top_logo.png

______ ____ _____ _______-01_1.jpg

 



        

מבחן לבולם Fox 36 TALAS 180 RC2

5.jpgFox racing shox היא חברה עקבית מאוד, כזו שלא מוציאה כל שנה 10 דגמים חדשים ומשנה את השם לחצי מהדגמים הקיימים, פוקס פועלת בדרך של אבולוציה איטית של הדגמים לאורך השנים עם שמירה על השם והמראה של המוצרים, עקביות זו היא סמל לאיכות ולאמונה האדירה שיש לפוקס בליין המוצרים שלה.
 

לפני שדגם או פיצ'ר חדש יוצא לשיווק, הוא נבחן לפחות לאורך עונה אחת ע"י קבוצות המרוצים והרוכבים המקצוענים שפוקס ספונסרית (לא סתם יש racing shox בשם של החברה) ורק לאחר שהוכיח את אמינותו ועדיפותו הטכנית הוא מחלחל אל מוצרי הצריכה של פוקס.
 

הבולם שבמבחן הוא למעשה חלק מליין חדש לחלוטין של מזלגות בפוקס (וכזה לא היה כבר מספר שנים), בולם כתר בודד (סינגל קראון) עם מהלך ארוך של 180מ"מ, מזלג זה למעשה מסמן את פיצול סדרת בולמי ה36 הותיקה של החברה לשניים, בולמי 180 המיועדים לרכיבת פרירייד ו"טרפת כללית" וסדרה ששמרה על מהלך בולם של 160מ"מ אך הפכה קלה יותר ומיועדת יותר לרכיבת שבילים אגרסיבית.


בשונה מהמסורת הרגילה של שיפור ושינוי הדרגתי לאורך שנים, ה-Talas 180 החדש כולל סדרה ארוכה ומרשימה מאוד של חידושים ושיפורים טכנולוגיים אשר מוצגים כאן  לראשונה. הבולט ביותר לפחות וויזואלית הוא ציפוי הקאשימה ((Kashima הזהוב אשר מעטר את הרגליים הפנימיות של הבולם. לטענת פוקס הציפוי המיוחד מוריד את החיכוך בין הרגליים העליונות לתחתונות ב40% ומשפר באופן משמעותי את עמידות הציפוי לשריטות ופגעי השביל. ציפוי זה נעשה רק ביפן לשם הצינורות נשלחים במיוחד לאחר שיוצרו, ומוחזרים לארה"ב למפעל של פוקס להרכבה הסופית.


מנגנון הטאלאס אף הוא משופר וחדש, הוא כולל שתי אופציות מהלך בלבד, 140 ו180 מ"מ. זהו שיפור מתבקש של המנגנון הישן שבו דילגו רוב הרוכבים על המהלך הקצר ביותר (גם בסדרת ה36 וגם בסדרת ה32). שינוי נוסף הוא הפיכת מנגנון הFIT אשר כלולים בו  בין היתר הריבאונד והקומפרשן, כך שעתה כוונון הריבאונד הוא בתחתית הבולם והקומפרשן נמצא בראש הרגל הימנית של הבולם, מעבר להיותו של  "מהפך" זה  נכון יותר ארגונומית, הוא אמור להוריד את המשקל ה"un sprung" של הבולם, כלומר פחות משקל יושב מתחת לקפיץ האוויר, עובדה שאמורה לשפר את רגישות הבולם למכות קטנות (כיוון שיש פחות משקל להזיז, הבולם רגיש יותר).


כבר בארוע ההשקה של בולמי פוקס 2011 שערכה חברת סינגל-טרק לפני אליפות אירופה, בנוכחות אחד המכונאים הבכירים של פוקס אירופה, שמנו עינינו על סדרת בולמי ה180מ"מ.
 

אלון ורון שפר הבעלים של סינגל טרק, יבואני פוקס בישראל, היו נדיבים מספיק כדי לתת למבחן את מזלג הטאלאס 180 RC2, אחד מתוך משלוח ראשון של 3 בולמי 180 בלבד, ועל כך הערכתנו הרבה.

 


נתונים טכניים.

כאמור, לבולם שני מצבי מהלך בלבד, 140 ו180מ"מ, ישנו כמובן תא אוויר שבו נפחנו כ 70 psi עבור רוכב במשקל 75 ק"ג, הכיוונונים החיצוניים הנוספים הם הריבואנד (בתחתית הרגל הימנית) שאותו סגרנו ל4 קליקים מפתוח לגמרי, וכיווני high speed  ו low speed קומפרשן שאיתם שיחקנו בהתאם לתנאים ואופי השבילים.


הטאלאס 180 משתמש במנגנון שחרור מהיר 20 מ"מ המוכר היטב מסדרת בולמי ה36 של פוקס ומאפשר שחרור קל ומהיר ללא פגיעה בקשיחות של ציר 20 המ"מ המוברג.


התושבת לבלם הדיסק הקידמי היא מסוג post-mount 8”, כלומר קליפר פוסט מאונט קידמי המורכב ישירות על הבולם יתאים לרוטור 203 מ"מ, סטנדרט זה חוסך משקל ומתאמים מיותרים ורומז על השימוש המיועד של הבולם, מאול מאונטיין אגרסיבי ועד דאונהיל לא תחרותי.

הטאלאס 180 עצר את משקל המערכת על 2.47 ק"ג הכוללים סטירר ארוך מאוד ואת ציר הגלגל, משקל מרשים מאוד למזלג עם 180מ"מ של מהלך, ולמעשה הטאלאס היה קל במעט מהבולם הVan 36RC2 שאותו החליף במסגרת המבחן.

פוקס השתדלו מאוד לשמור על גובה ציר לכתר (Axle to Crown) נמוך ככל האפשר עבור סדרת בולמי ה180 וזאת על מנת  שיתאימו גם לשלדות קיימות שתוכננו רובן עבור מזלגות 160 מ"מ. הגובה עומד על 595 מ"מ, בדיוק 20 מ"מ יותר ממזלגות ה160 של החברה, שינוי זה הוא אכן קטן יחסית ויאפשר לרוב השלדות לשמור על גאומטריה "הגיונית" גם עם מזלג 180.
 

עבור טאלאס 180 RC2 עם ציפוי קאשימה זהוב תאלצו להפרד מלמעלה מ5000 ש"ח טבין ותקילין, סכום בהחלט לא מבוטל.

 


רכיבה.

הטאלאס 180 הורכב במסגרת המבחן על ג'אינט רייןX, שלדה בעלת 6.7 אינץ מהלך מתלה, הבולם שאותו החליף הטאלאס היה כאמור פוקס Van 36 RC2 עם מהלך של 160 מ"מ (שגם אליו לא היו לנו טענות רבות).
 

בחנו את המזלג במגוון רב של אזורים שונים בארץ ואפילו הרחקנו איתו עד רומניה כדי לבחון אותו על סינגלים ארוכים ותלולים ובתנאי רטיבות ובוץ שאינם בנמצא בקיץ הישראלי.


כבר מההרכבה הראשונה על האופניים ובמסגרת "מבחן הלחיצה" במגרש החניה אפשר להרגיש שהבולם הזה הוא “plush” כלומר תנועתו חלקה והוא מרגיש "חי" הרבה יותר ממזלגות טאלאס ישנים יותר שנטו להרגיש מעט "מתים".


20 המילימטר אשר נוספו לגובה המזלג הורגשו ומיתנו את זווית הראש של הריין כמעט במעלה שלמה, עובדה זאת  הסתברה כיתרון כל עוד השביל היה בירידה, האופניים הרגישו "גדולים" יותר בכל קטע תלול ואו אגרסיבי ויציבים יותר כאשר המהירות עלתה (והיא עלתה), 180 המ"מ שיש לבולם להציע אפשרו לנו לכוונן אותו בצורה כזאת שהוא רגיש מאוד ל"קטנות" (מהלך התחלתי רך) ועם זאת סופג היטב דרופים וקפיצות גדולות (כוונון ה-High speed compression),כך לא טרקנו את הבולם ולו פעם אחת במהלך המבחן.


כאשר התחלנו לטפס שני הסנטים הנוספים הפריעו מאוד וגרמו לאיבוד היגוי משמעותי על הגלגל הקידמי, כאן נחלץ להצלתנו מנגנון הטאלאס, כאשר קיצרנו את המזלג ל140 מ"מ למעשה שינינו את זווית הראש לתלולה יותר מהמקורית של האופניים, שינוי זה פתר לחלוטין את בעית ההיגוי בעלייה, כך שלמעשה הרווחנו כאן מכל העולמות, קיבלנו מזלג שקל יותר לטפס איתו והרבה יותר כיף לרדת איתו.


פעולת הבולם לאורך כל המבחן הייתה ללא דופי, הוא פעל בצורה חלקה מאוד (הקאשימה הזה באמת עובד) ועיקבית גם בתנאי יובש, חום ודרדרת וגם בחמישה ימים רצופים של שבילים רומנים (אמיתיים, לא הזה בבן שמן) תלולים, חלקלקים ומבוצבצים.
 

 

סיכום:

הטאלאס 180 RC2 הוא בולם מרשים מאוד, מנגנון הטאלאס שופר משנים עברו ומשפיע הרבה פחות על תחושת הבולם, 180 המ"מ שמציע הבולם יכולים להוות שידרוג רציני להרבה שלדות קיימות בשוק ולשפר את יכולת הפרירייד-דאונהיל של אופניים רבים. הבולם תפקד בצורה מיטבית במגוון רב של שבילים ותנאים ולמעשה שיפר את יכולת האופניים גם בירידה וגם בעלייה לעומת הבולם שאותו החליף.
 

 

אהבנו: עבודת בולם מעולה, שינוי מהלך אפקטיבי, הבלינג של הקאשימה, משקל.


אהבנו פחות: (פחות או יותר רק את) המחיר.
 

 

לקוח אידיאלי: רוכב אגרסיבי שחוטא גם באול מאונטיין אגרסיבי הכולל טיפוסים ומצד שני גם אוהב לבקר במנרה כמה פעמים בשנה (על אותו זוג אופניים), בעל אופניים שעוד מעלה בזווית ראש ועוד 20 מ"מ של מהלך ירחיבו להם את מעטפת הביצועים בשטח תלול וטכני מאוד.

 
Share

 MIRI2.jpg

 

 

ofanaim_magazin199.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

panaracer.jpg

facebook.jpg

small_baner_motoofan.jpg

 

קוראים כותבים

מצאת מסלול רכיבה מענין? צילמת וידאו מגניב? הצטרף לקהילת הכותבים של אופניים! הצטרפותך תאפשר לך להוסיף ב"אזור הפרטי" אשר יופיע כאן כתבות ומסלולים, להשתתף בפורום אופניים, לנהל בלוג רכיבה, לקנות בחנות שלנו ולקבל עדכונים למייל בנושא אופניים

הניוזלטר שלנו

לקבלת עדכונים במייל על הנושאים הכי מענינים, המבצעים הכי חמים והחדשות האחרונות בנושא אופניים, הרשם לניוזלטר:

CCF22112016_0001.jpg

logo_jpg.jpg