יער אשתאול - דקה לפני שהחורף מתחיל

137.jpgטיול חורפי, ללא בוץ...כמעט.
מסלול ביער אשתאול  ובדרך הפסלים.
מיועד למתקדמים עם התאמות  למתחילים.

אורך המסלול: כ- 25 ק"מ
קושי פיזי: בינוני
קושי טכני: קל (למעט הסינגלים שבתל צרעה)
מעגלי: כן

טיול החודש לוקח אותנו הפעם אל מבואות ירושלים ("הפרוזדור"). במרחק של פחות משעה מת"א, מסלול טיול המתאים לכל עונה בשנה ובעיקר בימי החורף המתרגשים עלינו עכשיו ומאלצים אותנו לבחור את המסלול בקפידה ולהימנע ממלכודות בוץ. אזור אשתאול, גם לאחר ימים גשומים, השבילים המהודקים בגובה של כ- 400 מטר אינם "מחזיקים" את המים והמסלול המוצע נקי ממלכודות בוץ. יער אשתאול הוא אזור נטוע אורנים המתוחזק ע"י קק"ל, תחום בין דרך בורמה בצפון לכביש 44 בדרום וכביש 38 במזרח.

את היער חוצים אין ספור שבילי 4X4, רובם נוחים לגישה בכל כלי רכב. נקודות תצפית יפות ממצפה אשתאול ובהמשך לאורך הציר החוצה את קו הרכס צפונה, לפני הירידה למושב תעוז, תצפיות לכיוון דרך הפסלים. חלקו השני של המסלול עובר מדרום לכביש 44 , לאורך דרך הפסלים, ציר אשר לאורכו הוצבו פסלים סביבתיים שעוצבו באבן ובמתכת. מסלול הרכיבה עובר סמוך לפסגת הר תנופה, וסטייה יזומה בקטע זה תזמן לנו תצפית מרהיבה על פרוזדור ירושלים ועד שפלת החוף. לאורך הדרך מקומות מוסדרים לפיקניק, שם ניתן לתאם מפגש עם המשפחה בסיום הטיול למנוחת לוחמים בצל האורנים ופיקניק בחיק הטבע עם המשפוחה.

לוגיסטיקה
המסלול מעגלי, אורכו כ- 25 ק"מ , רמת קושי בינונית, ולמעט שני קטעים טכניים מתאים לכל רוכב. המסלול משלב רכיבה בשבילים כבושים היטב, חלקם מוצלים, עליות ארוכות וירידות מתונות. התחלה וסיום בחניית הרכבים אשר בצומת שמשון (כביש 44 עם 38). בכל הקטעים ישנה קליטה מלאה בסלולארי (למקרה חירום) ואין להסתמך על נקודות מילוי מים בדרך. חילוץ אפשרי לאורך כל המסלול בכל סוגי הרכב. המסלול אינו עובר בשטחי אש ואפשרי לרכוב בו לאורך כל ימות השנה.

מתחברים ויוצאים
נצא מחניית המזנון בצומת שמשון, נפנה בכביש 44 ונתחיל בטיפוס מתון לכיוון מערב (צומת נחשון). הכביש מתעקל שמאלה במתינות ויש לשמור על הימין לשם זהירות מכלי הרכב הנכנסים לעיקול.
לאחר כ- 800 מטר של רכיבת כביש פונים ימינה לכיוון משתלת קק"ל ובמגמת עליה בשיפוע מתגבר, מטפסים בכביש ההופך לאחר המשתלה לשביל כורכר מסומן בכחול. הדרך מטפסת לכיוון מצפה אשתאול ואחרי 1200 מטר אנחנו בשיא הגובה, בנקודה בה פיצול דרכים ובצומת גן משחקים וספסלי פיקניק.

במקום ישנן מדרגות סלע למען תוכלו להשתובב מעט עד שכולם יעלו למעלה ויסדירו נשימה. ממשיכים צפונה בשביל הכחול, ההופך למגמת ירידה, חלקה אף מהירה למדי, הציר מתעקל שמאלה, חוזר לטפס ובמגמה כללית לאורך קו הרכס לכיוון צפון, מרחק של עוד כ- 3.7 ק"מ עד ל פיצול שמאלה לשביל ירוק. פונים שמאלה בירוק, תחילה על קו גובה אחיד ובהמשך במגמת ירידה לכיוון מושב תעוז. השביל הירוק אורכו 3.1 ק"מ מהפניה שמאלה ועד לכביש הפנימי במושב תעוז. פונים שמאלה בכביש המושב וגולשים בירידה לכיוון היציאה הראשית של המושב, תוך התעלמות מהכלבים המקומיים המזנבים בקולות מאיימים. חוצים את כביש 44 לכיוון הכניסה למושב תרום (דרומה), נכנסים לכביש המוליך למושב ומייד ימינה לדרך עפר המתחברת אלינו מימין. בנקודה זו סימון שבילים שחור ושילוט חץ שחור על עמוד עץ מימין לדרך.

מתחילים במגמת טיפוס מערבה בשביל השחור במקביל לקו המתח העובר מדרום לנו. לאחר 1270 מטר פיצול דרכים- ישר לכיוון כפר אוריה, מושב עובדים השוכן לצד כביש 44, או שמאלה בשחור לדרך הפסלים. פונים שמאלה חוצים את קו המתח וממשיכים בטיפוס המתגבר והולך, מגובה 200 מטר לרום 390 מטר, מרחק 6 ק"מ מנקודת חציית קו המתח. בשיא הגובה מזהים עמוד עץ לצד צומת דרכים, המראה שמאלה להר תנופה, מרחק 1.2 ק"מ מהפיצול. פונים שמאלה לתצפית מרהיבה מהר תנופה על שפלת החוף ופרוזדור ירושלים. מנקודה זו ניתן לראות היטב את יער אשתאול , חלקו הראשון של המסלול.

כאן המקום למנוחה והפסקת קפה. מהר תנופה חוזרים על עקבותינו ובצומת פונים שמאלה להמשכה של דרך הפסלים. מנקודה זו נחווה רכיבה נעימה בתוך היער, בקטעים מוצלים משמש, עליות קצרות וירידות מהירות עד למרגלות תל צורעה, שם ע"פ האגדה קבור שמשון הגיבור. כאן המקום לגבורה קטנה שלנו, טיפוס טכני קצר לראש התל, באמצע העלייה בשביל הרחב פונים שמאלה לסינגל המוליך לראש התל. ממרומי תל צורעה ומחלקו המערבי של התל, יורדים שני סינגלים המסומנים ע"י קק"ל כשביל להולכי רגל ושניהם כוללים מדרגות אבן ועץ. הסינגל מתחיל מראש התל ולאחר כ- 30 מטר מתפצל לשני הסינגלים- האחד מסתיים במורד התל מצפון והשני ממזרח לו.

ההמלצה שלנו לא לוותר על אף אחד מהשניים ולתרגל את הסינגלים אגב טיפוס חוזר בשביל המקיף את התל. בתום השלב הטכני חוזרים לשביל השחור וממשיכים צפון מערב בדרך הפסלים, 1 ק"מ עד לחציית קו מתח ועוד 2.5 ק"מ, במהלכם פוגשים בפסלים שעל שמם היער, עד לכביש 44 . מתפקדים, מוודאים שכולם אחרינו וגולשים במהירות ימינה בכביש התלול, 2 ק"מ עד לחניית הרכבים בצומת שמשון.

Eshtaol forestמסלול חלופי למתחילים
דרך בורמה שמצפון לאזור הטיול, עוברת בוואדי נסתר ומסמנת את נתיב העברת האספקה לירושלים הנצורה בימי מלחמת העצמאות. הדרך התגלתה במקרה ע"י 3 לוחמים מחטיבת הראל ובהמשך נפרצה לאורך התוואי דרך ג'יפים אשר נקראה ע"ש דרך שנסללה במלחמת סין יפאן מבורמה לסין, ע"מ לעקוף את השטח שבשליטת היפנים. אורך המסלול (בקטע המומלץ) הינו  8 ק"מ, רובו עובר בשיפועים מינוריים בדרך כורכר נוחה ומתאים לכל המשפחה. ההתחלה במצפה הראל, בפנייה המשולטת ממזרח לקיבוץ הראל. במקום חניון לארוחת הבוקר ותצפית על תוואי הדרך, כולל מפת האזור. מהתצפית יורדת צפונה דרך המסומנת אדום ועימה נרכב עד לכביש 38, כאשר בדרך נעבור בעינות סוסין - חניון דרך בצל בוסתן, מעלה תאנים (מגמת טיפוס) , הסרפנטינות (ירידה קצרה ותלולה), עין מסילה ועד כביש 38. ניתן לרכוב חזרה באותה הדרך או לדאוג כי רכב איסוף יחכה לנו כאן. את הפיקניק המתוכנן, הרי בלי אוכל אי אפשר, ניתן לקיים בעין מסילה, מקום מוסדר למטרה נעלה מעין זו.

פורסם לראשונה בגיליון 135 של מגזין אופניים
כתב: יורם חן

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר: