top_logo.png

  _________________________2_01.jpg



        

Orbea Rallon 50

1.jpgרק בתחילת האלף החדש עבר קואופרטיב העובדים הבאסקי תיעוש מסיבי מתוך מטרה להפוך לשחקן בינלאומי משמעותי בשוק האופניים העולמי, ניכר שהאסטרטגיה עבדה לא רע ורוכבי הכביש של המותג קטפו לא מעט גביעים ומדליות והפכו את דוגמניות הקרבון האקזוטיות של החברה למושא כבישוני נחשק שזכה לפופולאריות רבה גם בארץ הקודש.

בשלהי האביב, DAA היבואן המקומי, הפקיד בידנו את ה- Rallon - היצירה החדשה וארוכת המהלך הראשונה של המותג על מנת שנחווה דעתנו על הפרשנות הבאסקית למכונת All Mountain כל יכולה, או כפי שהיא מכונה בשפתם אנדורו.

שילדה
בניגוד לרקורד הארוך והמרשים בתחום הכביש, אין ל- Orbea ניסיון רב שנים באופני שטח בכלל ובמכונות ארוכות מהלך ומרושלות זוויות בפרט. שלדת ה- Rallon היא פרי פיתוח בן שלוש שנים אשר כללו אין ספור שעות הדמיה ממוחשבת באמצעות תוכנת סימולציה מתקדמת. 

2.jpg
לטענת המתכננים נלקחו בחשבון פרמטרים רבים הקשורים לדינאמיקה שבין גוף הרוכב, המתלים ופני השטח. לתוצאה שהונחה בפנינו חזות אגרסיבית, בנויה צינורות אלומיניום משופעי עיבודי הידרופורמינג בעלי חתכים מצולעים המחוברים בריתוכים מוקפדים וצביעה ידנית רב שכבתית מעשה ידי אומן. המתלה הוא מטיפוס ארבע זרועות פשוט; כלומר ציר יחיד עם חוליית נדנדה קטנה ומוצקה השולטת על יחס המינוף של הבולם האחורי.Orbea קראו לחוליה זו Lambda Link, ככל הנראה מכיוון שעקומת דחיסת הבולם מזכירה את צורת האות 'למדא' ביוונית – עולה בתחילת המהלך (כדי לייצור יעילות דיווש סביב נקודת ה- SAG), 

בהמשך יורדת (על מנת למתן את הפרוגרסיביות של תא האוויר ולתת יותר בשר במרכז המהלך) ולאחר מכן עולה בשנית לקראת סוף המהלך (כדי לטפל בנחיתות קשות). למתלה אשר מייצר 150 מ"מ של מהלך אקטיבי מאוד משודך בולם Fox RP23 XV בעל תא אוויר מוגדל לשיפור התחושה הליניארית. איכות היצור של השלדה ושל רכיבי המתלה יוצאי דופן – החל ממיסוב נדיב ביותר של המתלה, כולל בציר הבולם האחורי, מכסי מיסבים מאלומיניום מצופה אנודייז תואם לצבע השלדה, דרופאאוטים מתחלפים באנודייז זהה המאפשרים בחירה בין צירי גלגלים ברוחב 135 מ"מ "רגילים" או גלגלים בסטנדרט 142X12 מ"מ העולה. צינור ראש Tapperd מגודל מיסב בסיס, חיווט אלגנטי (כולל תפסני אלומיניום למוט כיסא מתכוונן) ו- ISCG להתקנת מוביל שרשרת. 

גיאומטרית ה- Rallon שונה במקצת מהמקובל באופני שבילים, אומנם זוויות הראש, זווית הכיסא ואורך הצינור העליון סטנדרטיים ומקובלים בז'אנר, אך הציר מרכזי הגבוה במיוחד ותומכות שרשרת הקצרצרות יוצרים סוג של "טוויסט בעלילה" שעל השפעתו נרחיב בהמשך.

3.jpg
חלקים
סדרת ה- Rallon כוללת ארבע דגמים המובדלים ביניהם בעיקר ברמת המפרט. בראש פירמידת המפרטים של הסדרה שוכנים ה- Rallon X אשר מאובזרים קצת יותר אגרסיבי סביב בולם Fox 36 בעל 160 מ"מ מהלך ורכיבים תואמים.

שאר הסדרה מאובזרת במזלגות Fox 32 בעלי מהלך 150מ"מ וציר 15 מ"מ ונבדלים כאמור ברמת החלקים. הדגם שבמבחן הוא בעל האבזור הבסיסי ביותר בסדרה, אולם מעניק חבילה מצוינת כמעט בכל ההיבטים ובעיקר במכלולי השיכוך והבלימה. 

ה- R50 'שלנו' אבזרו במכלולי הינע ברמת SLX ומטה, מעצורי Formula RX, חלקי שליטה גנריים מבית Orbea וגלגלי Crossride צרים של Mavic, משודכים לצמיגי האצ'יסון Cougar ברוחב 2.2 אליהם עוד נחזור בהמשך. שני רכיבים פשוטים להחלפה שלא עלו בקנה אחד עם הגיאומטריה ואורך המתלים היו סטם ארוך וכידון צר להחריד הלקוח "מעולמות אחרים" לגמרי670 מ"מ בלבד!

ברכיבה
עלינו על ה- Rallon בתחושת סקרנות רבה. הרי הורגלנו לרכב על אופניים של יצרנים ותיקים בסצנה, כאלה שבשלו בתהליך אבולוציוני איטי שכלל פידבק רב ערך מהמשתמשים בעולם האמיתי. האם תוצר "סינטטי" ממוחשב, שעיקרו לפי טענת היצרן היא תולדה של שעות מהנדסי תוכנה טרוטי עיניים ופחות של רוכבי-ניסוי שרוטי גפיים יספקו את אותו איזון יכולות מופלא הנדרש מאופני שבילים? ובכן, התשובה מעט מורכבת, ה- Rallon דורשים זמן-עיכול. בקונפיגורציה המקורית האופניים מאד קלים וזריזים כאשר פלטפורמת הבולם סגורה, תנוחת הרכיבה סגורה ורכונה קדימה והתחושה הכללית היא של אופני מרתון ארוכי מהלך.

עליות ומישורים
עם משקל 'רטוב' של קצת יותר מ- 14 קילוגרמים, פלטה שלישית, גלגלים קלים יחסית וצמיגים אנורקטיים ה- Rallon אמורים לשעוט קדימה כמו טיל בליסטי. אמנם המתלה של ה- Rallon לא יכול להיחשב לשיא היעילות כאשר הוא לא מרוסן, אך סגירת הפלטפורמה למצב הכי 'עדין' מטפלת כמעט לחלוטין בעניין והתחושה העצלה הבסיסית של המתלה האקטיבי מתפוגגת לחלוטין. 

המיקום מעל הדוושות והמנח הרכון הקלו על ההתמודדות עם העליות הפחות טכניות. בשבילים טכניים רצופי אמבטיות סלעים הציר המרכזי הגבוה סייע בידנו לא להשאיר שריטות היכן שכולם לרוב משאירים, אולם האופניים עדיין הרגישו מעט פושרים ועצלים. תחושה זו השתנתה ככל שהמהירויות עלתה, אז התעורר בהם סוג של זיק שובב ועבודת המתלים הרגישה מאד חיה ומאוזנת. במהלך המבחן גמענו על ה- Orbea קילומטרים רבים אותם סיימנו ברמת רעננות דומה למה שחווינו על זוגות צנועי אינטשים הרבה יותר.

4.jpg

ירידות וסיבובים
ברכיבת המבחן הראשונה התקשנו מאד לבחון את האופניים בסיבובים. קוביות הצד של ההצ'יסטון Cougar רכות להחריד וקורסות ללא כל הודעה מוקדמת עד כדי איבוד ביטחון מוחלט. 

הצמיגים הוחלפו אחר כבוד על ידי היבואן לצמיגי Continental Mountain King בעלי אופי דומה והוסבו לטיובלס באדיבותם של חבורת No Flat. גם אז ה-Rallon לא התגלו כחיית סיבובים. אמנם תומכות שרשרת הן מהקצרות ביותר בהן נתקלנו באופני שיכוך מלא אך ככל הנראה הציר המרכזי הגבוה ובסיס הגלגלים הנדיב לא אפשר לתומכות לתמוך בשינויי כיוון זריזים. 

זווית הראש התלולה יחסית (68 מעלות), הסטם הארוך והכידון הצר לא השרו עודף ביטחון בתקיפת ירידות טכניות אולם המזלג הקדמי המוכח ((Fox Float 32RL בעל מהלך של 150מ"מ, דאמפר FIT מצוין וציר מטיפוס QR15 פיצה על כך בגדול. בניגוד לאחיו קצרי המהלך, לא הרגשנו בעיה מיוחדת בהעדר האפשרות לכיוון שיכוך הכיווץ והמזלג התגלה כפלאשי מאד בתחילת המהלך ומאידך לא מיהר להיטרק. 

שינוי קל אך משמעותי של הקוקפיט לסטם קצר יותר וכידון ברוחב 720 מ"מ אפשר לנו להתמקם טוב ביותר במרכז האופניים והביא לשיפור מסוים ביכולות הסיבוב של ה- Rallon ולהגברה משמעותית של תחושת הביטחון שלנו על האופניים הקוראת לשחרר את המעצורים בירידות. 

בירידות מהירות מהזן האלים פחות, חזר המתלה לזרוח והרגיש מאד מדויק בעודו שומר על קשר הדוק עם הקרקע, מטפל ביעילות במהמורות וחוזר בזריזות לנקודת המוצא. בתנאים קיצוניים יותר המתלה המשיך לעבוד ביעילות, אך השרשרת נטתה להרעיש ואף להישמט מגלגלי השיניים הקדמיים – שום דבר שמוליך שרשרת לא יוכל לתקן. 

מעצורי ה- Formula RX סיפקו שפע כוח עצירה וגלגלו את המגבלות שוב אל עבר הצמיגים. למרות תומכות השרשרת הקצרות ה- Rallon לא הביאו עימם בשורה גדולה בכל הקשור בהתנהגות בזמן אוויר. אמנם ספיגת המתלה בנחיתות הייתה טובה, אך העלייה לאוויר לא הייתה מהסוג האינטואיטיבי אשר מעודד יצר בלתי נשלט זה אצל רוכב AM.

5.jpg

סיכום
ה-Rallon אומנם לא יכולים להיכלל תחת ההגדרה הכוללנית של אופני "6" קלאסיים" כפי שהורגלנו אליה בשנים האחרונות. כבר נוכחנו לדעת כי הגדרה זאת היא כוללנית מידי והיא מכילה בתוכה יותר מקטגוריה ברורה אחת. עם שינויים קלים בסט-אפ המקורי, ה- Rallon יספקו לרוכב השבילים "השפוי" חוויית רכיבה מהירה ומהנה עם בונוס של מעטפת בטיחות רווית אינטשים. המראה הייחודי, איכות הגימור הגבוהה והתווית ‘Made In Spain’ יתנו לבעליהם תחושה מובחנת של 'לא כמו כולם'.

יותר
איכות יצור השלדה, בולם קדמי/אחורי, מעצורים, תמורה.

פחות
ציר מרכזי גבוה, צמיגים, מפרט קוקפיט מקורי.

גיאומטריה בס"מ (למידה M):
זווית ראש: 68
זווית כסא: 73 
אורך צינור עליון אפקטיבי: 59.5
גובה ציר מרכזי: 35
בסיס גלגלים:112.4 
אורך תומכות שרשרת: 42.5

מפרט טכני
יבואן: DAA שיווק ספורט בע"מ- www.daa.co.il
מחיר: 13,999 ש"ח
מידות: XS, S, M, L
מידת האופניים במבחן: M
משקל: 14.1 קילו
בולם קידמי:FRL 150 QR15 Fox 32
בולם אחורי: Fox Float RP23 XV 
גלגלים: Mavic Crossride
צמיגים: Hutchiston Cougar Air 2.2
מעצורים: Formula RX 
קראנק וציר מרכזי:Deore Shimano
מעביר קידמי: Shimano SLX 
מעביר אחורי: Shimano SLX Shadow
ידיות הילוכים: Shimano SLX 
כידון : Orbea OC-II
סטם: Orbea OC-II
מוט אוכף : Orbea OC-II
אוכף: Selle Italia Q-Bik 

 
הכתבה פורסמה בגיליון 176 של מגזין אופניים המודפס
לעוד פרטים לחצו כאן
כתב ורכב: אסף פישר 
Share

BANNER4.jpg

aaa22.jpg

facebook.jpg

panaracer.jpg

ofanaim_magazin199.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

__________________________01.jpg

galil_ole_small.jpg

logo_jpg.jpg