top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

Titus Racer X 29er - Exogrid

1.jpgכשאני מתבונן על ה-Racer X  של Titus הם מזכירים לי את סצנת השיגור של טיל הנושא את החללית שתעשה את קפיצת החלל הראשונה בתולדות האנושות מהסרט "מסע בין כוכבים".

האופניים מזכירים לי את הטיל, לא בגלל מהירותם או בגלל הטיטניום (החומר העיקרי שמרכיב את השלדה ומשמש את תעשיית הטילים), אלא בגלל שהחללית (כפי שהצליחו להציגה בסרט), עתידנית ביחס אלינו אך יש בה ניחוח של רטרו.
 

ה- Racer X נטולים רעש וצלצולים של טכנולוגיית עיצוב וייצור תלת ממדית המתבטאת בדרך כלל בקווים פסיכדליים ועגולים בתרכובות קרבון ואלומיניום.
קווים הקלאסיים,  צינורות אחידים,  ריתוכים יפים וזוויות ישרות שולטים באסתטיקה ההנדסית של Titus.
ההקפדה על פרטים, איכות הגימור והניקיון הכללי נותנים ל- Racer X את המראה האלגנטי, בדומה לחללית - ישנה אבל מהעתיד.

שלדה
סדרת ה- Racer X הותיקה והמכובדת של  ,Titusהתחילה את דרכה באופן טבעי באופני "26 תחרותיים. אופניים בעלי מהלך מתלה של  "4 לתחרויות XC ומרתון , לרכיבות נפח ארוכות ואפיק.
 

הסדרה אופיינה במשקל קל ומתלה FSR מפנק ויעיל דיווש. ה-Racer X בגלגולם הנוכחי עם גלגלי ה-"29 , הופיעו לראשונה כשיתוף פעולה בין Titus ורשת חנויות האופניים Performance Bicycles והיוו את דגם אופני "29 של מותג הבית העצמאי של החנות Asylum Cycles.
החל משנת  2006 Titus מייצרים את ה- Racer X 29er בגרסאות אלומיניום, טיטניום , Exogrid (חיבור בין טיטניום וקרבון) וכמתחייב ב- Titus, גם בהתאמה אישית.
 

ישנם מספר דברים ראויים לציון אודות גרסת ה-"29 של ה- Racer X המוכיחים עד כמה  Titus נאמנים לתפיסה ההנדסית שלהם:
הראשון הוא מהלך מתלה באופניי "29 ששונה באיכותו מאופני  "26 כפועל יוצא מקוטר הגלגל. 
יתרה מכך, מבנה השלדה וסוג זה של גלגלים מייצר גמישות רבה. זאת אחת הסיבות העיקריות בגללה יעדיפו רבים לוותר על השיכוך האחורי במעבר לאופניי "29.

2.jpg

את סוגיית איכות השיכוך Titus פתרו על ידי קיצור מהלך ל-"3 בלבד, בכך הם שימרו את הגיאומטריה המוצלחת והמקורית של ה- Racer X בגרסת ה- "26 ואת תחושת אורך המתלה המקורית שגם כך הרגישה בפועל יותר מה-"4 המוצהרים.

ע"י התעלמות מכוחות השוק "המוכרים"  ודבקות בתכנון הנדסי נכון, פתרו Titus סוגיה כאובה ועל כך אנחנו מורידים את הכובע. את גמישות המשולש האחורי פתרו Titus ע"י חיזוק נקודות מפתח במתלה ההורסט ליק.  השימוש בקרבון או טיטניום במשולש האחורי פינה מקומו לתומכות שרשרת ותומכות כיסא מסיביים מאלומיניום שלא היו מביישים אופניי פרי רייד או אול מאונטיין. 
זאת ועוד, בציר הראשי המחבר את תומכות השרשרת עם מוט הכיסא מקננים להם ארבעה מייסבים סגורים.

החיבור של תומכות הכיסא לבולם האחורי נעשה ע"י נדנדת קרבון. כל זאת כדי להימנע מהגמישות האופיינית לאופני "29 ולהבטיח אמינות. מדובר על משולש אחורי קשיח יותר מכל משולש אחורי של אופני "29 שבחנו.

 חשוב לציין כי הקשיחות של המשולש האחורי של האופניים עולה אפילו על זנבות קשיחים למיניהם.

טכנולוגית ה- Exogrid
ה- Exogrid היא טכנולוגיה ייחודית של חברת .Titus  בטכנולוגיה זו משתמשים בצינורות טיטניום דקים ובסיבי פחמן על מנת להפחית משקל ולחזק את הצינורות. התוצאה המתקבלת היא שְכבה של מעוינים בצינור הטיטניום שמתוכו נראת השכבה הפנימית העשויה מסיבי פחמן. 
המעויינים מסודרים בזווית 45˚ ביחס לצינור וכנגד זווית עומסי הפיתול המופעלים על הצינור. התוצאה (שהיא גם אסטטית להפליא)  היא שלדה עם קשיחות צידית גבוהה ביותר, יעילות דיווש מוגברת ואיכויות שיכוך ייחודיות.

3.jpg

השילוב בין החומרים יוצר סימביוזה - מעין חומר חדש, שבו הטיטניום שומר על סיבי הפחמן מפגיעות חיצוניות ואילו סיבי הפחמן מעניקים לטיטניום קשיחות ודיוק מוגברים. התחושה שנוצרת כתוצאה מהשילוב בין שני החומרים היא של איכות שיכוך שאינה קיימת בשימוש באחד החומרים בלבד.  על תחושה המופלאה זו נרחיב בהמשך...

בשטח
לפני היציאה לשטח דאגנו לבצע מספר כיוונים לבולמים.  זאת מפני שהמתלה של ה-Racer X er29 דורש כיוון מדויק.
עם הלחיצה הראשונה על הקראנק, עוד לפני שהרגל השמאלית הספיקה להתחבר, הורגשה העברת הכוח הפנומנאלית לגלגל האחורי.

אופניים אלו מהירים, מהירים מאוד. כמו רוב אופני ה-"29 , גם כאן תחושת הישיבה המגוננת "בתוך האופניים" דומיננטית. הקשיחות של המשולש האחורי הורגשה מייד לעומת הרכות של המשולש הקדמי.

התחושה אינטואיטיבית הראשונית שעולה מהאופניים היא של "ריחוף". מעבר לדריסה של הגלגלים הגדולים, התחושה העולה מהשלדה מזכירה במעט אופניים בהם אין צירים בין הקראנק לגלגל האחורי, כמו Klein Mantra או ה- GT Marathon. 

מערכת ההינע והמשולש האחורי מרגישים כמו חלק נפרד מהאופניים. המשולש הקדמי רך באופן משמעותי מהמשולש האחורי. בדיוק מה ש Titus בקשו להשיג.

יישורות ודיווש בישיבה
אם יש משהו שהאופניים האלו מצטיינים בו זה רכיבה בישורת,  פשוט לשבת ולדווש. מתלה ה- FSR עם בולם ה- Fox שכשהוא מכוון נכון, יעניק שיכוך חסר פשרות , גיהוץ אבסולוטי של השטח לצד יעילות דיווש אופטימאלית ללא כל פידבק מהפדאלים (אופייני למתלי ציר יחיד ו- VPP) או נענוע. 

עם זאת, אי אפשר לקרוא למתלה הזה "מפנק" , הקשיחות הצידית של המשולש האחורי ועמידותו לעומסי פיתול תחת דיווש מורגשת באופי  שיכוך.  הפריקים של "יעילות הדיווש"  יירצו לשמוע שכשהבולם אחורי מכוון למצב הקשה ביותר, האופניים נותרים עם יכולת שיכוך מינימאלית , ממש בדומה לזנב קשיח או  Soft Tail.

עם זאת,  המשולש הקדמי העשוי טיטניום וקרבון ומאזן את קשיחותו. בולם ה- RP23 מאפשר בחירה בין שני מצבי שיכוך אותם יכוון הרוכב מבעוד מועד.  
אם תרכבו עם חברי קומונת  '"4, אפיק ומרתון, רכיבות של 160 או 230 ק"מ (מרוצי האולטרה מרתונים)  ותזדמן לכם עליית כביש נוסח מעלה העקרבים ואח"כ רכיבה ארוכה על "ריצ'רצ'ים" או שבילי 4X4 מדבריים וטובעניים, תברכו על האופציות.

האופניים אותם בחנו היו מצוידות בצינור עליון של 2"4 וזווית מוט כיסא של 73˚ במידת  Large.

אופניים אלו מעניקים המון מקום להתמקם מעל הקראנק, להתפרש קדימה ולרכון על הכידון כדי לפלח את האוויר ואת המרחקים. 
התחושה המתקבלת מה- Exogrid שונה מאוד מטיטניום או אלומיניום . אין בה את הקופצניות האופיינית לטיטניום,  או את התחושה הפלסטית של הקרבון.

למעשה היא מזכירה במעט ברזל איכותי רק ללא הגמישות האופיינית לו. האופניים פשוט "דבוקים" לקרקע ויושבים כהלכה במסלולם.

טיפוסים
בסיס הגלגלים הארוך של Racer X תורם רבות לאחיזה טובה, גם כאשר הרוכב שאנן ואינו מגיב לתוואי השטח במונחים של שפת גוף. האחיזה נשמרת בטיפוסים טכניים ובשיפועים תלולים. 

תכונות אלו נשמרות גם ביציאה מהאוכף בהילוכים קשים ובמשיכת הכידון כנגד עבודת הרגליים. גמישותו של המשולש הקדמי מורגשת בעוד שהמשולש האחורי "שתול "ללא עוררין בקרקע.
הגמישות הקלה של המשולש הקדמי הופכת מחיסרון קל ליתרון עצום במונחים של עבירות. כאשר הטיפוס משלב אלמנטים טכניים כגון דרדרת וכדומה, השלדה מעניקה פידבק טוב עם רכות שעוזרים להתמודד עם תוואי שטח טכני. התחושה היא שהאופניים "רוכבים איתך". 

המתלה האחורי, לא משנה כמה תלול תוואי השטח יהיה, אינו שוקע אחורה כפי שאופייני במתלים זהים עם מהלך ארוך יותר או מתלי VPP .

ירידות וסינגלים
בסיס הגלגלים הארוך במעט וזווית הראש הקטנה יחסית  70-71˚ (בהתאם לגודל השלדה), הופכים את האופניים ליציבים מאוד.  הדבר דורש התאמה של סגנון הרכיבה לאופי האופניים.  להבדיל מאופני XC קלאסיים ועצבניים, עם גלגלי " 26 בזווית ראש של 72-71˚  , ה- Racer X יבהירו לכם מהר מאוד, אולי בדרך הקשה, שעדיף לדרוס מאשר "להתעסק בקטנות".

4.jpg

בחירת קוים ישרים ואלגנטיים יותר צריכה להיות ברירת המחדל על Racer X. בסינגלים צפופים וטכניים במיוחד, ברמים וסוויצ'בקים הדוקים הגמישות הקלה מהמשולש הקדמי, מהגלגלים הקלים ומהמזלג, תהווה חיסרון ביכולת בחירת קווים מדויקת. הגלגלים הגדולים בהחלט יפצו בקלות על טעויות, או יעזרו לאחר בחירת קוים קשים. 
עם זאת, ראוי לציין שהאופניים נבחנו במצבי קיצון שכללו שבילים כמו נחל קטלב ומדרגות הקיסר, לא ייעודם הטבעי של ה- Racer X  למרות זאת האופניים שרדו אותם בכבוד רב.

בזכות התאוצה הטובה של האופניים והגלגלים הגדולים תמצאו את עצמכם במהירויות לא צפויות על Racer X בסינגלים. למרות הציר המרכזי הנמוך מעט-  " 12.6  , לא מצאנו את עצמנו חובטים את הפדאלים באופן כרוני בסלעים, אלא נהנים מהיתרון של מרכז כובד נמוך המעניק יתרונות בניהוג הכללי של האופניים.

פניות וסיבובים
יכולתם של ה- Racer X בסיבובים ובפניות הפתיעה אותנו לטובה. למרות נתוני הפתיחה שעומדים לרעתם - גלגלים גדולים וזווית ראש יחסית קהה האופניים התמודדו בהצלחה עם פניות וסיבובים. את היכולות המפתיעות אנו זוקפים לשלושה דברים : 
האחד, משקל נמוך של גלגלי ה- XT של Shimano, לא משנה כמה יתעסקו עם גיאומטריית אופניי  "29 והמזלגות,  ניהוג של אופני  "29 ישתפר פלאים עם הורדת המסה המסתובבת מהגלגלים.  בסופו של יום מדובר בג'יירו, ככל שהמסה הסיבובית שלו תרד , כך יהיה קל להסיטאותו ממסלולו.  

השני הוא בסיס הגלגלים הארוך. בסיבובים פתוחים בדרכי עפר וסינגלים, כיפוף קל בידיים והוספת מעט משקל לעבר החרטום של הסטי"ל הזה , הופכים אותו למכונת סיבובים משובחת . פועל יוצא של מיקום מרכז הכובד ביחס לבסיס הגלגלים , מעניקים לא רק אחיזה טובה ומאוזנת אלא גם התנהגות מאוד צפויה כשדוחקים את האופניים הללו לקצה.  

השלישי הוא הציר המרכזי הנמוך. ציר זה ממקם מרכז כובד נמוך וגם מקטין את המרחק האנכי בין הפדאל החיצוני לפנייה לבין נקודת המגע של הצמיגים לקרקע (בדומה לאופני DH).

סיכום
לצד הרצינות ההנדסית, האלגנטיות והיוקרה של ה- Racer X הצליחו Titus לספק גם פקטור מכובד של כיף . 
האופניים יתאימו לרוכבים מקצועיים לרכיבות XC ומרתון, וגם לרוכבים הפחות מנוסים אשר מחפשים אופניים שיפצו בצורה טובה על טכניקה פחות טובה.

פחות פער בין התנהגות המשולש האחורי השלדה לעומת המשולש הקדמי. גמישות מורגשת בסינגלים במהירויות מאוד גבוהות. מחיר- יישארו בגדר חלום לרבים.

יותר מפגן ראווה טכנולוגי. איכות גימור חסרת פשרות. רכות במידה טובה. התחושה הייחודית של ה- Exogrid ויעילות דיווש נדירה. גיאומטריה מאוזנת והתנהגות " צפויה"

מפרט
יבואן DAA

מידה שנבחנה L
      קיים במידות S ,M ,L ,XL

משקל 12.6

מזלג Fox F29 RLC

מהלך שיכוך קדמי 100 מ"מ

בולם אחורי Fox Float RP23

מהלך שיכוך אחורי 85 מ"מ

מעצורים XTR

ידיות הילוכים Shimano XTR Dual Control

מעביר קדמי XTR

מעביר אחורי XTR

כידון Pro Carbon

סטם Pro Carbon

מוט אוכף Pro Carbon

אוכף Selle San Marco

גלגלים Shimano XT 29

צמיג אחורי Mountain King 29 Continental

צמיג קדמי Mountain King 29 Continental

קראנק Aerozine


[פורסם בגיליון 155 של מגזין אופניים המודפס]

Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

galil_ole_small.jpg

3PERY.jpg