרון שיאפשר רכיבת שבילים בהרמוניה עם הולכי הרגל ורוכבי האופניים .  
ansrey15.jpg
מה לגבי הקרן "גלגלים לחיים"? על  מה אתה עובד כעת?
" גלגלים לחיים " הוא ארגון ללא כוונת רווח, שהקמתי יחד עם אשתי כארגון פילנתרופי. באמצעותו אנחנו מעניקים  אופניים לאנשים חסרי כל במדינות מתפתחות, שבו יש צורך גדול לאמצעי יעיל לתחבורה. לאופניים יש משמעות שונה לחלוטין במדינות  עניות ובעיקר באפריקה שם הם אינם  משמשים כצעצועים או כמכשיר לספורט אלא ככלי תחבורתי שיכול לסייע בניידות ובפרנסתן של משפחות שלמות.  מאז שנת 
2005 תרמנו כ -7,000 זוגות אופניים ב- 26 מדינות שונות (4www.wheels4life.org)
 
  אתה חלק מסצנת אופני ההרים כבר 3 עשורים. אנשים מכירים אותך מסרטונים ביוטיוב,  מהיכל התהילה של עולם האופניים מלויניו  וכמובן  מעשרות שערי מגזינים. האם אתה יכול לדמיין את החיים שלך ללא אופני הרים?  
ברגע זה עדיין קשה לי לדמיין את זה. אף פעם לא חשבתי לעצמי שאני אהיה בענף האופניים כמקצוען במשך 50 שנה. הספורט שלנו, כמו גם התעשייה גדל הרבה במשך השנים. ולכן  לוותיקים כמוני יש עדיין הרבה הזדמנויות כדי לעזור בסצנה. וכפי שציינתי כבר קודם,  לא תמיד מדובר בהישגיות ובתוצאות של תחרויות.   
 
מה הם הפרויקטים הבאים שלך בתחום אופני ההרים?
 אני אוהב הרפתקאות. אני רוצה לחקור אזורים חדשים ולגלות שבילים ומקומות 
מעניינים. חשיפה ראשונה של שבילים ונתיבים וגילוי  מקומות היסטוריים ומיסטיים היא תמיד מלהיבה ומדהימה אותי וברגע שאני עושה למשל קצת מחקר על איסלנד, או על רוסיה,   ואפילו במסלול של ה- Trans alp החדש  שעובר ליד Living – אני קוראי לחברים שלי ולצלמים הצטרפו אלי..
 ולגבי הפארק בלוניו, הוא ממשיך להתפתח וכל הזמן עובד על שיפור והגדלת התשתית של המסלולים. . נכון לעכשיו, שביל זורם  חדש נבנה באזור המכונה Carousels 3000
וזה יפתח  לקהל כבר בעונת הקיץ של 2015.  מעניין היכן אתם תבלו את הקיץ?
 
 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg